کد خبر: ۹۷۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
تعداد بازدید: ۷۴
معاون فناوری اطلاعات بانک شهر با اشاره به نقش ابزارهای فناورانه در شکل‌گیری اقتصاد هوشمند،گفت: ارائه ابزارهای فناورانه می بایست با توجه به نیازهای کسب ‌و کارها صورت گیرد.
ارائه ابزارهای فناورانه با توجه به نیازهای کسب ‌و کارها صورت گیردبه گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی بانک شهر، حسام حبیب‌اله نخستین نشست «کافه تیف» با موضوع تأمین مالی زنجیره‌ای که به میزبانی هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و با حضور دکتر حمید آذرمند مدیر سابق اداره تأمین مالی زنجیره‌ای تولید بانک مرکزی، حمید بنائیان معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و دبیر کمیسیون فناوری اطلاعات کانون بانک‌ها برگزار شد، به تشریح زمینه های زمینه های گرایش به استفاده از روش هایی مانند: تامین مالی زنجیره ای(SCF) پرداخت.
حبیب‌اله در این نشست گفت: نکته مهمی که در آسیب‌شناسی و ارائه راه‌حل‌های ناظر بر افزایش کارایی ابزارهایی مانند SCF باید موردتوجه قرار داد این است که شبه ابزارهایی با همین کارایی که در حال حاضر نیز در زنجیره تأمین مالی مورداستفاده قرار می‌گیرند با کارکردهای واقعی و درست خود فاصله دارند.
عضو هیات مدیره بانک شهر ادامه داد: به ‌عنوان ‌مثال آنچه در عمل اتفاق می‌افتد با کارکردی که از ابزارهایی نظیر اوراق صکوک یا برات کارت انتظار داشتیم به‌شدت فاصله دارد؛ به‌محض اینکه یکی از این ابزارها در اختیار حلقه دوم زنجیره قرار می‌گیرد آن را نقد می‌کند و عملاً تأمین مالی و انتقال تعهد از حلقه قبلی به حلقه بعدی زنجیره اتفاق نمی‌افتد.
معاون فناوری اطلاعات بانک شهر تصریح کرد: این رفتار از دو خاستگاه نشات می‌گیرد؛ تورم مزمن در اقتصاد ایران که حفظ ارزش پول را به یکی از دغدغه‌های اصلی بخش واقعی اقتصاد تبدیل کرده و دیگری نیز فقدان شمولیت ابزارها است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به چک الکترونیکی اشاره کنم؛ این ابزار در بانک مرکزی تعریف شده و اجرای آن به تمام بانک‌ها الزام شده و برخی از بانک‌ها هم چک الکترونیکی را عملیاتی کرده‌اند؛ اما تا زمانی که بسترهای لازم برای پذیرش این چک‌ها در تمامی شبکه بانکی فراهم نباشد و امکان صدور آن در تمام بانک‌ها فراهم نشده باشد حتی همان بانک‌های پیشرو نیز در استفاده از آن چالش خواهند داشت. ابزارهای اعتباری مانند SCF هم همین‌گونه هستند و تا استفاده از آن‌ها شمولیت پیدا نکند از کارایی لازم برخوردار نخواهند بود.
حبیب‌اله گفت: نکته بسیار مهمی که به نظر می‌رسد مغفول واقع شد این است که از مدخل فناوری نمی‌توان به ابزارها و محصولاتی مانند زنجیره تأمین مالی وارد شد؛ بلکه با درنظرگرفتن نیاز کسب‌وکارها باید محصول را طراحی و عرضه کرد. در غیر این صورت دچار چالش‌هایی می‌شویم که اکنون برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ضرورت این دقت نظر در نحوه گسترش استفاده از ابزارهای جدید در لایه‌های دیگری نیز مطرح است،گفت: یکی از این لایه‌ها، درون بانک‌هاست. واقعیت این است که نیروهای ما در بانک‌ها هم چندان با ابزارهای جدید آشنا نیستند و حتی اگر با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های دانش‌افزایی با ادبیات روش‌ها و ابزارهایی مانند تأمین مالی زنجیره‌ای آشنا شده باشند تا وقتی از نظر فکری نسبت به‌ضرورت گسترش این روش‌ها و فوائد آن‌ها اقناع نشده باشند ما در خط مقدم ترویج و تشویق بازیگران دیگر دچار اختلال هستیم.
حبیب‌اله درباره اینکه بانک‌ها برای گسترش استفاده از SCF باید چه اقداماتی انجام دهند، گفت: اقدامات بانک‌ها را می‌توان در سه لایه دسته‌بندی کرد؛ لایه اول هسته یا همان کُر بانک‌ است. تا تغییرات و آمادگی‌های لازم در این هسته ایجاد نشود، طراحی محصولات و مدل‌های مختلف تأمین مالی زنجیره‌ای عملاً فایده و نتیجه‌ای نخواهد داشت. در لایه دوم که بیشتر از جنس کسب‌وکار است باید به این نکته توجه داشت که صنایع مختلف، به مدل‌های مختلف و مختص خود در طراحی محصول SCF نیاز دارند و نمی‌توان یک مدل SCF را برای صنایع مختلف استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال ما در بانک شهر هم باید برای شهرداری‌ها مدل مناسب تأمین مالی زنجیره‌ای طراحی و عرضه کنیم و هم برای صنایع حوزه انرژی و همچنین برای شرکت‌های حوزه داروسازی محصولات متناسب با نیازشان طراحی و عرضه کنیم.
معاون فناوری اطلاعات بانک شهر گفت: لایه سوم کمی برون بانکی است و به تعامل بانک‌ها با بانک مرکزی گره خورده است؛ بانک مرکزی باید اجازه و امکان تنوع‌بخشی به ابزارهای SCF را به بانک‌ها بدهد. ابزارهای مجاز در حال حاضر بسیار محدود است و این قابلیت را که برای مشتریان مختلف، مدل‌های مناسب با نیازشان طراحی کنیم را از ما گرفته است.
گفتنی است هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر ایجاد فرصت و فضای مناسب برای گفت‌وگو و تبادل نظر میان فعالان و کارشناسان حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی را یکی از مسئولیت‌های خود در راستای ایفای نقش تسهیل‌گرانه برای پیشبرد هر چه بهتر و سریع‌تر فرایند تحول دیجیتالی در اکوسیستم کشور می‌داند و بر همین اساس اقدام به برپایی نشست های تخصصی با عنوان «کافه تیف» کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: