کد خبر: ۹۳۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
تعداد بازدید: ۱۵۳
با وجود تمام حواشی امروز مجلس و انتقادهای مخالفان مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، او امروز به‌ عنوان وزیر راه و شهرسازی در مجلس انتخاب شد.
دومین وزیر راه و شهرسازی رای اعتماد گرفت/ بذرپاش چه قول‌هایی داد؟به گزارش خبرداغ به نقل ازخبرآنلاین، با وجود تمام حواشی امروز مجلس و انتقادهای مخالفان مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، او امروز به‌ عنوان وزیر راه و شهرسازی در مجلس انتخاب شد.

مریم فکری: پس از قبول استعفای رستم قاسمی توسط ابراهیم رییسی که گفته می‌شود دلیل آن بیماری بوده است، رییس‌جمهور مهرداد بذرپاش را به عنوان‌ گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد؛ انتخابی که در ابتدا با مخالفت برخی نمایندگان مواجه شد، به طوری که از نداشتن تخصص و سابقه کاری او در این حوزه سخن می‌گفتند.

همین موضوع امروز و در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز مطرح شد و مخالفان عنوان می‌کردند که بهتر است عنصری کارآمد، متخصص و با تجربه برای این وزارتخانه بگماریم. در این میان، یکی از نمایندگان عنوان کرد که مملکت قحط‌الرجال نیست، بذرپاش نه سابقه راه دارد و نه شهرسازی.

در مقابل اما موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مجلس در دفاع از مدارک تحصیلی بذرپاش می‌گفتند: رشته تحصیلی بذرپاش مدیریتی بوده است و فرد باید جوهره مدیریتی داشته باشد. به اعتقاد آن‌ها، بررسی سوابق بذرپاش در مسوولیت‌های متعدد، نشان‌دهنده کارنامه درخشان وی است.

اما با وجود همه این حواشی امروز مجلس و انتقاد تند مخالفان مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، او امروز به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس رای اعتماد گرفت.

 

عسگری: قیمت مسکن در تهران ۱۱۰۰ برابر شده است

مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: ما امروز در حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی چالش‌های زیادی داریم. پیشرفت کشور در حوزه اقتصادی وابسته به ارتباط با همسایگان از طریق خطوط ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب است که همه اینها به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد. مهم‌ترین موضوعی که در این وزارتخانه وجود دارد بحث زمین و مسکن است.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز سهم مسکن در سبد خانوار به حدود ۴۰ درصد رسیده و در کلانشهرها بالای ۵۰ درصد است. اگر این وزارتخانه درست عمل کند نیمی از هزینه سبد خانوار کاهش می‌یابد. در سه دهه اخیر قیمت مسکن در تهران به بیش از ۱۱۰۰ برابر افزایش یافته است حتی طلا، سکه و ارز نیز این افزایش را نداشته است.

نماینده مردم کرج در مجلس تصریح کرد: این افزایش قیمت بر روی سایر کالاها و خدمات تاثیر می‌گذارد. اکنون برنامه آقای بذرپاش برای کاهش سهم هزینه مسکن و زمین در سبد خانوار چیست؟ در قانون جهش تولید مسکن دولت مکلف شده سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و ساخت مسکن یکی از معدود وعده‌هایی بود که رئیس جمهور عدد مشخصی در خصوص ساخت مسکن به مردم ارائه کرد. باید امروز ریشه‌یابی کرد که چرا وعده‌های ما در حوزه مسکن بر روی کاغذ مانده است.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز تمام بانک‌ها و بنگاه‌ها و طبقه ثروت اندوز ثروت خود را از محل زمین کسب کرده‌اند برنامه‌ آقای بذرپاش برای حوزه زمین و مسکن چیست؟ رئیس جمهور در این جلسه حضور ندارند اما ایشان به عنوان رئیس شورای عالی مسکن باید جلسات شورای عالی مسکن را به صورت مرتب و منظم تشکیل می‌دادند. حوزه مسکن نیاز به کار فرابخشی دارد مادامی که اشکالات زیرساختی برطرف نشود با عوض کردن فرد مشکلات این وزارتخانه مرتفع نمی‌شود. ما در سطح کشور مشکل کمبود زمین نداریم، ۱۰ درصد زمین‌های ما درجه یک و قابل ساخت است. اگر به هر خانواده ۴۲۰ متر زمین داده شود تا ۷۵۰ میلیون نفر ظرفیت برای دریافت زمین وجود دارد. اما ما امروز کلانشهرهایی ایجاد کرده‌ایم که حتی هوا هم ندارد. هر کسی می‌خواهد وزیر شود باید بداند مادامی که این مسائل ریشه‌ای حل نشود در کار خود موفق نخواهد بود.

عسگری متذکر شد: اگر بنا باشد واحدهای قانون جهش تولید مسکن به صورت آپارتمانی ساخته شود هر کدام بالغ بر یک میلیارد هزینه دارد اما اگر مدل توسعه‌ای افقی در نظر گرفته شود ۵۰ درصد هزینه‌ها کاهش می‌یابد. آقای بذرپاش توضیح دهند برنامه ایشان برای احتکار زمین چیست؟

 

بیشتر بخوانید:

بذرپاش به ساختمان دادمان رفت

بذرپاش: ۵ صنعت وزارت راه و شهرسازی بحران فرسودگی دارند

 

یوسفی: بذرپاش برنامه‌ای برای ساخت یک میلیون مسکن نداشت

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم نیز در مخالف با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: وقتی می خواهیم به فردی رأی بدهیم باید شاخصه تخصص، تجربه و برنامه را مورد بررسی قرار دهیم؛ در حوزه تخصص با توجه به اینکه یک میلیون مهندس و فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین المللی فعالیت می کنند، آیا یک نفر نبود که به مجلس معرفی کنید؟

وی افزود: عنوان می شود در عرصه مدیریتی موفق هستند، اما در جایی که موفق بوده اید همانجا بمانید و به مردم خدمت کنید.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه عضو کمیسیون عمران هستم، باید اذعان کرد برنامه ای از سوی وزیر پیشنهادی در حوزه ساخت یک میلیون مسکن ندیدم و نشنیدم که قابل پایش باشد؛ در حوزه حمل و نقل ۲۳۹ هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد که اعتبار امسال آن ۲۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده ۲۱ هزار میلیارد تومان است در حالی که نیاز ما در این حوزه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که هیچ برنامه ای در این حوزه وجود ندارد و فقط عنوان می شود که باید تامین مالی صورت بگیرد، اما از کجا!؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قطعا ایشان از آقای قاسمی مدیرتر نیست، اما قاسمی هم نتوانست و دولت هم همراهی نکرد؛ هر چند رئیس جمهور ایستاد و شورای عالی مرتبط با این حوزه را تشکیل داد، اما سیستم پولی و مالی کشور اعتقاد دارد پرداخت تسهیلات و منابع مالی برای حوزه مسکن، تورم زا است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی چه برنامه ای برای راه های روستایی، ساخت مسکن، کریدورهای بین المللی و... دارد؟

توانگر: مملکت قحط‌الرجال نیست، بذرپاش نه سابقه راه دارد و نه شهرسازی

دومین وزیر راه و شهرسازی رای اعتماد گرفت/ بذرپاش چه قول‌هایی داد؟

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: گزارش های ۴ ماهه و ۶ ماهه دیوان پر از اشکال و ایراد است که با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی بررسی شد. اگر بذرپاش موفق بوده در دیوان بماند و موفق تر بشود.

وی ادامه داد: از رییس سازمان بازرسی سوال کنید که وقتی تعجیل در انتخاب بذرپاش را دیدند با یکی از بزرگان مجلس تماس گرفتند و از این انتخاب انتقاد کردند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مملکت قحط الرجال نیست بذرپاش نه سابقه راه دارد و نه شهرسازی.

توانگر ادامه داد: رستم قاسمی که انشاءالله خداوند به وی سلامتی بدهد مدیری توانمند بود ولی به دلیل اینکه تخصص و تجربه در حوزه مسکن نداشت عملا اقدامی در این حوزه انجام نگرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آیا تجربه رستم قاسمی که زمانی وزیر وزارتخانه مهم نفت بود و وزیر راه شد کافی نیست که مجدداً بیت‌المال را هدر ندهیم و عنصری کارآمد، متخصص و با تجربه برای این وزارتخانه بگماریم که متاسفانه آقای بذرپاش فاقد هر سه این موارد در حوزه راه و مسکن هستند.

توانگر بیان کرد: حتی در حوزه نظری او بعد از جلسات متعدد در کمیسیون‌های مجلس هنوز نمی‌دانند که چگونه می‌خواهند تامین مالی ۴ میلیون مسکن را انجام دهند و حتی نه در کمیسیون‌ها و در جلسه شب گذشته فراکسیون، حاضر نیستند این جمله شفاف و روشن را بگویند که آیا در پایان چهار سال دولت آقای رئیسی، می‌توانند ۴ میلیون مسکن و حتی نصف آن را به مردم تحویل دهد یا نه.

وی خطاب به همکاران گفت: این کشور حداقل یک میلیون مهندس دارد که در حوزه عمران، راه و شهرسازی تحصیل کرده و یا در حوزه ساخت و ساز بوده و هستند. سوال جدی این یک میلیون نفر این است که چرا آنها در دولت محترم دیده نشده‌اند؟ آیا یک نفر از میان خیل عظیم این افراد فردی صاحب تخصص و تجربه نبود که انتخاب کنیم و حال با معرفی آقای بذرپاش اینگونه به علم، دانش و تجربه و البته امید پشت پا بزنیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: همین امروز آقای بذرپاش با این افراد به گفت‌وگو بپردازند آیا اصطلاحات حداقلی این حوزه را متوجه می‌شوند تا بتوانند بر آنها مدیریت کنند و پاسخگوی مطالبات بزرگ مردم در راه و مسکن باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای نیکزاد که تقریبا گزینه اجماعی نمایندگان بود به هر دلیلی این مسئولیت را نپذیرفت یکی از دلایل اصلی وی آن بود که گفته بود شبکه بانکی جهت ارائه تسهیلات بانکی به بخش مسکن همکاری نمی‌کند. حال سوال این است که آقای بذرپاش که تجربه و تخصص آقای دکتر نیکزاد را ندارد چگونه می‌خواهد این تسهیلات را درست کند دکتر نیکزادی که تجربه موفق ساخت مسکن در دولت دهم را دارد وقتی سنگ اندازی شبکه بانکی را دید نپذیرفت آقای بذرپاش در خود چه دیده‌اند که این پست را پذیرفته‌اند؟

توانگر افزود: این روزها چقدر از رهبری هزینه کرده‌اند تا ما به آقای بذرپاش رای بدهیم هر چه ما گفتیم از توان و سابقه و تخصص آقای بذرپاش در حوزه راه مسکن و شهرسازی بگویید ولی دوستانشان از رهبری هزینه کردند.

 

سرمدی: استفاده از نیروهای غیرمتخصص تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن را دچار مشکل می‌کند

کیومرث سرمدی واله، نماینده مردم اسدآباد در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اینکه رییس جمهور بعد از گذشت این مدت از عمر دولت با پایش و توجه به وعده‌هایی که به مردم داده‌اند، اقدام به ترمیم کابینه با استفاده از نیروهای جوان، با انگیزه و خلاق کرده است، جای تشکر دارد و زمینه همکاری بیشتر مجلس شورای اسلامی را آماده می‌کند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: این وزارتخانه یک وزارتخانه بزرگ، کلیدی و مرتبط با نیاز اساسی مردم است و اگر به دنبال عدالت و نزدیک کردن مردم به یکدیگر هستید، این وزارتخانه به جهت فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: موضوعات اجاره‌بها و مسکن امروز به شدت مردم را دچار معضلات فراوان کرده است ازجمله راهبردهای وزارت راه و شهرسازی، بهبود راه‌های کشورکه امروز تصادفات و خسارات فراوان را شاهد هستیم از جمله مأموریت‌های این وزارتخانه است. امروز کارهای زمین‌مانده فراوانی در بحث مسکن وجود دارد و شاهد هستیم که مسکن از تورم و افزایش قیمت‌ها تاثیرپذیر است.

سرمدی ادامه داد: با رکود ۸ ساله‌ای در حوزه مسکن مواجه بودیم و مسئولین وقت افتخار می‌کردند که در آن دوران آجر روی آجر نگذاشتند و مسکن مهر را مزخرف قلمداد می‌کردند، این تفکرات موانعی است که در مسیر حوزه مسکن وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: مسکن ملی و راهبردهایی که در این حوزه به کار گرفته شده است زمینگیر شده و ساخت و سازهای دولتی ناموفق و بخش خصوصی نیز به این حوزه به صورت فعال ورود نکرده است.

وی افزود: تخصص وزیر پیشنهادی و سوابق وی در پست‌های واگذار شده ثابت کرده که کارآمدی و توان بالایی دارد. بذرپاش هم مجلس شورای اسلامی را به خوبی می‌شناسد و به لحاظ تجربه حضور در هیأت رئیسه از جایگاه نمایندگان اطلاع دارد.

سرمدی ادامه داد: سوابق موفق وزیر پیشنهادی در پست‌های مختلف از جمله دیوان محاسبات به تحکیم جایگاه نظارت مجلس کمک کرده است و برای اولین بار شاهد ارائه تفریغ بودجه‌های به موقع و ارائه ابزار مناسب برای نظارت نمایندگان بودیم که مورد تقدیر و تجلیل مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: فرصت خوبی است تا بتوانیم از توان جوانی، برنامه‌محوری و روحیه انقلابی و وابستگی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به جامعه ارزشی استفاده کنیم. با رأی بالای نمایندگان انگیزه وی افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بذرپاش روابط خوبی با مراکز تصمیم‌گیری، علمی و افراد توانمند دارد و از لابی‌گری بسیار بالایی برخوردار است، می‌تواند با هم افزایی و جلب همکاری ادارات و وزارتخانه‌ها مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهد.

سرمدی تصریح کرد: این وزارتخانه یک وزارتخانه تخصصی محسوب می‌شود، عدم تزریق نیروهای غیرمتخصص از جمله مواردی است که نباید صورت گیرد و نباید بعد از اخذ رأی اعتماد شاهد باشیم نیروهای غیرتخصصی در این وزارتخانه مشغول به کار شده‌اند تا در تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن دچار مشکل نشوید.

 

از سایر وزرا تعهدی گرفتید که از بذرپاش برای ساخت یک میلیون مسکن تضمین می‌خواهید

حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی در دفاع از مدارک تحصیلی بذرپاش گفت: رشته تحصیلی بذرپاش مدیریتی بوده است و فرد باید جوهره مدیریتی داشته باشد بررسی سوابق بذرپاش در مسئولیت های متعدد، نشان‌دهنده کارنامه درخشان وی است.

حاتمی اظهار داشت: در برنامه وزیر پیشنهادی، چالش های حوزه راه و مسکن احصاء شده است و برنامه های دقیقی برای حل این مشکلات وجود دارد.این معادلات چند مجهولی با مدرک مهندسی عمران قابل حل نیست، وزارت مدیریت توانمند نیاز دارد که بذرپاش واجد آن است.

وی افزود: ۲ سال و نیم سکوت ایشان در برابر هجمه‌ها،برای اثبات تعهد و کارآمدی ایشان کافی است و نشان دهنده سکوت مومنانه و جوانمردانه برای پیشبرد و مدیریت دیوان محاسبات است.

حاتمی با بیان اینکه آیا از سایر وزرا تعهدی گرفته اید که از بذرپاش برای ساخت یک میلیون مسکن تضمین می خواهید، اظهار داشت: بذرپاش پیشانی موفق وزرای دولت سیزدهم خواهد بود.

 

بذرپاش وقتی به دیوان محاسبات رفت هیچ نیرویی را تغییر نداد

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات توانگر مبنی بر اینکه تقدیر رهبری در مورد گزارشات دیوان محاسبات ارتباطی به بذرپاش ندارد گفت: بولتن نویسان ضربه زیادی به رهبری زدند و باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: رسیدگی به پرونده افراد در سازمان بازرسی محل اشکال نیست، اینکه بدون اینکه خلافی اثبات شده باشد حرف های اینچنینی پشت تریبون بزنیم، پشت پا زدن به سرمایه های نظام است.

رضاخواه تصریح کرد:دو سال و نیم پیش هم که می خواستند بذرپاش را به عنوان رییس دیوان انتخاب کنند همین دروغ ها را گفتید اگر مردم امروز معترض هستند به خاطر این حرفهای بدون مدرک و استناد است.

وی افزود: بذرپاش وقتی به دیوان محاسبات رفت هیچ نیرویی را تغییر نداد اما با نیروهای موجود گزارشات تفریغ بودجه همزمان با اجرای بودجه ارائه می شد لذا رای سازمان عوض شد و کارایی بدنه اصلاح شد.

 

ذوالنور: کمیسیون عمران و اصل نود صحت مدرک تحصیلی بذرپاش را تایید کردند

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در موافقت با رای اعتماد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: حجت شرعی در مخالفت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ندیدم، در مورد مدرک تحصیلی، کمیسیون مربوطه صحت مدارک تحصیلی بذرپاش را تایید کرد، از رییس کمیسیون اصل نود هم در این مورد سوال کردم و گفتند هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بذرپاش روحیه ریسک پذیری و بن بست شکنی دارد از متخصصان استفاده می کند.رشد بذرپاش منجنیقی و پرتابی نبوده است و پله به پله رشد کرده است.رییس جمهور به ایشان برای قبول این پُست اصرار کرده است.

 

بذرپاش: ۵ صنعت وزارت راه و شهرسازی بحران فرسودگی است

در ادامه جلسه، مهرداد بذرپاش در نشست علنی امروز مجلس در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: در این وزارتخانه صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شد، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.

وی بیان کرد: این ۵ صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، در صنعت هوایی با رصد سایر کشورها، از جمله ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است.

بذرپاش با بیان اینکه به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود، تاکید کرد: با این حال ۵ صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است، در حوزه ریلی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشته ایم، می توانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحت کننده آن صدای مردم ، نمایندگان و دولت را درآورده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان توضیح داد: می گویند برنامه ای ارائه نکرده ام، اما آنها در کمیسیون ها حرف زدند و رفتند، اگر می نشستند می دیدند که برنامه ای ارائه شده، می توانند از سایر نمایندگان در این باره سوال کنند.

بذرپاش گفت: در این چند روز مسلئه منابع ناکافی برای تحقق و همچنین احداث پروژه‌های جدید و ناتمام موضوع اصلی بود که همواره مورد سوال قرار می‌گرفت که همه بخش‌های ریلی، جاده‌ای، آزادراهی، روستایی، هوایی، خرید واگن و لوکومتیو و ... را شامل می‌شد بنابراین همه بر یک نکته اذعان دارند و آن هم نبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

وی تصریح کرد: بنابراین باید اذعان کرد بحران اصلی در چنین دستگاه پیشرانی روش‌های جدید تأمین مالی برای پروژه‌های اصلی است؛ به من حق دهید؛ من در دیوان محاسبات خدمت کردم لذا نسبت به بودجه از شما کمتر مطلع نیستم؛ ردیف‌های در حوزه تملک دارایی رو به افزایش است که این اصلا خوب نیست لذا باید از رشد بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری و آن را کنترل کنیم و این مسیر خوبی محسوب نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای انجام موضوع مذکور چه تخصصی نیاز است و باید از چه آدم‌ها و ابزارهایی استفاده کنیم، در این میان چه مصوباتی برای تحقق این اهداف نیاز است؟ به عنوان مثال در قانون جهش تولید مسکن ساخت ۴ میلیون مسکن پیش‌بینی شده است و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و ... مواجه نیستیم اما با این سوال مواجه‌ایم که چرا مسکن ساخته نمی‌شود. آیا می‌توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش‌بینی کرد.

بذرپاش در این راستا بیان کرد: ۴ میلیون مسکن ضرب در ۱۰۰ مترمربع می‌شود ۴۰۰ میلیون مترمربع و اگر میانگین متری ۷ میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و ۸۰۰ همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و ۸۰۰ همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.

وی با اشاره به استراتژی‌های مورد نیاز در صنعت ریلی و هوایی کشورمان گفت: این سوال وجود دارد که آیا هواپیما بسازیم یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می‌توان خرید کرد یا خیر و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم، این سوال‌ها وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: همه در یک کشتی نشسته‌ایم و فکر نکنیم مقصر فقط دولت است زیرا همه ما یک ایران، یک کشور، یک نظام و با یک سرپرست و ولی هستیم و که کشور اداره می‌شود؛ مگر می‌شود برای مردم کار نکنیم.

بذرپاش اظهار کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه امید است لذا ما با دو موضوع مهم حمل و نقل و ترانزیت مواجه هستیم، در واقع با توجه به حوزه ترانزیت می‌توانیم موفقیت‌های خوبی نصیب کشور کنیم. اگر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب سریعتر به اتمام برسد، جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت. در این راستا نیاز به توجه در برنامه‌های توسعه ای و بودجه‌های سنواتی و همچنین صدور برخی مجوزها است؛ تا کی باید با بودجه‌های سنتی جلو برویم لذا با ابتکارات برای منابع مالی سرشار از ترانزیت کالا نصیبمان می‌شود. در واقع با تکمیل کریدور شمال به جنوب از منطقه فنلاند تا آب‌های آزاد ارتباط برقرار می‌شود. برای حرکت در این موضوع جدی هستیم و چند مجوز خاص نیاز است که امیدواریم مجلس دولت را یاری کند.

وی ادامه داد: در این میان نیازمند تغییر فناوری هستیم، زیرا این وزارتخانه را تاکنون سنتی اداره کرده‌ایم و باید تصمیمات بزرگ بگیریم؛ سهم واردات در حوزه ریلی ۳۰ درصد پیش‌بینی شده اما اکنون ۱۰ درصد است، این سوال وجود دارد چرا افراد برای انتقال کالا از جاده به ریل سوق نمی‌یابند و انگیزه‌ای وجود ندارد و این در حالی است که یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و اجزای افزایش قیمت، پایین آوردن هزینه حمل و نقل است لذا اگر سهم ریلی را افزایش دهیم هزینه‌ها کاهش می‌یابد. طبیعتا تکمیل کریدورهای ریلی جز اصلی‌ترین برنامه‌های این دستگاه به شمار می‌رود

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: