کد خبر: ۹۷۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
تعداد بازدید: ۶۵
تیره‌روزی بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و کاهش مستمر قیمت سهام، تبدیل به یک سکانس تکراری شده که هر روز به مدت سه و نیم ساعت برای بورس‌بازان در تالار شیشه‌ای اکران می‌شود.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بورس تهران با افت ۰.۸۷‌درصدی همراه شد و در سطح ۲‌میلیون و ۶۴‌هزارواحدی کار خود را به اتمام رساند. شاخص هموزن نیز در معاملات دیروز، کاهش ۰.۵۲‌درصدی را تجربه کرد. در فرابورس نیز شاخص اصلی این بازار با افت یک‌درصدی همراه شد. همچنین در جریان دادوستدهای نخستین روز از هفته، ۴۸۶‌میلیاردتومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام و حق‌تقدم خارج شد.

دنیای اقتصاد نوشت:ارزش معاملات خرد بازار نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم‌ هزار و ۳۹۶‌میلیاردتومان را ثبت کرد. بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که شاخص‌کل از ابتدای سال ‌افت ۵.۹۹‌درصدی را تجربه‌کرده و این روند منفی در شاخص‌هایی که در دل خود به نمادهای کوچک بازار نیز بها می‌دهند، دوچندان است. افت ۹.۰۲‌درصدی شاخص هموزن و همچنین کاهش ۱۲.۳۸‌درصدی شاخص‌کل فرابورس از ابتدای سال ‌تا پایان روز معاملاتی گذشته ،گواهی بر این مدعا است.

 

در بازارهای موازی چه می‌گذرد؟

انتظارات افزایشی در بازارهای موازی نیز در هفته‌های اخیر فروکش کرده و دیگر بازارها نیز روند آرام و بی‌سر و صدایی را سپری می‌کنند. سکه رفاه در بورس‌کالا در روز گذشته با کاهش ۱.۰۳‌درصدی همراه شد و در قیمت ۳۹‌میلیون و ۷۲۴‌هزارتومان میان خریداران و فروشندگان دست‌به‌دست شد. دلار در بازار آزاد نیز در پله‌های ابتدایی کانال ۵۹‌هزارتومان معامله می‌شود و آرامش حاکم بر این بازار منجر به آرامش در دیگر بازارها شده‌است. به‌نظر می‌رسد که بازارهای دارایی همچنان چشم‌انتظار تعیین‌تکلیف‌شدن وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که در هشتم تیرماه سال‌جاری برگزار خواهد شد. به‌نظر می‌رسد بعد از مشخص‌شدن وضعیت ریاست‌جمهوری ایران، بازارها کم‌کم به استقبال تحولات مربوط به انتخابات ایالات‌متحده خواهند رفت و طبیعتا این موضوع نیز بازارها را به‌شدت متاثر خواهد ساخت.

 

عبور از بنگاه‌داری و توجه به سهامداری

روز گذشته، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی اختصاصی با «سنا» اعلام کرد؛ شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه راهی بازار سرمایه خواهند شد و عبور از بنگاه‌داری و توجه به سهامداری، دو برنامه مهم سال‌۱۴۰۳ این وزارتخانه خواهند بود. صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش همکاری‌های این وزارتخانه با سازمان بورس و اوراق‌بهادار گفت: تقویت بازار سرمایه یکی از بسترهای مهم مشارکت مردم در تولید و اقتصاد است که این مهم با ورود شرکت‌های جدید به بورس برای سال‌۱۴۰۳ پیگیری می‌شود. وی همچنین تاکید کرد؛ با توجه به تجربه ورود کالاها به بورس طی سالیان گذشته، از عرضه کالاهای جدید به بورس استقبال می‌کنیم.

وضعیت صندوق‌ها

بررسی بازدهی صندوق‌های اهرمی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که هر ۵ صندوق اهرمی حاضر در بازار در یک ماه اخیر افت بیش از ۱۰‌درصد را ثبت کرده‌اند. این صندوق‌ها با توجه به ریسک بالایی که در دل خود دارند، همواره نوسانات بیشتری نسبت به شاخص‌های بازار تجربه می‌کنند. در ماه‌های اخیر این صندوق‌ها تبدیل به لیدر بازار شده‌بودند و حال و روز بازار در روزهای بعدی با توجه به سیمای این صندوق‌ها قابل پیش‌بینی بود، بنابراین افت قیمتی این صندوق‌ها در هفته‌های اخیر گویای این نکته است که فعالان بورس فعلا هیچ چشم‌انداز مثبتی برای آینده بازار متصور نیستند. بررسی روند ورود و خروج پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال‌جاری نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تا پایان روز معاملاتی گذشته، ۳‌هزار و ۷۸۲‌میلیارد ‌تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار با درآمد ثابت شده‌است و صندوق‌های طلا نیز میزبان ‌هزار و ۷۲۸‌میلیارد ‌تومان پول حقیقی بوده‌اند، در مقابل اما وضعیت در صندوق‌های مبتنی بر سهام چندان جالب نیست و از ابتدای سال ‌فقط ۳۱۶‌میلیاردتومان پول وارد صندوق‌های اهرمی شده و از صندوق‌های سهامی نیز ۲۵۷‌میلیاردتومان پول حقیقی خارج شده‌است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: