کد خبر: ۸۸۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
تعداد بازدید: ۲۹۰
کیفیت ساخت، دوام، ایمنی و سطح بالای تجهیزات و امکانات رفاهی در خودرو به مساله‌ای بسیار مهم در بازار خودروی کشور تبدیل شده است.

سایپا شاهین؛ تعریفی تازه از ایمنی در سایپابه گزارش خبرداغ به نقل از سایپانیوز: کیفیت ساخت، دوام، ایمنی و سطح بالای تجهیزات و امکانات رفاهی در خودرو به مساله‌ای بسیار مهم در بازار خودروی کشور تبدیل شده است.

شاید تا همین چند سال قبل نیز توجه به تولید خودرویی ایمن با کیفیت ساخت بالا چندان در اولویت خودروسازان قرار نداشت اما با پیشرفت صنعت خودرو در جهان و پیدایش طیف گسترده‌ای از سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی که به عملکرد ایمن‌تر خودروها کمک می‌کنند، مساله ایمنی و کیفیت ساخت نیز در داخل کشورمان بیش از قبل مورد توجه قرار گرفت.

این مساله را می‌توان به خوبی در محصولات جدید خودروسازان داخلی مشاهده کرد. مانورهای تبلیغاتی گسترده روی بحث ایمنی، انتشار ویدیوهای تست ایمنی و عملکرد کیسه‌های هوای ایمنی و ارائه گارانتی گسترده از نمونه اقدامات کم‌سابقه‌ای است که به تازگی از سوی خودروسازان داخلی انجام شده است.

سایپا شاهین، اولین محصول گروه خودروسازی سایپا بر اساس پلتفرم SP100 را باید یکی از محصولات تازه بازار دانست که در بخش ایمنی و کیفیت ساخت، جهشی قابل توجه را در محصولات سایپا رقم زده است. گروه خودروسازی سایپا در گام اول با انتشار دو ویدیو از تست و آزمایش عملکرد ایربگ‌ها (کیسه هوای ایمنی) و همچنین تست برخورد و تصادف توانست عملکرد این محصول جدید را در بخش ایمنی به تصویر بکشد.

لازم به ذکر است که در بحث عملکرد کیسه‌های ایمنی هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا است و به ‌صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت‌ها انجام می‌شود. این تست معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف است.

اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشونده روی خودرو و در حال تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود.

با توجه به این‌که تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده بود، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه‌رو مورد سنجش قرار گرفت. در این تست‌ها (همانطور که در ویدیوهای منتشر شده از سوی سایپا دیده شد) ستون‌های A سایپا شاهین تقریبا بدون تغییر باقی‌ مانده است. البته این تست به منظور بررسی میزان ایمنی سایپا شاهین در تصادفات انجام نشده و به نوعی این یک تست تصادف نیست اما در عمل با توجه به سرعت برخورد سایپا شاهین با مانع صلب، می‌توان این ویدیو را معیاری مناسب برای سنجش ایمنی سایپا شاهین دانست.

با توجه به این که تست با سرعت ۵۶ کیلومتر و برخورد کامل از روبرو با مانع صلب انجام شده، خودرو پس از برخورد از مسیر تصادف منحرف نشده و توانسته تغییر جزئی جایگاه خود را در مسیر حفظ کند. در این تست رینگ‌های خودرو سالم مانده و شاسی و سایر متعلقات جلوی خودرو نیروی حاصل از برخورد را به خوبی جذب می‌کند. سلامت ستون A، ورق سقف، شیشه جلو، درهای جلو و رکاب، نشان دهنده جذب کامل نیرو و در کنار آن عملکرد به موقع کیسه‌های هوای ایمنی است.

علاوه بر این تست عملکرد ایربگ، در یکی از بررسی‌های انجام شده بر روی سازه شاهین در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانست از تست R95 استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید.

تست تصادف ECE R95 به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم 950 کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت با زاویه 90 درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را مورد بررسی قرار می‌دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می‌شود.

تست تصادف و تأییدیه ECE R95 یکی از 6 جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپا است. در این تست هم سایپا شاهین در نسخه پایه به یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی رفته و توانسته است استاندارد ECE R95 را به دست آورد.

حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و... باعث شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته ECE R95 را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن‌ترین خودروی ملی قرار بگیرد.

در کنار این دو ویدیو که نشان دهنده ایمنی بالای سایپا شاهین است، گزارش ماهانه و سالیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، معیاری برای سنجش کیفی خودروهای تولید داخل است.

این شاخص‌ها بر اساس استانداردهای بین المللی تعریف شده که در خطوط تولید خودروها تست و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نکات منفی خودروها مشخص می‌شود و بر این اساس ستاره‌های کیفی به خودروها تعلق می‌گیرد و رسانه‌ها در این خصوص اقدام به تهیه خبر، گزارش و ... می‌کنند.

در این زمینه همواره انتقادهایی وارد است که کیفیت خودرو باید در دراز مدت و در تست‌های میدانی مشخص شود. بنابراین صرفا دریافت ستاره‌های کیفی نمی‌تواند نشان دهنده دوام و ماندگاری کیفیت خودرو در دراز مدت باشد و خودروسازان باید اقدامات تکمیلی دیگری را نیز انجام دهند.

در همین راستا گروه خودروسازی سایپا، خودرو شاهین را با 3 سال یا 60 هزار کیلومتر گارانتی روانه بازار کرده است. این مساله نشان دهنده این است که این خودروساز اعتماد و اعتقاد بالایی به کیفیت تولید شاهین دارد و حاضر است تا 3 سال (یا 60 هزار کیلومتر) خودرو را گارانتی کند.

سایپا این اطمینان خاطر به لحاظ کیفی در شاهین را ناشی از داخلی‌سازی قطعات و کیفیت بالای تولید کنندگان داخلی این قطعات اعلام کرده است.

انتشار ویدیوهای تست ایربگ و تست تصادف و ارائه گارانتی بلند مدت دو اقدامی است که در راستای افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل و ایجاد اطمینان خاطر در مشتریان از سوی گروه خودروسازی سایپا در محصول شاهین صورت گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: