کد خبر: ۹۷۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
تعداد بازدید: ۵۹
علیرضا زاکانی، شهردار تهران کاندیدای ریاست‌جمهوری شد. این اولین بار نیست که او به‌عنوان کاندیدا وارد گود انتخابات می‌شود.

دستمزد ۳ سال پیش کاندیدای پوششی، پست شهرداری بود/ زاکانی این بار دنبال چیست؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ زاکانی در دوره قبل، انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان کاندیدای پوششی حضور پیدا کرد و در نهایت به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف داد و به عقیده برخی از کارشناسان حوزه شهری، شهرداری تهران شد سهم زاکانی از کیک قدرت.

 
روزنامه هم میهن نوشت: او در انتخابات زودهنگام دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری نیز ثبت‌نام و به صراحت اعلام کرد که تا آخر می‌ماند و در پاسخ به این سوال که اگر رای نیاورد به شهرداری باز می‌گردد؟ گفت: «رای می‌آورم.»

از ظواهر امر پیداست که زاکانی آنقدر شهرداری را سکوی پرتاب خود به سوی پاستور می‌داند که راه بازگشتی برای خود متصور نیست و خود را از حالا رئیس‌جمهوری ایران در دوره چهاردهم ایران می‌داند و برای معاونان خود در ستاد انتخاباتی حکم زده است.

طبق گزارش‌ها لطف‌الله فروزنده (معاون مالی شهرداری) به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی، امین توکلی‌زاده (معاون اجتماعی) به‌عنوان رئیس ستادهای مردمی، داوود گودرزی به‌عنوان رئیس ستاد هواداران، علی نادعلی به‌عنوان رئیس ستادهای مردمی تهران و مالک شریعتی به‌عنوان سخنگوی ستاد زاکانی انتخاب شده‌اند.

تعلل زاکانی در انتخاب جانشین

قانون منعی برای حضور شهردار تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی نکرده است. اما شهردار باید الزامات قانونی را رعایت کند و از شهرداری مرخصی گرفته و جانشین خود را در طول انتخابات معرفی کند. زاکانی در کسوت شهردار تهران کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شد و اعلام کرد که مرخصی می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد برای شهردار تهران سخت است فردی را به‌عنوان جانشین خود انتخاب کرده و برای چند روز به او حق امضا بدهد.

محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران در مصاحبه‌ای به صراحت گفت: «ظاهراً قرار نیست که جانشینی مشخص شود چراکه خودشان اعلام کرده‌اند در تهران هستند و اگر موضوعی باشد که بخواهند پیگیری کنند، کارهای اداری را انجام می‌دهند. همچنین با حوزه ریاست هماهنگ کرده‌اند که کارها از این طریق انجام شود.»

تعلل زاکانی در رد کردن نامه مرخصی خود این موضوع را قوت بخشید که قرار است خلاف قانون عمل کند. اما روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که زاکانی مرخصی خود را تقدیم شورای شهر تهران کرده است. ضمن آنکه زاکانی طی نامه‌ای مهدی منوری، مشاور و مدیرکل حوزه شهردار را به‌عنوان جانشین خود معرفی کرده تا مسئولیت هماهنگی و پیگیری امور را بر عهده بگیرد و به نوعی همان هماهنگی با حوزه ریاستی که آقامیری به آن اشاره کرده بود، تحقق یافته است.

از سوی دیگر معاونان زاکانی هم باید مرخصی بگیرند. اما این ابهام پیش می‌آید که اگر این مدیران کارآمد هستند، چرا با رفتن به ستاد زاکانی به شهر آسیب می‌رسانند؟ اگر رفتن آنها و بود و نبودشان تفاوتی نمی‌کند چرا انتخاب شده و یک پست مدیریتی را اشغال کرده‌اند؟

لزوم تغییر قانون کاندیداتوری شهردار در انتخابات

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران حضور معاونان شهردار تهران در ستادهای انتخاباتی را در گفت‌وگو با هم‌میهن بررسی و تشریح کرد که در زیر آمده است.

*با توجه به فعالیت ستادی معاونان چگونه نظارت می‌کنید که از امکانات شهرداری در انتخابات استفاده نشود؟

علاوه بر شورای شهر تهران، سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور، وزارت کشور و قوه قضائیه موظف هستند که نه‌تنها بر عملکرد شهرداری بلکه بر فعالیت تمام مؤسسات دولتی و عمومی نظارت داشته باشند تا مبادا از امکانات، نیروی انسانی و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل این ارگان‌ها در راستای انتخابات استفاده شود.

*اگر با تخلف انتخاباتی روبه‌رو شوید آن را علنی یا به صورت خفا آن را پیگیری می‌کنید؟

اگر به موردی برخورد کنیم حتماً تذکر می‌دهیم، به رئیس شورای شهر تهران منعکس کرده و به اطلاع مردم می‌رسانیم. چراکه با هیچ کسی تعارف نداریم.

*اگر کار شهرداری بدون حضور مدیران ارشد پیش می‌رود چه نیازی به انتخاب شهردار و معاونان آن وجود دارد

به نظر من این نقص قانونی است. قانون اجازه داده که شهردار نیز مانند دیگر مقامات بلندپایه بدون استعفا در صحنه انتخابات حاضر شود. در دوره‌های گذشته هم این مهم اتفاق افتاده است. اما به نظر من، شهرداری با سیستم‌های دولتی متفاوت است چراکه با زندگی روزانه مردم سروکار دارد. به همین دلیل اعتقاد دارم که قانون باید اصلاح شود و اگر شهردار تصمیم به کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، باید از ۶ ماه قبل از سمت خود کناره‌گیری کند.

*پایتخت ایران در زمان حضور شهردار تهران و معاونانش در انتخابات ریاست‌جمهوری با مشکل روبه‌رو نمی‌شود؟

حتماً با افت خدمات در شهر مواجه می‌شویم به‌ویژه اگر معاونان شهردار هم در ستاد انتخاباتی مسئولیت بگیرند. در ۱۰ تا ۱۵ روزی که شهردار و معاونانش درگیر تبلیغات انتخاباتی هستند طبیعتاً با کندی و اخلال‌هایی در خدمات‌رسانی مواجه می‌شویم. البته تلاش تمام مدیران بر این پایه است که چنین اتفاقی نیفتد اما این افت خدمات اجتناب‌ناپذیر است.

*معاونان شهردار هم طبق قانون باید مرخصی بگیرند. آیا مرخصی گرفته‌اند؟

اول بگویم که در شهرداری تهران این موضوع بی‌سابقه است و در هیچ دوره‌ای برای حضور معاونان شهردار در ستاد حکم صادر نشده است. در دو سه دوره گذشته که شهردار تهران کاندیدای ریاست‌ جمهوری شد، هیچ‌کدام از معاونان به صورت رسمی حکمی نگرفتند، اما ممکن بود که به صورت غیررسمی کمک می‌کردند. اما حضور معاونان شهردار آن‌هم با حکم پست رسمی در انتخابات سابقه نداشته است. به هر حال این حکم صادر شده و طبق قانون معاونان شهردار هم باید مرخصی گرفته و فردی را جانشین خود انتخاب کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: