کد خبر: ۶۵۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
تعداد بازدید: ۲۲۶۸
همزمان با روزهای پایانی سال که تقاضا برای بسیاری از کالاها و خدمات به دلیل فرارسیدن عید نوروز افزایش می‌یابد، دستگاه‌های نظارتی نیز برای جلوگیری از سوء‌استفاده برخی فعالان بازار، با اجرای طرح‌های ویژه نظارت بر بازار را تشدید می‌کنند.

آغاز توزیع میوه نوروزی از 20 اسفند/ شیرینی و آجیل گران نمی‌شوددولت با ابزاری که دراختیار دارد کنترل بازار را دردست می‌گیرد تا کمبود یا عرضه نشدن بموقع برخی کالاها به گرانی منجرنشود. برهمین اساس هرساله دولت بخصوص در تأمین میوه و گوشت مورد نیاز مردم اقدام به توزیع با قیمت‌های زیربازار می‌کند. درکنار آن از 12 اسفند ماه جاری نمایشگاه‌های بهاره دربرخی از استان‌ها از جمله تهران آغاز به کار کرده است که درنمایشگاه پایتخت که درپنج نقطه ارم، خاوران، بوستان ولایت، حکیمیه و مصلای تهران برگزار شده، کالاهایی نظیر پوشاک، آجیل و خشکبار، کیف و کفش با تخفیف‌های 20 تا 40 درصد درحال عرضه است.

به گزارش ایران، جنس فروخته شده باید پس گرفته شود

همان‌گونه که اشاره شد نهادهای نظارتی دولت از هفته‌های قبل طرح نظارت نوروزی خود را بر بازار آغاز کرده‌اند و به گفته رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای تنظیم بازار شب عید مشابه سال‌های گذشته طرح‌های ویژه گشت‌های مشترک هم با تعزیرات و هم با دانشگاه علوم پزشکی خواهیم داشت و در سطح خرد بازرسی توسط بازرسان اتاق اصناف صورت خواهد گرفت و در سطح کلان بازرسان سازمان در طول عید تعطیلی ندارند و در خدمت مردم خواهند بود، طبق گزارش‌های واصله بازار از لحاظ مواد و تجهیزات نسبت به سال گذشته تأمین است. سیدمحمود نوابی همچنین اعلام کرد که اطلاعیه «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» باید توسط تولید‌کنندگان حذف شود. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران در خصوص شاخص خدمات ارائه شده به مصرف‌کنندگان گفت: شاخصی که بیانگر میزان خدمت به مصرف‌کنندگان است فاقد اعداد و ارقام است. وی شعار محوری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان را که «حق الناس بر حق‌الله مقدم است» دانست و در ادامه افزود: اطلاعیه «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» باید توسط تولید‌کنندگان حذف شود و در مقابل اگر تولید‌کنندگان به تولیدات خود مطمئن هستند باید از شعار «جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود» استفاده کنند. نوابی درباره سامانه 124 سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز اظهار داشت: به طور مداوم وظیفه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی را بر عهده داریم و این قول را به مردم می‌دهیم که اگر موردی از طریق این سامانه به دست ما برسد تا انتها پیگیری کنیم.
توزیع میوه شب عید استان تهران از ۲۰ اسفند
کمیته تنظیم بازار اعلام اعلام کرد میوه شب عید امسال استان تهران از ۲۰ اسفند ماه با افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه در ۳۰۵ مکان توزیع می‌شود که ۱۵۵ جایگاه در شهر تهران و ۱۵۰جایگاه در شهرستان‌های استان تهران خواهد بود. در شهر تهران 5 میدان عمده توزیع‌کننده میوه برای سایر میادین میوه و 40 جایگاه بزرگ و 110 جایگاه کوچک برای عرضه میوه مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال مشخص شد. بنا بر این گزارش از نکات مهم عرضه میوه در سال‌جاری افزایش تعداد جایگاه عرضه میوه شب عید است به‌طوری که در سال گذشته حدود 38 جایگاه برای عرضه میوه مورد نیاز مردم در شهر تهران در نظر گرفته شده و فعال بود که در سال‌جاری تعداد آنها افزایش قابل توجهی داشته است. با وجود اینکه حجم و قیمت دقیق میوه شب عید نیز در جلسه کارگروه تنظیم بازار مشخص شده است اما این کارگروه قصد اعلام آن را به‌دلیل مسائل تنظیم بازاری تا زمان عرضه ندارد. لازم به ذکر است که قیمت میوه‌های عرضه شده در این طرح کمتر از نرخ بازار بوده و دولت برای تأمین و عرضه آنها یارانه پرداخت می‌کند. گفتنی است در روز 19 اسفند تابلوها و بنرهای جایگاه‌ها نصب و ترتیبی اتخاذ می‌شود تا همگی در این روز آماده توزیع باشند.
ذخیره‌سازی 65 هزار تن میوه شب عید
وزارت جهاد کشاورزی امسال 65 هزار تن سیب و پرتقال را برای تنظیم بازار شب عید خریداری و در استان‌های مختلف ذخیره‌سازی کرده است که قیمتی حدود 2000 تا 2500 تومان دارد. وزارت جهاد کشاورزی هر سال پیش از شروع سال جدید مقداری از میوه تولید داخل را برای تنظیم بازار شب عید و ایام نوروز خریداری و آن را به قیمت دولتی و مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌کند که البته این قانون عمدتاً شامل سیب و پرتقال می‌شود. بر اساس اطلاعات به دست آمده از مسئولان تنظیم بازار، امسال نیز وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت سازمان تعاون روستایی 65 هزار تن میوه را شامل 20 هزار تن سیب و 45 هزار تن پرتقال خریداری کرده است. قیمت هر کیلوگرم سیب خریداری شده 2000 تا 2500 تومان و پرتقال حدود 2000 هزار تومان بوده است که به نظر می‌رسد قیمت فروش و عرضه آن در بازار نیز مانند سال گذشته با این نرخ‌ها تفاوتی نداشته باشد.
شیرینی شب عید گران نمی‌شود
علاوه برمیوه، شیرینی یکی از کالاهای پرتقاضای ایام نوروز است که دراین زمینه رئیس اتحادیه قنادان با بیان اینکه قیمت انواع شیرینی نسبت به اردیبهشت ماه امسال هیچ تغییری نخواهد داشت و انواع شرینی شب عید نیز با قیمت ثابت طول سال به مشتریان عرضه خواهد شد، تأکید کرد که با گرانفروشان برخود می‌شود. علی بهره‌مند در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: اکنون همه قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌های کشور آمادگی عرضه شیرینی با کیفیت برای مصرف شب عید را دارند. وی تصریح کرد: از آنجا که به طور معمول در ایام نوروز از شیرینی‌های ریز همچون شیرینی نخودچی، برنجی، گردویی، نارگیلی، شیرینی‌های خانگی و سوهان عسلی استفاده می‌شود نرخ این نوع محصولات نیز همچون دیگر کالاها ثابت و تغییری نکرده است. وی به نرخ مصوب پنج قلم شیرینی پرمصرف اشاره کرد و گفت: براساس قیمت مصوب، هرکیلوگرم شیرینی برنجی معمولی 125 هزار ریال، شیرینی‌تر و خامه‌ای درجه یک 150 هزار ریال، شیرینی گل محمدی 120 هزار ریال، شیرینی زبان و پاپیونی 125 هزار ریال و کیک یزدی 90 هزار ریال است. رئیس اتحادیه کشوری قنادان، اظهارداشت: به طور قطع تا اردیبهشت ماه سال 95 تغییری در نرخ شیرینی نخواهیم داشت.
ورود دولت به تنظیم بازار مرغ
رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اعلام کرد: شرکت پشتیبانی امور دام به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت مرغ، در چند روز اخیر مرغ‌های ذخیره خود را وارد بازار کرده است. محمد یوسفی در گفت‌و‌گو با مهر با بیان اینکه در اوایل هر ماه قیمت مرغ معمولاً مقداری افزایش پیدا می‌کند، اظهارداشت: روز پنجشنبه قیمت این کالا در میادین میوه و تره‌بار ۵ هزار و ۹۵۰ تومان، در مراکز عمده‌فروشی و میدان بهمن بین ۵۶۰۰ تا ۵۷۰۰ تومان و نرخ مرغ زنده به صورت نقدی ۴ هزار تومان و مدت‌دار ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام مرغ‌های ذخیره خود را وارد بازار کرده است، افزود: حدود ۴ روز است که شرکت مذکور اعلام کرده هر کسی که مایل است می‌تواند به آنجا مراجعه و مرغ منجمد را به قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کند. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام شرکت پشتیبانی منجر به کاهش قیمت مرغ در بازار می‌شود، گفت: این اقدام شرکت پشتیبانی از بالا رفتن بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.
کمبودی در آجیل وجود ندارد
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار، نرخ‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما با توجه به افزایش 20 درصدی تولیدات، در ایام نوروز مشکلی در زمینه گرانی نخواهیم داشت. مصطفی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عرضه این نوع محصولات در نمایشگاه بهاره امسال گفت: نمایندگان اتحادیه در همه ساعات برگزاری نمایشگاه حضور دارند تا تخلفی صورت نگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: