به گزارش خبرداغ ، مدت هاست که همه ما در قفسههای فروشگاههای بزرگ و حتی در مغازههای محلی، با طیف گستردهای از محصولات خلاقانه و تازه با عنوان کلی «شیرهای غیر لبنی» مواجه میشویم که در اشکال مختلف و با اسامی مغزهای مختلف و مغذی خودنمایی و «دلبری» میکنند.
این محصولات رنگی با طرحهای دلنشین و رنگ بندیهای بسیار زیبا، جزو محبوبترین ترندهای مواد غذایی در دنیا هستند که مدتی است مورد استقبال شهروندان، بویژه جوانان و نوجوانان ایرانی و همه طیفهای اجتماعی قرار گرفته است.
همه این عوامل باعث شده است ترند تازه بازار شیرهای غیر لبنی، با شعارهایی مثل لذت نوشیدن، مزایای سلامتی برای همه سلایق جامعه و همگام با ترند روز دنیا، نگاههای بسیاری را به سمت خود جلب کند.
البته مساله صرفا مرتبط با پرکردن خلائی در بازار و یافتن مشتریان تازه نیست. بلکه برند محبوبی مانند سولیکو که دهههای طولانی ارتباط عاطفی و اجتماعی خود را با مشتریان عمدتا وفادار حفظ کرده، در قالب خلاقیت، نوآوری، مسئولیت اجتماعی و بسیاری از فاکتورهای دیگر گام در این عرصه تازه نهاده است.
شیرهای غیر لبنی تامین نیازهای بدن و تجربه طعم متفاوت
شیرهای غیر لبنی به عنوان محصولات نوظهور بازار یکی از مفیدترین نوشیدنیها و تامین کننده بخش مهمی از نیازهای بدن هستند که در عین حال به عنوان یکی از لذیذترین نوشیدنیهای محبوب هم به شمار میروند.
علاوه بر این ها، شیرهای غیر لبنی طعمهای متنوع و بسیار لذیذ دارند. برند تولید کننده این محصولات یعنی گروه صنایع غذایی سولیکو اعتقاد دارد که هدف گذاری اصلی این محصولات هم مانند سایر محصولات این برند در وهله اول تامین غذاهای سلامت برای شهروندان و پاسخگویی به نیازهای غذایی برای همه طیفهای جامعه است.
درباره شیرهای غیر لبنی تولید شده توسط گروه سولیکو به یک نکته هم باید اشاره کرد که همه محصولات غیر لبنی این برند بدون گلوتن هستند.
شیرهای غیر لبنی چه هستند و از کجا آمده اند؟
شیرهای غیر لبنی با عنوان کلی Non-Dairy Milk در صنایع غذایی جهان تاریخچه قابل ملاحظهای دارد.
شاید اولین انگیزههای توجه و رویکرد شرکتهای تولید کننده محصولات شیری «غیر لبنی» به محدودیتهای پزشکی عدهای از مردم بوده باشد که به طور طبیعی نسبت به لاکتوز موجود در شیر طبیعی حساسیت دارند.
گرچه دایره حساسیتها نسبت به لاکتوز بیشتر است، اما در حوزه پزشکی حساسیتهای دیگری هم هستند که بخشی از مردم که دارای این نوع حساسیتها هستند با قرار دادن شیرهای غیر لبنی در رژیم غذایی خود، خیالشان از بابت حساسیتهای مختلفی، چون حساسیت به پروتئین کازئین راحت باشد.
حتی اگر این مساله، انگیزه اصلی شروع تولید این محصولات باشد، در ادامه مسیر، خود به یک صنعت بزرگ و میلیاردی در جهان تبدیل شده است.
شیر غیر لبنی در تاریخ
شاید به نظر برسد که شیرهای غیر لبنی که اکنون در قفسههای فروشگاهی و منوی کافی شاپها و یخچال خانواده ها، در حال خودنمایی و گسترش هستند، پدیدهای کاملا جدید باشند. این در حالی است که شاید سابقه تاریخی شیرهای غیر لبنی، با اغماض به قرنها برسد. البته طبیعی است که شکل صنعتی شده و تولید انبوه و تنوع بسیار زیادی که اکنون این محصولات پیدا کرده اند، کاملا موضوع جدیدی است.
قدیمیترین مدل شیر غیر لبنی که در تاریخ ثبت شده به شیر بادام مربوط میشود. پژوهشهای انجام شده اولین نمونههای ثبت شده این نوشیدنی را در کتابهای آشپزی قرون وسطی نشان میدهد که گویا در سطح قاره اروپا شهرت داشته است.
ظاهرا محبوبیت این نوشیدنی در تاریخ هم به موضوع محدودیت در شیر حیوانی ارتباط پیدا میکند. یافتههای تاریخی حکایت از آن دارند که محبوبیت شیر بادام زمانی افزایش یافت که رسالهای مسیحی مصرف لبنیات را در روزهای مشخصی از هفته ممنوع کرد.
این مساله باعث شد در ادامه، مدلهای مختلف شیر غیر لبنی مانند شیر فندق نیز اختراع و معرفی شود.
شیر غیر لبنی چیست؟
محصولاتی که تحت عنوان شیرهای غیر لبنی تولید و عرضه میشوند، به طور کلی از دانههای خوراکی؛ اعم از درختی و زمینی تهیه میشود. روش تولید شیر غیر لبنی به این شکل است که دانههای مورد نظر در وهله اول رست میشود و پس از آسیاب شدن و تبدیل شدن به خمیر با آب تصفیه شده، به اندازه کافی شکر مورد نیاز برای شیرین شدن به آن اضافه میشود.
شیرهای غیر لبنی بسیار سبک و ملایم هستند و طعم کاملا متفاوت و منحصر به فردی دارند.
خصوصیات شیرهای غیر لبنی
از نظر ویژگیهای تغذیهای میتوان خصوصیات شیرهای غیر لبنی را اجمالا این چنین خلاصه کرد:
● درصد کم کالری و چربی و شکر اندک.
● بدون لاکتوز و کاملا گیاهی و مناسب افرادی که به لاکتوز یا پروتئین کازئین حساسیت دارند.
● حاوی چربی اشباع شده طبیعی.
● نداشتن گلوتن
● حاوی ویتامین و مواد معدنی طبیعی.
● حاوی فیبر و مناسبت برای گیاهخواران.
● در بر داشتن آنتی اکسیدان به اندازه کافی.
شیر غیر لبنی چه فواید و مزایایی برای سلامتی دارد؟
شیرهای غیر لبنی نه صرفا برای مصرف افرادی است که به لاکتوز، پروتئین کازئین حساسیت دارند و نه صرفا برای استفاده به همراه قهوه و مواردی از این دست، بلکه این محصول خوش طعم و مقوی بیشتر به خاطر مزایا و خواصی که دارد مورد علاقه مصرف کنندگان است. این مصرف کنندگان علاوه بر گروههای اجتماعی که درباره آنها سخن گفته شده بدون شک شامل تمام افراد جامعه و در تمام سنین است.
برای مثال در یک فنجان شیر بادام تقریبا ۲ درصد کلسیم، ۴ درصد آهن، ۲ درصد پتاسیم و میزان قابل توجهی ویتامین E ضروری برای بدن یافت میشود.
همچنین شیرهای غیر لبنی به طور عمومی میزان بالایی ویتامین E دارند. میزان کم پروتئین در این نوشیدنیها باعث میشود برای کسانی که نیازمند رژیم کم پروتئین هستند گزینه بسیار مناسبی باشد.
شیر غیر لبنی در عوض پروتئین محدودی که دارد از نظر ویتامین دی و کلسیم بسیار غنی هستند و اصولا برای دارندگان رژیمهای کم کربوهیدرات توصیه میشود.
گیاهخواران گروه عمده مخاطبان این محصولات
صرف نظر از کسانی که حساسیتهای فوق الذکر را دارند و در کنار همه فواید، مزایا و فاکتورهای محبوبیت که برای شیرهای غیر لبنی برشمردیم (که عمدتا مشوق مردم عادی برای گرایش به این نوشیدنی هاست)، باید گفت که عمدهترین و بزرگترین گروهی که از تولید این محصولات مغذی و خلاقانه خوشحال هستند، آن گروه از گیاهخواران هستند که به دلایل شخصی از مصرف فراوردههای دامی، از جمله لبنیات خودداری میکنند. از آنجا که شیرهای غیر لبنی منشاء غیر دامی دارند و بر پایه محصولات گیاهی تولید میشوند، باید مهمترین گروه علاقهمندان به شیرهای غیر لبنی را در میان گیاهخواران جست و جو کرد.
صنعتی که آینده را در اختیار دارد
آن چه که در نهایت باید به این مساله اضافه کرد، مربوط به آینده این صنعت در حیطه مواد غذایی در جهان و ایران است.
با توجه به مطالعات و آمار و ارقامی که از روند رو به رشد این محصولات در نمودارهای بازار حکایت دارند، باید گفت آینده این صنعت بسیار درخشان است و نسلهای بعدی جایگزین مناسبی برای برخی از نوشیدنیهای عمدتا مضر یافته اند تا نسبت به تنظیم رژیم غذایی سلامت محور خود اقدام کنند. موضوعی که تا حدی میتواند خیال پزشکان و متخصصان سلامت و تغذیه را راحت کند که نوع بشر دستیابی به محصولی جدید، میتواند از مصرف برخی از زیانبارترین محصولات بازار بکاهد.