کد خبر: ۹۲۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
تعداد بازدید: ۱۵۵
معاون اداره کل انتقال خون استان تهران با اشاره به کم بودن فراوانی گروه خونی o منفی، گفت: افرادی که گروه خون o منفی دارند، واجب است خون بدهند. غلظت خون در صورت صلاحدید پزشک مشاور منع اهدا ندارد. افرادی که تالاسمی مینور دارند هم می‌توانند در صورت داشتن هموگلوبین بیش از ۱۲،۵ و صلاحدید پزشک مشاور خون بدهند.

واجب است افرادی که گروه خون o منفی دارند، خون بدهندبه گزارش خبرداغ به نقل از باشگاه خبرنگاران: معاون اداره کل انتقال خون استان تهران گفت: اگرچه تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده است، اما هنوز جایگزین مناسبی برای خون و فرآورده‌های خونی وجود ندارد.

۱۴ ژوئن روز جهانی اهداکنندگان خون است.

ژوئن سالروز تولد کارل لندشتاینر، زیست‌شناس اتریشی، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۰ به خاطر کشف گروه‌های خونی است.

۱۴ ژوئن روز جهانی اهداکنندگان خون است؛ اما ۹ مرداد روز ملی انتقال خون در ایران است که به مناسبت تاسیس سازمان انتقال خون در ایران نامگذاری شده است.

مسلمی گفت: تکیه گاه بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی، اهداکنندگان خون هستند.

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران بر صداقت اهداکننده خون با پزشک مشاور به عنوان یکی از رکن‌های اصلی انتقال خون تاکید کرد.

او گفت: آزمایش‌هایی بر روی خون‌های اهدایی انجام می‌شود. بیماری‌های ویروسی برای تشخیص نیاز به زمان دارند؛ به همین دلیل پزشک مشاور برای اطمینان از سلامت خون اهدایی در باره رفتار‌های پرخطر از داوطلب پرسش می‌کند. ایران یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی جهان را دارد.

او گفت: بیماری مالاریا در بخش‌های کوچکی از کشور ما و برخی نقاط جهان وجود دارد. بر اساس قوانین، افرادی که به این نقاط سفر کرده باشند تا یک سال نمی‌توانند خون اهدا کنند.

این مقام مسئول در سازمان انتقال خون بر این که خانم‌ها هم می‌توانند خون اهدا کنند، تاکید کرد.

او گفت: در بدو مراجعه یک خانم برای اهدای خون، تست هموگلوبین گرفته می‌شود. اگر هموگلوبین خون وی بیش از ۱۳ میلی گرم در دسی لیتر باشد، مطمئنا دچار کم‌خونی نخواهد شد و اگر کمتر باشد پزشک از وی خون نخواهد گرفت.

مسلمی در خصوص ابعاد کیسه‌های خون گفت: کیسه‌های استاندارد کشور ما ابعاد ثابت دارند. حدود ۴۵۰ سی سی خون در آن‌ها جمع می‌شود؛ البته بر اساس توصیه پزشک این مقدار خون می‌تواند از ۴۰۵ تا ۴۹۵ سی سی تغییر کند.

او گفت: در حال حاضر امکان پلاسماگیری هم داریم؛ اما با توجه به دستورات کلی، پلاسمای خون از خون‌های اهدایی ساخته می‌شود. در حال حاضر پلاکت از خون افراد دریافت می‌شود که با اهدای کامل خون متفاوت است و در روز حدود ۵۰ واحد پلاکت از داوطلبان دریافت می‌شود.

در این روش داوطلبان اهدای پلاکت، در بازه زمانی حدود ۱،۵ ساعت، در طول فرآینده پلاکت خون خود را اهدا کرده و مابقی خون و عناصر آن به بدن بازگردانده می‌شوند.

به گفته وی ۱۰۰ درصد پلاکت مورد نیاز بیماران کشور در سازمان انتقال خون تهیه می‌شود.

او گفت: بیماران سرطانی و بیمارانی که به دلایلی مشکلات پلاکت دارند، نیازمند پلاکت هستند. اهدای پلاکت برای افراد کم خون مقدور نیست.

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران گفت: از اتباع غیر ایرانی هم که کارت آمایش دارند، خون گرفته می‌شود.

مسلمی با اشاره به کم بودن فراوانی گروه خونی o منفی، گفت: افرادی که گروه خون o منفی دارند، واجب است خون بدهند. غلظت خون در صورت صلاحدید پزشک مشاور منع اهدا ندارد. افرادی که تالاسمی مینور دارند هم می‌توانند در صورت داشتن هموگلوبین بیش از ۱۲،۵ و صلاحدید پزشک مشاور خون بدهند.

معاون اداره کل انتقال خون استان تهران تاکید کرد بیماران دیابتی در صورتی که قند خون کنترل شده داشته و عوارض دیابت نداشته باشند می‌توانند خون اهدا کنند.

او گفت: البته به افرادی که انسولین مصرف می‌کنند اهدای خون توصیه نمی‌شود، اما مصرف دارو‌های قند برای اهدای خون منعی ایجاد نمی‌کند.

مسلمی درباره بیماران صرعی گفت: این افراد برای همیشه از اهدای خون معاف هستند.

او گفت: برخی افراد خاص پس از اهدای خون ضعف و سرگیجه اگر این ضعف همیشگی و شدید باشد، بهتر است خون ندهند.

او گفت:حجامت عملی درمانی است و اگر فردی حجامت کرده باشد برای تامین سلامت خون‌های اهدایی تا یک سال از اهدای خون معاف است و سازمان انتقال خون از وی خون نمی‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: