کد خبر: ۹۷۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
تعداد بازدید: ۶۹
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: با همه احترامی که برای خانواده رئیسی قائل هستم و به شخص او ارادت تام داشتم اما زمینه‌ای برای اینکه مجموعه‌ای تحت عنوان خانواده او فعالیت کنند، را نمی‌بینم.

کوهکن: حلقه مقداد زمینه ادامه فعالیت ندارد /ویژگی های شهید رئیسی قابل تسری به همکارانش در دولت است؟ اصلا و ابدابه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ «حلقه مقداد امکان ادامه فعالیت ندارد.»، «درست است که منع قانونی در مورد فعالیت اطرافیان رئیس جمهور وجود ندارد اما بهتر است که حریم مراعات کنند.»، «رجل سیاسی نیاز به شهادت بقیه ندارد.» و ... اینها گزاره‌هایی هستد که محسن کوهکن، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به نامه ۱۶ امضایی اعضای کابینه خطاب به شورای نگهبان مطرح می‌کند.

کوهکن همچنین به این نکته اشاره می‌کند که باید از هر گونه اقدام شائبه برانگیز پرهیز کرد، چنانچه می‌گوید « اگر جای برخی از آقایان بودم، مراعات شهید خدمت را می‌کردم چراکه هر کاری که انجام شود و نهایتاً انتقادات را به سمت خانواده رئیسی برگرداند و به نوعی به حریم صادقانه، پاک و دوست داشتنی تعرض می‌شود.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با محسن کوهکن، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری را می‌خوانید:

****

*آقای کوهکن! ارزیابی شما از نامه‌نگاری اعضای هیئت دولت با شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت یکی از داوطلبین به چه صورت است؟

حث انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات آن، ایرادات و اشکالاتی دارد که قسمتی از آن به قانون، فرهنگی عمومی و فرهنگ غلط داوطلب شدن و نوع تبلیغات برمی‌گردد. کمتر کسی به ایرادات انتخابات ریاست جمهوری و اصلاح آن پرداخته است. بارها گفته شده که افرادی که در دولت مسئولیت دارند، بحث قانون درباره آنها مطرح است به این ترتیب که به نوعی رفتار کنند تا شائبه استفاده از امکانات بیت‌المال را نداشته باشند، هم بنده و دیگران که داوطلب شدند بارها و بارها شنیدیم اگر بعد از پیامبر امام علی (ع) است، زمانی که بردار ایشان که نابینا بوده، به دلیل تنگدستی مال بیشتری می‌طلبد، حضرت امیر آتش را به دست او نزدیک می‌کند، وقتی عقیل حرارت را احساس می‌کند این سوال مطرح می‌شود چرا آتش حضرت امیر آتش را نزدیک آورد؟ یعنی امیرالمومنین ولی زمان و خدا که به دلیل فقر و تنگدستی به برادر خودش رو آورده، هشدار می‌دهد.

وقتی ایشان الگوی ما است، فرض کنید قانون هم نداشته باشیم اما به هر صورت وقتی ورود پیدا می‌کنیم و از ما می‌پرسند به چه دلیل وارد عرصه شدید؟ معمولاً می‌گوییم احساس تکلیف کردیم، در صورتی که کسی که احساس تکلیف شرعی می‌کند رفتار و گفتارش هم باید در همین چهارچوب باشد. فرض کنید هیچ قانونی منع نکرده باشد اما ما که مسلمان و مدعی هستیم که تراز ما در حد وزارت و نمایندگی مجلس است، آیا نباید این نکته را بدانیم که ما اجازه نداریم، از چنین اموری استفاده کنیم؟

آیا ویژگی های شهید رئیسی قابل تسری به همکارانش در دولت است؟ اصلا و ابدا

اشکال دیگر انتخابات ریاست جمهوری به این ترتیب است که فرهنگ تبلیغات ریاست جمهوری شخص محوری است و برنامه محوری نیست. بیشترین آسیبی هم که در نظام خوردیم و می‌خوریم از همین محل است، حتی دعواها، گروکشی‌ها و تخریب‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که بحث فرد مطرح می‌شود، بعد طرف مقابل به حق یا ناحق به شخص می‌پردازد اما در صورتی که به سمت برنامه حرکت کنیم، آیا شخص است که نظام را در دستگاه اجرایی اداره می‌کند؟ رهبری در چندین نوبت به ویژگی‌های فردی شهید خدمت اشاراتی داشتند که عبارت بودند از پرکاری، صداقت، ترجیح مصلحت و رضایت مردم بر هر امر دیگری. حتی گاهی اوقات به نوعی از روش رئیسی تمجید شد، به این ترتیب که رئیسی به خود نمی‌پرداخت، انتقاد و تخریب نمی‌کرد بلکه کار راه می‌انداخت، در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که وقتی از زبان رهبری ویژگی‌ها و خصلت‌های رئیسی را می‌شنویم آیا این ویژگی‌ها قابل تسری به همکاران است یا خیر؟ بنده معتقدم که اصلاً و ابداً قابل تسری نیست. اگر کسی می‌خواهد بگوید که من راه رئیس جمهور شهید را ادامه می‌دهم، باید به برنامه‌ها و اقداماتی که رئیس جمهور در دستور کار داشت، بپردازد.

باید از هر گونه شائبه‌ای لطمه و آسیب وارد می‌کند، دوری کرد

شاید آقایان درباره نامه اعضای دولت به شورای نگهبان بگویند که این دخالت نیست، بلکه نامه‌ای است که خطاب به شورای نگهبان نوشته شده و گفتند شهادت می‌دهیم که این برادر رجل سیاسی است. اگر در قانون بررسی صلاحیت رئیس جمهور از نظر رجل سیاسی بودن مطرح نباشد و یا در رویه فرضاً مشاهده می‌شد جمعی از افرادی که با فرد داوطلب کار کردند، آنها شهادت می‌دهند این فرد مدیر است اما رجل سیاسی ویژگی نیست که شهادت داده شود فردی رجل سیاسی است یا خیر. لذا باید از هر گونه شائبه‌ای لطمه و آسیب وارد می‌کند، دوری کرد و همه هدف‌ها باید بر روی حضور پرشور مردم باشد.

زمان احمدی‌نژاد می‌گفتند جریان انحرافی خطر است اما پشتوانه نداشت

*گفته می شود حلقه مقداد پشت پرده این نامه نگاری بوده است، فارغ از اینکه این نامه برای چه کسی نوشته شده، اصل نگارش این نامه از سوی این حلقه را چطور تحلیل می کنید؟ نفوذ در روی کار آوردن دولت آینده؟

زمان احمدی‌نژاد برخی می‌گفتند جریان انحرافی خطر است، اما بنده بارها گفتم حلقه انحرافی مذکور از پشتوانه برخوردار نیست و با اتمام دوره ریاست این قضیه هم تمام شد. آنچه که مسلم است وقتی در نظامی تشکیلات دولت و معرفی داوطلب براساس نظام حزبی نیست، معمولاً با اتمام دوره ریاست جمهوری اطرافیان و دور و بری‌ها اعم از برادر، داماد، خواهر، خاله، عمه و ... در حد یک شهروند و براساس ارتباطی که داشتند، وزن خواهند داشت و به این ترتیب نیست که بنشینند، البته فرد خاصی مدنظرم نیست بلکه کلی می‌گویم.

به عبارت دیگر قضیه به این ترتیب نیست که اگر بنده رئیس جمهور بودم، فردا فرزندانم، بردارم و یا دامادم بنشینند و برنامه‌ریزی کنند، البته آنها هم به عنوان یک شهروند آزاد هستند، حق رأی و تبلیغ دارند، اما آنچه اهمیت دارد این است که کاملاً مساوی با حق شهروندی حق تبلیغات دارند، مگر اینکه تشکیلات و حزبی داشته باشند و بخواهند یک فعالیت حزبی را دنبال کنند.

خانواده شهید رئیسی رفتار معقول، منطقی و سنگین داشتند

*حلقه مقداد پشتوانه‌ای برای ادامه فعالیت خود دارد؟

برای خانواده شهید رئیسی قائل هستم و اگر به حرف‌های خودشان هم توجه کنیم، ما باید همان اطلاعیه‌ای که مطرح کردند را درنظر بگیریم. روزهای اول عده‌ای بحث داوطلب شدن همسر رئیسی را مطرح کردند اما موضع‌گیری کردند و اعلام کردند و یا بعد از آن در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب نشد، لذا رفتار معقول، منطقی و سنگین را از خانواده رئیسی مشاهده کردیم، لذا بعید می‌دانم که به این مسائل ورود پیدا کنند.

آقایان مراعات خانواده شهید را بکنند، که انتقادات به سمت خانواده بازنگردد

البته همانطور که از اطلاعیه برداشت می‌شود اگر جای برخی از آقایان بودم، مراعات شهید خدمت را می‌کردم چراکه هر کاری که انجام شود و نهایتاً انتقادات را به سمت خانواده رئیسی برگرداند و به نوعی به حریم صادقانه، پاک و دوست داشتنی تعرض می‌شود. امیدوار هستم از این به بعد مراعات کنند البته بنده می‌گویم هیچ مانعی برای فعالیت حزبی و اظهارنظر نزدیکان رئیس جمهور وجود ندارد و حتی باید تشویق کرد که این اظهار نظرات مطرح شوند چراکه این بحث و گفتگوها هستند که تنور انتخابات را گرم می‌کنند. اما اگر برخی به شائبه‌ها توجه کنند، متوجه می‌شوند که این امور را باید رعایت کنند.

*تعداد بالایی از اعضای کابینه دولت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند...

تا جایی که اطلاع دارم دست‌اندرکاران اجرای انتخابات و ناظران باید هنگام داوطلب شدن، از مسئولیت خود انصراف دهند. اما در دستگاه‌های دولتی افرادی که مسئولیتی در امر اجرا ندارند، فعالیت انتخاباتی آنها ایراد قانونی ندارد، فقط نباید از امکانات بیت‌المال که در دسترس دارند، استفاده کنند.

اگر عضو کابینه بودم زمان انتخابات را مرخصی می‌گرفتم

در مورد استعفا دادن یا ندادن، به خاطر ندارم قانون گفته باشد که در صورت تایید صلاحیت اعضای کابینه آنها باید استعفا دهند. اما اگر من باشم یا استعفا می‌دهم و یا اینکه رسماً اعلام می‌کنم تا پایان روز انتخابات مرخصی می‌گیرم و درخواست می‌کنم طبق قانون امور محوله دستگاه را فرد دیگری اداره کند.

با داوطلبینی که برای تبلیغات از امکانات دولتی استفاده کردند علنی برخورد کنند

*هنوز زمان تبلیغات شروع نشده اما عضو کمیته انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که یکی از داوطلبین برای تبلیغات از امکانات دولتی استفاده کرده است؟

باید بررسی کنند که اگر از امکانات دولتی برای حضور در انتخابات استفاده شده باید بدون ملاحظه و به صورت علنی با آن فرد برخورد کنند و اگر هم استفاده نشده باید اعلام کنند، چراکه وقتی مطلبی را میان مردم مطرح می‌کنیم اما نتیجه آن را اعلام نمی‌کنیم اعتماد عمومی آسیب می‌بیند.

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: