کد خبر: ۹۷۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
تعداد بازدید: ۶۱
بورس در حالی این هفته مجددا متزلزل ظاهر شده است که نگرانی‌های خاص سرمایه‌گذاران از دورنمای بنگاه‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران بر سرعت خروج پول افزوده است.

همه در بورس فروشنده‌اند/ نامشخص بودن وضعیت سیاسی کشور، بازار را متزلزل کردهبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ این شرایط در حالی است که با بی‌اعتمادی شکل‌گرفته در بازار، به نظر می‌رسد سمت تقاضا همچنان در شرایط تردید به سر ببرد.‌

به گزارش دنیای اقتصاد، روند معاملات روز گذشته سهام نشان‌دهنده تداوم هیجان در میان فروشندگان بود؛ به‌طوری‌که حجم صف‌های فروش مجددا رونق گرفت. از ابتدای خردادماه مبلغی به میزان ۳۲۰۳میلیارد تومان از بازار خارج شده است. این موضوع حاکی از این است که در شرایط کنونی، خرید سهام مورد استقبال معامله‌گران نیست، به همین دلیل ارزش معاملات خرد را در سطوح پایین‌تری نسبت به میانگین هفته‌های ابتدای سال نگه داشته است.

در یک برآورد کلی می‌توان اوضاع فعلی بازار را این‌طور پیش‌بینی کرد که بازار سهام اساسا به دلیل نبود شرایطی پایدار در زمین سیاست‌ و مشخص نبودن رویکرد اقتصادی دولت جدید نسبت به مشکلات جاری کشور روندی منفی و مبهم را تجربه می‌کند.
البته این موضوعات سبب شده تا در سایه نبود آینده واضح اقتصادی، بازارهای دیگر نیز بیش از هر زمان دیگری شاهد احتیاط معامله‌گران در بازارهای مختلف باشند؛ امری که در روزهای اخیر حتی موفق شد شاخص بورس را به زیر بکشد و قیمت دلار آزاد و طلا را نیز از سمت فضای تحلیلی‌ و پخته‌تر دور کند.

تا قبل از اتفاقات مرتبط با سقوط بالگرد ریاست‌جمهوری بسیاری از تحلیلگران تنها عامل رشد بازار را افزایش نرخ دلار نیما و کاهش فاصله نرخ این دلار با دلار آزاد مطرح می‌کردند. با توجه به اینکه بیش از دوسوم سهام بورسی در زمره شرکت‌های صادرات‌محور قرار می‌گیرند، به دلیل اینکه بیشترین درآمد خود را به صورت دلاری به دست می‌آورند طبیعتا هم‌زمان با رشد نرخ این ارز، به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت خواهند کرد و منتفع خواهند شد.

از سوی دیگر این دسته از نمادها با توجه به اثر مثبتی که در محاسبه نماگرهای بورسی دارند، بر کلیت بازار اثر مطلوبی بر جای خواهند گذاشت و شاخص‌های سهامی را نیز مثبت خواهند کرد. به همین دلیل تا قبل از ریسک‌های سیاسی جدید، موضوع «نرخ دلار» از موارد تعیین‌کننده در بازار بود. اما به دنبال حرکت بورس در مسیر نزولی طی هفته‌های گذشته، برخی از کارشناسان معتقدند در کوتاه‌مدت افزایش نرخ دلار نیز نمی‌تواند روح تازه‌ای در کالبد این بازار بدمد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی قدم گذاشتن دلار نیما به کانال ۴۲هزار تومان نیز نتوانسته بورس را وارد مدار صعودی کند.

البته این بی‌رغبتی ممکن است با وقفه زمانی اثر خود را بر میل سرمایه‌گذاران بگذارد. اما طبیعتا تا زمانی که وضعیت سیاست داخلی کشور به شکلی پایدار قابل رؤیت نباشد، این متغیر اثر مثبتی نخواهد گذاشت. به ویژه اینکه در حال حاضر نوسان قیمت دلار آزاد نیز با احتیاط پیش می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: