کد خبر: ۸۶۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
تعداد بازدید: ۱۷۰
استاد دانشگاه نیوهمپشایر تاکید کرد که آمریکا می‌دانست تلاشش برای تمدید تحریم تسلیحاتی بی‌نتیجه است اما می‌خواستند آزمایش کنند که چه کسی متحد متعهد آمریکاست.

سه فرضیه برای استعفای برایان هوک/ آبرامز مثل ترامپ تندرو است/ آمریکا با اصرار بر رأی‌گیری در شورای امنیت، به دنبال شناختن متحدانش بود/ سران واشنگتن آنقدر باهوش نیستند که برای هر اتفاقی برنامه‌ریزی کنندبه گزارش خبرداغ، کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.

وی در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را درباره تنش‌ها میان ایران و آمریکا و شکست ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد:

سه فرضیه برای استعفای برایان هوک

کرک دورسِی ابتدا با اشاره به استعفای برایان هوک و دلایل آن گفت: استعفای هوک تعجب‌آور بود و هیچ اطلاعی در مورد دلیل استعفای وی در دست نیست. سه فرضیه برای این استعفا این است که اولا ترامپ از او ناراضی بود و قصد اخراج او را داشت، دوما احساس می‌کرد که هیچ چیز با ارزشی را در این پست به دست نمی‌آورد و یا اینکه وی پیشنهاد دریافت پول بیشتر با شغل خارج از دولت را داشته است. 

آبرامز مثل ترامپ تندرو است

وی در ادامه تاکید کرد: با مسئولیت الیوت آبرامز در مورد امور مربوط به ایران، هیچ تغییری در سیاست ایجاد نخواهد شد. آبرامز درست مثل ترامپ تندرو است. او همان خط سخت را دنبال خواهد کرد زیرا وی نماینده و مشاور سخت‌گیر ترامپ در امور ونزوئلا هم بوده است.

ترامپ و مشاورانش متوجه شده‌اند که قرار است انتخابات را از دست بدهند

استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل دانشگاه نیوهمپشایر گفت: فرصتی پیش آمد که هوک از کاخ سفید خارج شود و ترامپ او را با کسی جایگزین کند که بتواند با ایران معامله کند. خبرها درباره توافق اسرائیل و امارات متحده عربی قابل توجه بود، اما تقریباً به آن اندازه برای ترامپ و هواداران وی مهم نیست.

وی افزود: به نظر می‌رسد ترامپ و مشاورانش متوجه شده‌اند که قرار است انتخابات را از دست بدهند؛ مگر اینکه اتفاق بزرگی از حالا تا ماه نوامبر رخ دهد و شرایط تغییر کند. اگر او بتواند توافق‌نامه‌ای را با ایران داشته باشد، به او کمک می‌کند تا بیشتر به سمت ریاست‌جمهوری نگاه کند. مشکل ترامپ این است که هر معامله‌ای که ایران بپذیرد هم برای سرسخت‌ترین هواداران و اطرافیان ترامپ قابل تحمل نخواهد بود.

رهبران آمریکا از شکست در شورای امنیت مطلع بودند

آمریکا با اصرار بر رأی‌گیری به دنبال شناختن متحدانش بود

سران ایالات متحده آنقدر باهوش نیستند که برای هر اتفاقی برنامه‌ریزی کنند

این استاد دانشگاه با اشاره به شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در جریان ارائه قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران عنوان کرد: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بسیار جالب بود. مطمئناً، رهبران آمریکا می‌دانستند که این تلاش شکست خواهد خورد، بنابراین من فکر می‌کنم آنها می‌خواستند ابتدا آزمایش کنند که چه کسی متحد متعهد آمریکاست که در این خصوص با واقعیت تلخی مواجه شدند و هدف دوم ایجاد شرایطی بود که ایران را وادار به پاسخگویی کند. از گفتن این متنفرم، اما فکر نمی‌کنم رهبران ایالات متحده در حال حاضر به اندازه کافی باهوش باشند که هر چیز پیچیده‌ای را برنامه‌ریزی کرده باشند. من گمان می‌کنم که عمدتاً آنها به این امید که شرایط به نحوی بهتر شود، به دنبایل ایجاد نوعی بحران هستند.

کرک دورسِی گفت: بسیار محتمل است که ترامپ انتخابات را در ماه نوامبر را از دست بدهد. آنچه چندان مشخص نیست این است که اگر چنین اتفاقی بیفتد، حتی احتمال کمی وجود دارد که او بتواند بحرانی با ایران ایجاد کند تا توجه رای‌دهندگان کشور را به سمت خود جلب کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: