کد خبر: ۹۶۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
تعداد بازدید: ۱۶۷
محسن پیرهادی با اشاره به اینکه مجلس و دولت در قبال حوزه فرهنگ و فرهنگ عمومی کشور مسئولیت شرعی و قانونی دارند، گفت: مجلس به عنوان قانون‌گذار و ناظر بر حُسن اجرای قانون و دولت به عنوان مجری قانون باید جریان عمومی فرهنگ جامعه را مورد توجه قرار دهند، موانع مسیر بالندگی و تقویت فرهنگ کشور را ببینند و رفع کنند.

مجلس و دولت در حوزه فرهنگ مسئولیت شرعی و قانونی دارند/ فرهنگ در بودجه، طفیلی شرکت‌ها شده استبه گزارش خبرداغ به نقل از خانه ملت، محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، تقویت حوزه فرهنگی را مقدم بر هر امری حتی تقویت حوزه اقتصادی خواند و گفت: قانون‌مداری، اخلاق‌مداری، اقبال به تولید داخلی، فساد ستیزی، مقابله با رانت‌خواری و... زیر سایه تقویت و ارتقای فرهنگ عمومی کشور میسر می‌شود و مورد اقبال همگانی قرار می‌گیرد؛ بنابراین پیش‌نیاز باروری و شکوفایی هر حوزه‌ای در تقویت فرهنگ است.

پیرهادی با بیان اینکه مجلس و دولت در قبال حوزه فرهنگ و فرهنگ عمومی کشور مسئولیت شرعی و قانونی دارند،گفت: مجلس به عنوان قانون‌گذار و ناظر بر حُسن اجرای قانون و دولت به عنوان مجری قانون باید جریان عمومی فرهنگ جامعه را مورد توجه قرار دهند، موانع مسیر بالندگی و تقویت فرهنگ کشور را ببینند و رفع کنند.

مهجور ماندن فرهنگ در برنامه‌ریزی‌های داخلی

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تقویت حوزه فرهنگی و ضرورت توجه ویژه به این حوزه، ادامه داد: ایشان مکرراً اعلام داشته‌اند استقلال فرهنگی بالاتر از استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی است، بنابراین اگرچه اقتصاد اولویت اول کشور است، اما باید دقت کرد که حوزه فرهنگ و فضای فرهنگی جامعه فضایی است که جامعه در آن تنفس می‌کند و نادیده گرفتن آن ظلم به جامعه  و کشور است.

به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس، در حالی که همه تلاش دشمن رخنه از فضای فرهنگی و عمومی کشور است، متاسفانه فرهنگ در برنامه‌ریزی‌های داخلی مهجور مانده است.

پیرهادی اضافه کرد: فرهنگ جامعه هر آن چیزی است که مردم در امور و زندگی روزمره با آن درگیرند و بر تعاملات و رفتارهایشان اثرگذار است؛  از قانون‌گرایی و روحیه همکاری گرفته تا توجه به الگوها رفتاری و مباحث چون رویکرد کاری و سبک زندگی‌شان را شامل می‌شود؛ به همین دلیل است که در سال‌های اخیر دشمنان برای نفوذ بر فرهنگ جامعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از تضعیف این حوزه درصدد ضربه زدن به کشور و انقلاب هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: بر همین اساس هم مجلس مهم‌ترین اهداف در سیاســتهای کلی برنامه هفتم در حوزه فرهنگ را، توســعه اعتلاء فرهنگ عمومی و تقویت کارآیی و اثربخشی رسانه ملی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی-ایرانی و توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی قرار داد و از آنجا که برنامه توسعه سند بالادستی بودجه سالیانه کشور محسوب می‌شود، انتظار و توقع این است که لایحه بودجه ۱۴۰۳ برشــی از چگونگی تخصیص اعتبارات برای تحقق این سیاســتها و اهداف باشد. 

دولت در لایحه بودجه، فرهنگ را طفیلی شرکت‌ها کرده است

 عضو هیات رئیسه مجلس در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به جایگاه فرهنگ در لایحه برنامه بودجه 1403، عنوان کرد: متاسفانه لایحه بودجه تنها در تبصره ۱۳ به موضوع فرهنگ ورود کرده و همین تبصره هم تأمین مالی بخشی از فرهنگ از طریق اختصاص درصدی از اعتبارات هزینه‌ای سایر دستگاه‌ها صورت گرفته است که شیوه تأمین اعتبار جایگاه فرهنگ را تقلیل خواهد داد؛ چرا که سبب می‌شود اقدامات فرهنگی طفیلی شرکت‌ها و مؤسسات شود و می‌توان گفت با این سبک سیاست‌گذاری حوزه  فرهنگی سربار دیگر شرکت‌ها خواهد شد.

پیرهادی با بیان اینکه قانون بودجه سالیانه کشور سند برنامه‌ریزی سیاست‌های دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و نباید آن را تنها به یک سند مالی تقلیل داد، افزود: متاسفانه در لایحه بودجه از توجه به فرهنگ به معنای عام آن یا همان ســرمایه بزرگ رفتاری جهت تغییر، ارتقا و بهبود رفتارهای اقتصادی و فرهنگ مصرفی جامعه نشانی وجود ندارد.

علت ضعف عملکردی دستگاه های فرهنگی چیست؟

این نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در سال‌های اخیر کسری بودجه ناشی از درآمدهای ناپایدار و پیش‌بینی ارقام بلندپروازانه موجب کاهش سهم حوزه فرهنگ دستگاه‌های اصلی از منابع بودجه عمومی شده و ضعف عملکردی دســتگاه‌های مرتبط را در پی داشته است، تصریح کرد: دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... باید در حوزه تقویت فرهنگ میدان‌داری کنند و مانع از ورود آسیب‌های تحمیلی بیشتر به حوزه فرهنگ شوند./

پایان پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: