کد خبر: ۹۱۶۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
تعداد بازدید: ۱۰۵
یک تحلیلگر بازار سرمایه در واکنش به بخشنامه عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، گفت: «اقدام وزارت صمت در این زمینه یک کار اشتباهی بوده است. با توجه به ماهیت عجیب و غریب این بخشنامه که در آن عوارض صادراتی یا رشد قیمت‌های جهانی به صورت پلکانی ربط پیدا کرده است، عملا پیش‌بینی‌پذیری آینده شرکت‌ها را کم کرده است.»

اقدام وزارت صنعت در صدور بخشنامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی اشتباه بود / این عوارض‌های من درآوردی باعث می‌شود بازار‌های صادراتی‌مان را از دست دهیم / با این کارها در روند مقابله با تحریم‌ها، با کمبود ارز مواجه می‌شویم / داریم صنایع خودمان را زمین می‌زنیم / این فرمول عجیب و غریب آینده شرکت‌ها را غیرقابل پیش‌بینی کردهیک تحلیلگر بازار سرمایه در واکنش به بخشنامه عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، گفت: «اقدام وزارت صمت در این زمینه یک کار اشتباهی بوده است. با توجه به ماهیت عجیب و غریب این بخشنامه که در آن عوارض صادراتی یا رشد قیمت‌های جهانی به صورت پلکانی ربط پیدا کرده است، عملا پیش‌بینی‌پذیری آینده شرکت‌ها را کم کرده است.»

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب ، بخش‌نامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی در روز گذشته، واکنش منفی بازار سرمایه را در پی داشت به طوری که همه شاخص‌های این بازار پس از روند صعودی که از ابتدای سال جاری داشته، روز گذشته ریزش سنگینی را تجربه کرد.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص این بخشنامه، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «یکی از بزرگترین مشکلاتی که اقتصاد ایران دارد و تقریبا دو دهه اخیر هم مانع پیشرفت کشور شده، سیاستگذاری‌های ناگهانی و بدون برنامه قبلی و هدف‌گذاری مشخص است. اقدام وزارت صمت در این زمینه یک کار اشتباهی بوده است. در مورد صادرات و واردات نباید جزیره‌ای و ناگهانی تصمیم بگیریم. هرگونه صادرات و وارداتی باید از پیش تغییرات قوانینش اعلام و همچنین به صورت مشخص، در محدوده حقوق گمرکی و سود بازرگانی نهفته شود.»

وی تاکید کرد: «این نوع عوارض‌های من درآوردی حکم بدعت‌های اشتباهی را دارد که باعث می‌شود ما بازار‌های صادراتی‌مان را از دست دهیم و در روند مقابله با تحریم‌های ظالمانه، با کمبود ارز مواجه شویم. به هر حال اقدامی که وزارت صمت انجام داد یک اقدام اشتباه و یک سیاست‌گذاری بی‌برنامه و در خدمت ضربه زدن به بازار‌های صادراتی ایران در منطقه است. در حالیکه صادرکنندگان ما به سختی در حال رقابت با رقبای ترک و دیگر رقبای خود در منطقه هستند، مشاهده می‌کنیم که متاسفانه با تحریم‌های داخلی داریم صنایع خودمان را زمین می‌زنیم. امیدوار هستم این اشتباه هر چه زودتر جبران شود.»

دارابی ضمن بیان اینکه این بخشنامه تاثیر بسیار منفی بر بازار بورس داشت و روز گذشته هم با افت ۳۳ هزار واحدی رو به رو شد، گفت: «با توجه به ماهیت عجیب و غریب این بخشنامه که در آن عوارض صادراتی یا رشد قیمت‌های جهانی به صورت پلکانی ربط پیدا کرده است، عملا پیش‌بینی‌پذیری آینده شرکت‌ها را کم کرده است.»

این کارشناس بازار سرمایه افزود: «همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین شعار‌های دولت آقای رئیسی بحث پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد بود. متاسفانه الان یک فرمول عجیب و غریبی گذاشته شده که هر روز ممکن است رقم‌هایش عوض شود و این هزینه‌ای که به شرکت‌ها دارد تحمیل می‌شود را غیرقابل پیش‌بینی کرده است. به باور من این اقدام وزارت صمت هم به لحاظ اینکه ناگهانی اعلام شد و هم به لحاظ ماهیت بسیار ناپخته و ضعیفش، یک اقدام بسیار نادرست و اشتباهی بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: