کد خبر: ۸۶۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
تعداد بازدید: ۲۰۹
سفیر ایران در کابل:
امینیان سفیر ایران در جمهوری اسلامی افغانستان با بیان اینکه ایران آمادگی کامل دارد تا روند گفت‌وگوی صلح بین الافغانی میزبانی کند، گفت: ایران می‌خواهد صلح افغانستان از دخالت بیگانگان به دور باشد.

ایران می‌خواهد صلح افغانستان از دخالت بیگانگان به دور باشدبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، "بهادر امینیان" سفیر ایران در جمهوری اسلامی افغانستان روز دوشنبه ۲۰ مردادماه ۹۹ در کابل به خبرنگاران گفت: ایران از صلحی در افغانستان حمایت می کند که به‌دور از مداخلات بیگانگان، صلح ثبات پایدار را برای افغان‌ها رقم بزند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا از روند گفت‌وگوی صلح بین الافغانی میزبانی کرده و در هر سطحی که بتواند افغان‌ها را برای تأمین ثبات کمک کند، آماده همکاری است. ما می‌خواهیم صلح افغانستان از دخالت بیگانگان به دور باشد و صلحی را که افغان ها می خواهد برای رسیدن به آن تلاش صورت گیرد.

دولت افغانستان که از آزادی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان که خطرناک خوانده می شود، خودداری می کرد، سرانجام روز جمعه گذشته برای آزادی آنها لویه جرگه مشورتی را با حضور سه هزار و ۴۰۰ نماینده از سراسر افغانستان در کابل گردهم آمده و تصمیم گرفتند که دولت آنها را آزاد کند.

آنها توصیه کردند که در مقابل آزادی زندانیان گروه طالبان؛، این گروه به آتش‌بس دایمی تن داده و گفت وگوی بین الافغانی را آغاز کند.

لویه جرگه تأکید کرد که زندانیان آزاد شده نباید به میدان جنگ بر گردند و به حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته و حفظ حقوق زنان، قانون اساسی و حاکمیت ملی تأکید کردند.

بدنبال این موضوع، دیروز رییس جمهوری افغانستان فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا کرده است و براساس گفته دولت و سخنگوی گروه طالبان در قطر احتمال آغاز گفت وگوی بین افغانستانی تا شش روزآینده وجود دارد.

طالبان هم از تصمیم لویه جرگه مبنی بر آزادی ۴۰۰ زندانی این گروه استقبال کرده است.​

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: