کد خبر: ۸۷۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
تعداد بازدید: ۷۱۷
واعظی در دیدار معاون نخست وزیری آذربایجان:
رئیس دفتر رئیس جمهوری با ابراز خرسندی از پایان یافتن منازعه نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل دائمی و قطعی مناقشه میان دو کشور همسایه آماده است.

جنگ به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین راه حل‌های سیاسی باشد/ همسایگان نباید اجازه مداخله قدرت‌های بیگانه را در روابط و مناسبات با یکدیگر بدهندبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمود واعظی سه‌شنبه شب در دیدار شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان گفت: ایران همواره معتقد بوده است که اختلافات میان کشورها به ویژه همسایگان باید از طریق مذاکره حل و فصل شده و جنگ به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین راه حل های سیاسی باشد.

وی برگزاری نشست های چند جانبه مثل اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان یا اجلاس پنج جانبه ایران، آذربایجان، روسیه، ترکیه و ارمنستان را باعث نزدیکی کشورهای همسایه به یکدیگر و توسعه همکاری های سازنده و سودمند اقتصادی منطقه‌ای عنوان کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: ایران همانگونه که رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرده است، مرز خود را با این کشور، مرز صلح و دوستی می داند و همواره به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته و از سایر کشورها نیز خواسته است که به تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند.

واعظی گفت: ایران معتقد است و مکررا تاکید کرده است که دولت ها و همسایگان نباید اجازه مداخله قدرت های بیگانه را در روابط و مناسبات با یکدیگر بدهند و تاکنون هم شاهد بوده ایم که دخالت بیگانگان فقط موجب تشدید اختلاف و مناقشه میان همسایگان بوده و صلح و ثبات را در منطقه با مخاطره مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: باید از هر گونه اقدام و یا حرکتی که موجب سوءتفاهم و ایجاد زمینه های تیرگی روابط با دیگران می شود، پرهیز کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با جمهوری آذربایجان و ایجاد شرایط جدید در مناسبات علاقه‌مند است، خاطرنشان کرد: دو کشور باید تمام توان خود را برای تسریع در اجرای پروژه های مشترک مثل احداث خط آهن، سد و نیروگاه به کار بگیرند تا بستر گسترش تعاملات و روابط بیش از پیش فراهم شود.

واعظی گفت: اراده سیاسی مقامات عالی دو کشور بر گسترش روابط قرار دارد و در ملاقات امروز ۱۶ ژانویه برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی تعیین شد که امیدوارم این مساله زمینه تسریع در اجرای پروژه های مشترک و گسترش روابط و همکاری های اقتصادی را بیش از گذشته فراهم کند.

شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رئیس جمهوری آذربایجان به رئیس جمهور کشورمان، روابط دیرینه دو کشور و حمایت های همه جانبه ایران از آذربایجان طی سال های گذشته را همواره مایه دلگرمی مردم و دولت این کشور دانست و گفت: آقای الهام علی اف همواره مرز دو کشور را مرز صلح و دوستی می داند.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اضافه کرد: به نمایندگی از مردم آذربایجان از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری محترم و دولتمردان ایران در مناقشه قره باغ و حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان تقدیر و سپاسگزاری می کنم.

مصطفی اف با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان همواره به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته است، اظهار داشت: ایران همواره به عنوان کشوری بزرگ و همسایه ای دوست و برادر از جایگاهی بلند در میان مردم و دولت آذربایجان برخوردار بوده و روابط با ایران برای آذربایجان رابطه ای راهبردی بوده و هست.​

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: