کد خبر: ۸۴۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
تعداد بازدید: ۳۰۳
مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در حال آماده کردن استدلال حقوقی است که براساس آن، واشنگتن همچنان یکی از اعضای توافق هسته ای است که ترامپ از آن بیرون آمده، استراتژی پیچیده ای برای فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران یا افزایش تحریم های سخت گیرانه بر این کشور.

طرح دو مرحله ای پومپئو برای تجدید تحریم تسلیحاتی ایران و بازگرداندن تحریم های شورای امنیت / آمریکا قرار است این طرح را در پاییز اجرا کند / این ماجراها در میانه ی رقابت های انتخاباتی آمریکا روی خواهد داد / هدف بزرگ دولت ترامپ این است که تهران دیگر بهانه ای برای ماندن در برجام نداشته باشددیوید سنگر در نیویورک تایمز نوشت: مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در حال آماده کردن استدلال حقوقی است که براساس آن، واشنگتن همچنان یکی از اعضای توافق هسته ای است که ترامپ از آن بیرون آمده، استراتژی پیچیده ای برای فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران یا افزایش تحریم های سخت گیرانه بر این کشور.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این استراتژی در روزهای اخیر بر زبان ها افتاده است. دولت امریکا به دنبال تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل است که کشورها را از صدور تسلیحات متعارف به ایران پس از انقضای تحریم تسلیحاتی در ماه اکتبر منع کند. با این حال، هرگونه تلاش برای تجدید تحریم تسلیحاتی قطعا با مخالفت علنی یا غیرعلنی روسیه و چین مواجه می شود. روس ها پیشتر به مقامات امریکایی و اروپایی گفته اند که آنها مایل به از سر گیری فروش تسلیحات متعارف به ایران هستند.

از سوی دیگر، پومپئو وزیر خارجه آمریکا با طرحی موافقت کرده است که از سوی بسیاری از متحدان اروپایی واشنگتن با مخالفت مواجه خواهد شد. براساس این طرح، امریکا ادعا می کند که به صورت قانونی و حقوقی همچنان یکی از کشورهای حاضر در توافق هسته ای است. البته هدف از این طرح، تنها کلید زدن مکانیزم ماشه و بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران است.

براین اساس، اگر تحریم تسلیحاتی تمدید نشود، امریکا از «حق» خود براساس ادعای حقوقی اش مبنی بر عضو برجام استفاده می کند. این گام می تواند باعث بازگشت تحریم های نفتی و بانکی پیش از انعقاد برجام در سال 2015 شود.

تمام این ماجراها احتمالا در پاییز اتفاق می افتد، تنها چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا. امری که می تواند رویارویی بالقوه ای با ایران را در میانه ی رقابت های انتخاباتی بوجود آورد.

جدا از محاسبات سیاسی، طرح بزرگتر دولت ترامپ ممکن است فراتر از اعمال تحریم های سنگین تر علیه ایران باشد. این در واقع در راستای مجبور ساختن تهران به نداشتن هیچگونه بهانه برای حفظ برجام است. به گفته ی مقامات امریکایی، تنها نابودی برجام می تواند ایران را مجبور به مذاکره مجدد برای توافقی جدید و دلخواه ترامپ کند.

پیش نویش قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برای مدت نامعین برای برخی از اعضای شورای امنیت و عربستان و امارات ارسال شده است. برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا که در حال اجرای استراتژی پیش گفته است، این امر را عهده دار است.

مقامات دولت ترامپ می گویند که این طرح آنها تا پاییز اجرا نمی شود، درست زمانی که از نخستین فاز کرونا عبور شده است.

آمریکا تصور می کند روسیه این قطعنامه را در شورای امنیت وتو خواهد کرد. بنابراین، در پاسخ، امریکا تلاش خواهد کرد که اعلام کند همچنان یک دولت عضو در برجام است. و براین اساس می گوید که ایران در حال نقض برجام است و خواستار بازگشت تحریم ها می شود.

امریکا با تکیه بر مفاد حقوقی تهیه شده توسط وکلای مشغول در وزارت خارجه آمریکا، استدلال منفی سایر اعضای برجام را به چالش می کشد و می گوید ترامپ تمامی حقوقش برای بازگرداندن تحریم ها را پس از خروج یکجانبه از توافق واگذار نکرده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی ضمن رد چنین استراـژی می گوید که این استدلال ها منطقی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: