کد خبر: ۹۲۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
تعداد بازدید: ۱۶۸
برنامه ایران برای تامین گندم در دوران کنونی که دنیا با نبود اوکراین بزرگترین تامین کننده گندم و غلات روبرو است چیست؟ براساس ارزیابی های صورت گرفته ایران سعی دارد تا با افزایش خرید تضمینی گندم، بخشی از نیاز داخلی خود را از این طریق تامین کن و بخشی دیگر را از سوی دیگر به دنیا کشورها جایگزین برای تامین نیاز داخلی باشد.

راهکار ایران برای مقابله با کمبود گندمبه گزارش خبرداغ به نقل از اقتصادنیوز: آخرین وضعیت خرید تضمینی در کشور نشان دهنده آن است که خرید تضمینی گندم در کشور از مرز ۴ میلیون تن گذشته است و با این شرایط تاکنون خرید گندم در کشور افزایش ۸۸۸ هزار تنی نسبت به سال گذشته داشته است.

با توجه به جنگ اوکراین و کمبود گندم در دنیا کشورهای وابسته به گندم در سال جاری به فکر تامین گندم از سرزمین اصلی افتاده اند و برای تامین بخش واردات نیز کشورهای جایگزین را در دستور کار قرار داده اند. ایران نیز در این زمینه سعی کرده است زمین های بیشتری را زیرکشت ببرد تا به این طریق بتواند بخشی از نیاز داخلی خود را تامین کند.

براساس ارزیابی های صورت گرفته خرید تضمینی گندم از کشاورزان در ۳۱ استان کشور تا تاکنون به بیش از ۴ میلیون و ۹۲ هزار تن رسیده است.

به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ از چهارم فروردین‌ماه ۴ میلیون و ۹۲ هزار تن گندم از ۳۱ استان کشور خریداری شده که ارزش گندم های خریداری شده بیش از ۴۷ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان است.

این گزارش می‌افزاید، سال گذشته خرید تضمینی این محصول کشاورزی تا این مقطع از سال زراعی، ۳ میلیون و ۲۰۴ هزار تن بود که امسال تا این تاریخ، خرید تضمینی گندم در کشور از رشدی بالغ بر ۲۸ درصد برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، یک سوم کل خرید گندم کشور از میان ۳۱ استان از چهار فروردین سال جاری به استان خوزستان رسید. استان خوزستان با خرید یک میلیون و ۳۵۵ هزار تن، یک سوم کل خرید گندم کشور را به خود اختصاص داده و بعد از آن، به ترتیب استان گلستان با خرید ۷۲۰ هزار تن و استان فارس با خرید ۴۱۱ هزار تن، پیشتاز خرید این محصول کشاورزی در کشور هستند.

همزمان با خرید تضمینی محصول استراتژیک گندم در کشور، خرید تضمینی یک محصول راهبردی دیگر از کشاورزان کشور نیز از ابتدای سال جاری آغاز شده که تاکنون، ۹۳ هزار تن دانه‌ی روغنی کلزا به ارزش یک هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان از کلزاکاران خریداری شده و در خرید این محصول کشاورزی نیز، استان‌ خوزستان با خرید ۵۶ هزار تن پیشتاز است و پس از آن به ترتیب استان‌های ایلام و فارس قرار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: