کد خبر: ۹۳۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
تعداد بازدید: ۲۴۹
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تشکل‌های دانشجویی و فعالیت در آن‌ها علاوه بر نقش‌آفرینی دانشجو به عنوان مسئولیت اجتماعی، به تجربه اندوزی و تکمیل روند جامعه پذیری و هویت‌پذیری اجتماعی دانشجو در حین تحصیل کمک می‌کند.
تشکل‌های دانشجویی به روند هویت پذیری اجتماعی دانشجو کمک می‌کنندبه گزارش خبرداغ،حسین گودرزی در گفت‌و گو با ایسنا در رابطه با ضرورت احیای دوباره فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی دانشگاه، بیان کرد: این ضرورت و انتظار درستی است که دانشجو جدای از درس خواندن و طی روند آموزش و پژوهش به عنوان قشر نخبه، جوان و طبعا پیشرو، توجه کافی به ارتباطات و فعالیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به عنوان مسئولیت اجتماعی در جامعه نیز داشته باشد؛ یعنی طبیعت این دوره این است که جوان دانشجو انواعی از روابط اجتماعی و ارتباطات با جامعه پیرامون دانشگاه نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: در عین حال آن‌جا که می‌گوییم افراد به تنهایی امکان انجام برخی کارها را ندارند، نیاز به ایجاد ساختار، تشکل و سازماندهی فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی هم ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثال اردوهای محرومیت‌زدایی و جهادی دانشجویان که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم بیانگر  جامع‌نگری دانشجوی مسلمان ایرانی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: این تشکل‌ها و فعالیت در ذیل آن‌ها علاوه بر نقش‌آفرینی دانشجو به عنوان مسئولیت اجتماعی،  به تجربه‌اندوزی و تکمیل روند جامعه‌پذیری و هویت‌پذیری اجتماعی دانشجو در حین تحصیل هم کمک می‌کند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ایجاد تشکل ها و رقابت مفید از طریق این تشکل‌ها در دانشگاه‌ها را یک ضرورت دانست و گفت: اما در کنار این‌ها به نظر می‌رسد باید همه جانبه نگری نیز وجود داشته باشد و نیازهای مختلف جامعه و مسئولیت اجتماعی که دانشجو دارد را نیز در نظر داشته باشیم.

گودرزی همچنین ارتباط متقابل با بخش های مختلف جامعه خارج از دانشگاه را نیز امری لازم و ضروری خواند و عنوان کرد: این بدین معنی است که یک آگاهی جمعی و تعلق خاطر و ارتباط متقابل میان دانشگاه و جامعه نیاز است پدید آید؛ یعنی اینگونه نباشد که بر فرض استاد دانشگاه یا دانشجو مانند یک کارمند ستادی که به محل کار خود می آید و می رود، او نیز فقط به دانشگاه بیاید و برود، بلکه نیاز است دانشگاه تبدیل به سازمان یا مجموعه ای شود که ارتباط متقابل با جامعه و مسئولیت اجتماعی را نیز داشته باشد.

وی در رابطه با اثر پویایی و تحرک دانشگاه بر کنشگری سیاسی و فضای سیاست داخلی کشور نیز بیان کرد: این موضوع طبیعتا هم تاثیر درونی بر دانشجو و دانشگاه دارد و نوعی پختگی و کارآزمودگی به دانشجو داده و سطح تجربه او را بالا می برد و هم اینکه می تواند در تصمیم گیری ها و بالندگی و تقویت نهادهای جامعه مدنی و رشد مطالبه گری و پویایی نقد و نظر در جامعه موثر باشد. در واقع تعادلی به دانشجو می دهد که نگاه جامع تر و کامل تری در برخوردها و سیاست گذاری ها و فعالیت ها داشته باشد و تا حدودی تناسب و ارتباط خود را با بخش های مختلف جامعه حفظ و  تقویت کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع این نوع ارتباطات نوعی پختگی و عقلانیت رفتاری را از طریق دانشجو به جامعه و همچنین پویایی اجتماعی را به دانشگاه منتقل خواهد کرد.

گودرزی با اشاره به ۱۶ آذرماه؛ روز دانشجو خاطرنشان کرد: در آستانه این روز انتظار از قشر دانشجو این است که به منافع ملی، هویت ملی، تاریخ بلند این ملت و این سرزمین و گذشته پر فراز و نشیبی که داشته ایم و همچنین شناخت دوستان و دشمنان این کشور و تحلیل و تبیین های عمیق‌تر از رخدادها و تحولات جامعه از جمله دستاوردهای انقلاب و علل دشمنی برخی کشورها با این نظام و کشور بپردازند.

وی در پایان گفت: به عنوان کسی که بیش از ۳۰ سال در دانشگاه مسئولیت داشته و  کار آموزشی و پژوهشی کرده‌ام احساس می کنم دانشجوی ما نیازمند این است تا در روز دانشجو فلسفه نامگذاری این روز و شهدای آن و مسیری را که طی کرده ایم و مسئولیتی که به عنوان قشر پیشرو در قبال ملت و کشور ایران در یک جایگاه حساس در جهان و خاورمیانه را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: