کد خبر: ۸۴۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
تعداد بازدید: ۱۱۰
اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران در دوره پهلوی گفت جز جوانان تحصیل‌کرده ایرانی هیچ کس را در تعیین سرنوشت این کشور صاحب صلاحیت نمی‌داند.

اردشیر زاهدی: ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید در ایران بمب بیاندازید، شرافتشان را فروخته اند / غلط می‌کنید تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانید / ما یعنی کسانی که از ایران رفتیم، پول هم برای خودمان برداشتیم و آوردیم، حق نداریم بگوییم لنگش کن / بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید؛ من به قاسم سلیمانی افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد / وزیر خارجه آمریکا غلط می‌کند که از واژه جعلی به جای خلیج فارس استفاده می‌کند؛ کجا خوانده؟ او بچه بودهاردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران در دوره پهلوی گفت جز جوانان تحصیل‌کرده ایرانی هیچ کس را در تعیین سرنوشت این کشور صاحب صلاحیت نمی‌داند.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، زاهدی در پاسخ به اینکه منتقدان او را به طرفداری از جمهوری اسلامی متهم می‌کنند به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "هیچ وقت درباره جمهوری اسلامی صحبت نکرده و نمی‌کند" اما به سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن" آمریکا و اسرائیل انتقاد کرد.

او گفت دیپلمات‌های ایرانی در رسیدن به توافق هسته ای "شخصیت" و "صبر" نشان دادند و خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام را "مسخره" خواند.

زاهدی بار دیگر تاکید کرد که به "قدرت ارتش ایران افتخار می‌کند" و گفت به قاسم سلیمانی هم که به کشورش "خدمت کرده" و برای آن "جنگیده" و از آن "دفاع کرده" افتخار کرده و می‌کند و خواهد کرد.

سفیر سابق ایران در آمریکا و بریتانیا گفت "آنها که خود را به خارج از ایران فروخته‌اند" کارشان "شرافتمندانه نیست" و گویی می‌خواهند در ایران، "عراق یا افغانستان یا سوریه دیگری" درست کنند.

داماد شاه پهلوی که زمانی سفیر ایران در انگلستان و آمریکا بود، در پاسخ به این سوال که مخالفت شما با تحریم، نتیجه‌ای جز تقویت جمهوری اسلامی ندارد و نوعی حمایت از جمهوری اسلامی تلقی می‌شود آیا شما از جمهوری اسلامی حمایت می‌کنید گفت: راجع به دولت و جمهوری اسلامی هیچ وقت صحبت نکردم و نمی‌کنم، در این موضوع عقیده‌ام بوده و هست درحالی که ما در اینجا [خارج] خوش می‌گذرانیم و خوب می‌خوریم، دلم با ایرانی‌هایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند. آن‌ها را برادران و خواهران خودم می‌خوانم.

او گفت: دیپلمات‌های ایران الحق و الانصاف ۵ سال زحمت کشیدند و توافقنامه‌ای را امضا کردند اما رئیس جمهور آمریکا[ترامپ] آمد گفت چون رئیس‌جمهور قبلی[اوباما] که امضا کرده سیاه پوست بوده، من آن را قبول ندارم؛ این چیزها در دنیای امروز قابل قبول نیست.

زاهدی گفت: ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیاندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروختند و از خارج پول بگیرند.

زاهدی تاکید کرد: من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم خورده افتخار می‌کنم، به همین دلیل با یک ژنرالش بد بودند آن برخلاف قوانین بین‌المللی چه کردند؟ بعد به سایرین می‌گویند شما تروریست هستید. تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور می‌کنند و بعد می‌گویند افتخار می‌کنیم که ترور کردیم.

زاهدی درپاسخ به این سوال که آیا حمایت شما از آقای سلیمانی به این معنا نیست که شما به سمت حمایت جمهوری اسلامی کشیده شده اید؟ بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید. این سربازان و افسران و به بالا [فرماندهان] به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند.

او ادامه داد: من به او [قاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.

او با بیان اینکه ۶۰ میلیون از جمعیت امروز ایرانی سواد دارند و ۴۰ میلیون آن‌ها مدرسه و دانشگاه رفته و یا دکتر و مهندس هستند، ادامه داد: ۲۰ میلیون از این جمعیت خانم‌ها هستند و این سرمایه‌ای است که بسیاری از کشورها آن را ندارند.من به منابع انسانی ایران افتخار می‌کنم.

زاهدی ادامه داد: آینده ایران در اختیار کسانی است که اراده دارند و می‌توانند خودشان دولت را بیاورند و ببرند و ما در خارج چنین حقی را نداریم.

او با بیان اینکه غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند، افزود: آمریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به زانو درآمدند. آن‌ها خلاف قانون سازمان ملل که خودشان در آن حضور دارند و در آنجا رای دادند عمل می کنند.

او با اشاره به اینکه اگر می‌خواهید علیه مردم ایران زور بگوید، من طرفدار هرکسی می‌خواهید بگویید هستم، گفت: دولت ایران امروز مال مردم ایران است. آن جوانان هستند که برای خودشان تصمیم می‌گیرند. ما کسانی که از ایران رفتیم پول هم برای خودمان برداشتیم و آوردیم حق نداریم بگوییم لنگش کن! این خلاف شرف است.

زاهدی با بیان اینکه ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزد، ادامه داد: ما چندین میلیارد پول برای خرید طیاره(هواپیما) و ... دادیم اما امروز ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد، من به آن‌ها افتخار می‌کنم.

زاهدی همچنین گفت: وزیر خارجه آمریکا غلط می‌کند که از خلیج ع ر ب ی به جای خلیج فارس استفاده می‌کند، کجا خوانده؟ او بچه بوده.

زاهدی با تاکید بر اینکه من نمی‌خواهم کسی از خارج برای ما تصمیم بگیرد، گفت: من صریح بگویم آینده ایران برای جوانان ایران است. من به این جوان ها سر تعظیم فرود می‌آورم، من به آن ها حسادت نمی‌کنم چرا که بیشتر از من می‌فهمند و مناسبات زندگی امروزی را هم رعایت می‌کنند حتی در مساجد ما هم امروزه کامپیوتر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: