بازار خودرو تحت تاثیر آثار روانی فعالسازی مکانیسم ماشه با جهش قیمت مواجه شده اما با وجود افزایش تا ۱۵ درصد، هیچ معاملهای انجام نمیشود و خریداران و فروشندگان بازار را رها کردهاند.
در روزگاری که دیترویت به دنبال نمایش قدرت و اغراق بود، فورد با رونمایی از Seattle-ite XXI در نمایشگاه جهانی سیاتل ۱۹۶۲، نگاهی شگفتانگیز به آینده انداخت.
در حالی که بدعهدی سایپا در تحویل خودروهای شاهین، کوئیک و ساینا صدای مردم را درآورده، این گروه خودروسازی بدون انجام تعهدات سابقش، ماهانه آگهی پیشفروش محصولاتش را منتشر میکند.
حالا پدیده ارزانتر بودن قیمت برخی محصولات در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه را شاهد هستیم. کارشناسان حوزه خودرو دلایل مختلفی را برای این موضوع مطرح کردهاند، اما مهمترین دلیل این است که «اصلاح بازار» صورت گرفته است و به نوعی و تا حدودی به پایان عصر سفتهبازی در مبحث خرید و فروش خودرو نزدیک میشویم.
بازار خودرو ایران در رکود عمیق و بیسابقهای فرو رفته و خرید خودرو برای بسیاری از خانوارها به آرزو تبدیل شده است. تورم مزمن، کاهش قدرت خرید و نوسانات ارزی، فشار سنگینی بر مصرفکنندگان عادی وارد کرده است.
تقریبا سه هفته است که خطوط تولید غول خودروسازی جگوار لندرور (JLR)، پس از یک حمله سایبری مخرب، از کار افتاده است و تاثیر این توقف بر صدها شرکت تامینکننده قطعات و مواد، بیم تبدیل شدن این حادثه به یک بحران تمام عیار را تشدید کرده است.
بازار خودروی ایران ترکیبی از رقابت محصولات داخلی و مونتاژی با خودروهای وارداتی است که هر یک مشتریان خاص خود را دارند. اما در این میان باید توجه داشت که پرفروش بودن لزوماً به معنای محبوب بودن نیست. عوامل متعددی چون قیمت، خدمات پس از فروش، کیفیت فنی، برند و حتی شرایط اقتصادی خریداران، نقش تعیینکنندهای در انتخاب خودرو ایفا میکنند.
سالها بود که تویوتا FJ کروزر مثل یک طلای دستنخورده در بازار خودروهای کارکرده میدرخشید؛ قیمتی که پایین نمیآمد، تقاضایی که خاموش نمیشد و اعتباری که هرچه میگذشت محکمتر میشد. اما حالا، بالاخره ورق برگشته است.
یک کانال یوتیوب ویتنامی بار دیگر مرز میان خودروهای قراضه و سوپراسپرتها را در هم شکست. تیم NHET TV که پیشتر با بازسازی دستساز بوگاتی، فراری و کونیگزگ خبرساز شده بود، اینبار سراغ لامبورگینی رووئلتو رفته است.