کد خبر: ۸۵۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
تعداد بازدید: ۲۰۰
بسخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به اقدام دو جنگنده ایالات متحده علیه هواپیمای مسافربری ایرانی، به تحلیل و بررسی علل و عوامل این اقدام آمریکا پرداخت.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی از دامنه نفوذ ایران در خاورمیانه نگرانند/ به جای عملیات نظامی، افکار عمومی دنیا را نسبت به جنایت جنگنده‌های آمریکایی آگاه کنیمبه گزارش خبرداغ، شنبه شب جنگنده‌های آمریکایی با قرار گرفتن در مسیر هواپیمای مسافربری ایرانی برای آن مزاحمت ایجاد کردند که با تغییر ارتفاع ناگهانی هواپیما تعدادی از مسافران آن که راهی بیروت پایتخت لبنان بودند نیز زخمی شدند؛ ارتش اسرائیل در همان ساعات نخست دست داشتن در این اقدام را تکذیب کرد اما ستاد فرماندهی تروریست‌های سنتکام در بیانیه‌ای ضمن پذیرش این اقدام ادعا کرد که فاصله جنگنده‌ها با هواپیمای مسافربری قانونی و ایمن بوده است. این درحالی است که در دی ماه سال گذشته در اقدامی خصمانه آمریکا سرار سلیمانی که نقش موثری نیز در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای داشت را ترور کرد.

«رامین مهمانپرست» تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی، گفت: مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی از دامنه نفوذ ایران در خاورمیانه نگران هستند و احساس می‌کنند، طراحی‌هایی که برای منطقه داشته‌اند به نتیجه نرسیده است. به یاد بیاوریم توطئه‌های بزرگی را که آمریکایی‌ها در منطقه دنبال کرده‌اند که با حمایت صهیونیست‌ها و بعضی از کشورهای منطقه نیز همراه بود.

وی افزود: آنها بزرگترین جریان تروریستی ضدانسانی را در منطقه ما ایجاد کردند، جنایاتی که داعشی‌ها در عراق و سوریه انجام دادند را فراموش نمی‌کنیم. پیش از آن نیز القاعده و طالبان و جریان‌های دیگر که با حمایت مقام‌های آمریکایی، سرویس‌های امنیتی صهیونیست‌ها و سی آی ای(CIA)، پول‌هایی که برخی از کشورهای عربی منطقه برای این کار هزینه کرده و حتی نیروی انسانی برای این کار تربیت کرده بودند تا منطقه را نا امن کنند؛ هدف‌گیری آنها جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دوست ما بود.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه این توطئه‌ها که بسیار خطرناک بود فجایع بزرگی را در منطقه ایجاد کرد که با تدبیر جمهوری اسلامی ایران خنثی شد و اجازه نداد که نقشه‌های آنها شکل عملی به خود بگیرد، اظهار داشت: این موارد باعث عصبانیت آمریکایی‌ها شده و آنها سعی می‌کنند اتهاماتی را به جمهوری اسلامی ایران وارد کند، در حالی که خودشان خالق گروه‌های تروریستی و بزرگترین حامی آنها هستند، سعی دارند ما را به حمایت از تروریسم متهم کنند. کشوری مثل لبنان که دائماً در معرض تجاوز رژیم صهیونیستی قرار دارد را به علت دفاع از خودشان محکوم می‌کنند و حزب الله لبنان که بزرگترین نیروی مقاومت در دفاع از سرزمین خودشان است را در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد:  اینها نشان‌دهنده این است که قدرت‌های بزرگ برای دسترسی به اهداف و منافع‌شان حاضرند دست به هر کاری بزنند، واژه‌ها را تغییر دهند و بزرگترین جنایت‌ها را انجام دهند؛ اما خودشان را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند و کشورهایی که از سرزمین خودشان دفاع می‌کنند را متهم و محکوم جلو می‌دهند.

مهمانپرست یادآور شد: داستان یمن از این نمونه‌ها است که با ائتلافی که به رهبری عربستان و با حمایت نیروهای آمریکایی و همچنین کمک صهیونیست‌ها درست کرده‌اند، افراد، زن‌ها و بچه‌های بی‌گناه زیادی در یمن کشته می‌شوند؛ اما اجازه نمی‌دهند حتی رسانه‌هایی که تحت نفوذشان هستند، به این جنایات بپردازند.

وی تصریح کرد: آنها برای اینکه جمهوری اسلامی ایران را از منطقه دور کنندحتی از اینکه هواپیماهای مسافربری ما را مورد تهدید نظامی قرار دهند، ابایی ندارند، فکر می‌کنند با تهدید مستقیم جان افراد بی‌گناه، می‌توانند برخی از اقداماتی که مدنظرشان برای طراحی که در منطقه دارند را به تحقق برساند.

این دیپلمات ارشد ایران با بیان اینکه در هر صورت این جنایت انسانی است و این تهدید‌ات، تهدیدهای بزرگی است و در راستای حرکت تروریست دولتی قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدامات به طور حتم باید از مجاری قانونی در دادگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مورد پیگیری قرار گیرد. آمریکایی‌ها باید بدانند که آن زمان گذشته که هر وقت اراده می‌کردند می‌توانستند در هر منطقه‌ای دخالت کنند و مقاومتی هم در مقابل آنها مشاهده نشود.

وی تاکید داشت: اکنون جریان مقاومت قوی شده و اجازه نمی‌دهد که کشورهایی از هزاران کیلومتر فاصله بخواهند نقشه‌های شومی را در این منطقه پیاده کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره اینکه برخی معتقدند ایران باید یک اقدام عملی نظامی در پاسخ به این اقدام آمریکا انجام دهد، اذعان داشت: شاید برخی از اقداماتی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام می‌دهند برای تحریک و عصبانی کردن مقام‌های ما باشد و شاید خواسته‌های آنها از طریق ایجاد درگیری در منطقه بیشتر تامین شود.

وی ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و ترامپ با توجه به سیاست‌های شکست خورده‌اش در بخش‌های منطقه‌ای و داخلی از جمله مقابله با کرونا و همچنین بحث نژادپرستی که مورد حمایت او و دوستانش قرار گرفته است، وضعیت خوبی ندارد؛ آنها می‌خواهند موضوع جدیدی پیدا کنند و صورت آمریکا را تغییر دهند و سوژه جدیدی برای حواس پرت کردن حواس افکار عمومی پیدا کرده و آن را منحرف کنند.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: ایران به جای اینکه به فکر عملیات نظامی که خواسته صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها برای درگیری جدید است باشد، باید افکار عمومی مردم دنیا را به خوبی نسبت به این جنایت روشن و آگاه کرده و اقدامات سیاسی حقوقی و بین‌المللی خودمان را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: