کد خبر: ۶۵۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
تعداد بازدید: ۱۴۶۷
قمصری در گفتگو با رویترز:
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران می گوید که به رقم افزایش ملموس صادرات نفت ایران در ماه جاری ایران همچنان با مشکلاتی در صادرات نفت خود مواجه است، چرا که خریداران به‌دلیل مشکلات مالی و بیمه نفت‌کش‌ها نسبت به افزایش تجارت با ایران بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها محتاط هستند.

صادرات نفت ایران هنوز مشکل دارد محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: ایران در حال تلاش برای پس گرفتن سهم بازار خود پس از لغو تحریم‌ها است و صادرات این کشور در ماه فوریه 500 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، در پی توافق هسته‌ای ایران و غرب، در ماه ژانویه ایران از انزوای اقتصادی چند ساله خارج شد و تحریم‌های فلج کننده علیه سومین تولید‌کننده بزرگ اوپک لغو شدند.

تحریم‌ها باعث شده بودند که صادرات نفت ایران از نقطه اوج روزانه 2.5 میلیون بشکه در دوران قبل از 2011 به تنها حدود یک میلیون بشکه در سال‌های اخیر تنزل پیدا کند، اما صادرات نفت ایران به ویژه به اروپا به دلیل نبود شفافیت در بیمه نفت‌کش‌ها و صدور اعتبار‌نامه از سوی بانک‌های اروپایی پیچیده شده است.

قمصری در گفت‌وگوی تلفنی با رویترز از تهران گفت: برای ماه مارس صادرات ما مشخصا بالاتر از ماه فوریه خواهد بود، اما این امر به وضعیت لجستیکی و کانال‌های بانکی بستگی دارد. هنوز برخی شرکت‌های کشتیرانی و همچنین بانک‌ها نسبت به آمدن به ایران بی‌میل هستند.

وی افزود: اگر همه چیز خوب پیش رود مشخصا میزان صادرات ماه مارس بالاتر از ماه فوریه خواهد بود. تفاوت مارس و فوریه کاملا ملموس خواهد بود. بخش عمده یا بزرگ‌ترین بخش این محموله‌های صادراتی اضافه شده به اروپا خواهند رفت.

منابع آگاه تجاری به رویترز گفتند: شرکت لیتاسکو شاخه تجاری لوک اویل روسیه، پالایشگاه اسپانیایی سپسا و شرکت نفتی توتال فرانسه اولین خریداران اروپایی نفت ایران از زمان لغو تحریم‌ها بوده‌اند.

قمصری گفت: این محموله‌ها صادرات آزمایشی هستند و شرکت ملی نفت ایران مذاکرات برای قرار‌داد‌های دوره‌ای با خریداران احتمالی را آغاز کرده است.

وی افزود: مطمئنا در ماه مارس شما اخبار خوبی درباره افزایش صادرات نفت ایران به اروپا خواهید شنید.

تهران اعلام کرده که صادرات نفت خود را بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها به میزان 500 هزار بشکه در روز و ظرف یک سال بعد روزانه 500 هزار بشکه دیگر افزایش خواهد داد و در نهایت به سطوح تولید قبل از تحریم‌ها که حدود روزانه چهار میلیون بشکه در سال 2010 – 2011 بود خواهد رسید.

قمصری گفت: دشوار است که آمار دقیقی برای صادرات نفت ایران ارائه دهیم، اما برنامه این است که در سال جاری صادرات نفت ایران تقریبا 500 هزار بشکه در روز افزایش یافته و بسته به شرایط بازار به دو میلیون بشکه در روز برسد.

وی افزود: ما معتقدیم در سال جاری باید سهم خود را در بازار به حداکثر برسانیم و هدف ما این است که در سال جاری به این مهم دست پیدا کنیم.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: اما این امر در حد یک برنامه و تمایل ما است. این‌که چقدر در این راه موفق باشیم به بازار و مذاکرات با مشتریان بستگی دارد. حتی یک افزایش تدریجی در صادرات نفت ایران در شرایطی است که بازار با شرایط اشباع مواجه است و تولید‌کنندگان در سراسر جهان روزانه صدها هزار بشکه نفت فراتر از تقاضای بازار تولید می‌کنند.

قیمت نفت به پایین‌ترین سطح 11 سال اخیر و حدود 37 دلار درهر بشکه رسیده است.

عربستان، قطر، ونزوئلا و روسیه در اولین توافق نفتی جهانی طی 15 سال گذشته توافق کردند که سطح تولید خود را در سطوح ماه ژانویه متوقف کنند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هفته گذشته پیشنهاد توقف سطح تولید نفت را مضحک و خنده‌دار خواند.

منابع آگاه ایرانی می‌گویند: ایران تنها زمانی آماده مذاکره در خصوص یک توافق در زمینه سطح تولید است که تولید‌ش به سطوح قبل از تحریم‌ها برسد.

قمصری خاطر نشان کرد: ایران تخفیف‌های بیشتری به خریداران ارائه نخواهد کرد، بلکه ممکن است افزایش قیمت برای فروش نفت خود به اروپا را به وسیله فروش یکسری محموله‌ لحظه ای به قیمت نفت برنت بررسی کند، اگرچه به متوسط وزنی برنت(BWAVE) برای قرار‌دادهای دوره‌ای پایبند است.

قمصری گفت: شاید برای برخی محموله‌های کوچک بتوانیم قیمت آنها را براساس نفت برنت تعیین کنیم، اما قرار‌داد دوره‌ای براساس BWAVE خواهد بود.

قمصری گفت: بجز اروپا اهداف اصلی شرکت ملی نفت ایران برای افزایش فروش نفت در آسیا، کشورهای چین، هند و کره جنوبی هستند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: