کد خبر: ۹۰۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: ۱۲۲۶
16 آذر1400 برخلاف رویه سال‌های سابق،‌ انگار آفتاب از سمت دیگری تابید و از رئیس جمهور و رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه گرفته، تا رئیس رسانه ملی و وزیر بهداشت و رئیس سازمان بنیاد شهید، به میان دانشجویان آمدند.

مهمانی سران سه قوه به صرف صراحت دانشجویی/ وقتی آفتاب 16 آذر امسال از سمت دیگری تابیدبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس۱۶ آذر ۱۴۰۰ برخلاف رویه سال‌های سابق،‌ انگار آفتاب از سمت دیگری تابید و از رئیس جمهور و رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه گرفته، تا رئیس رسانه ملی و وزیر بهداشت و رئیس سازمان بنیاد شهید، میان دانشجویان آمدند. از آن اتفاقاتی که اگر بگوییم در تاریخ ایران بی سابقه است،‌ پربیراه نیست. 

البته روحانی رئیس جمهور سابق در هفت سال اول دولت خود هر ساله در روز دانشجو در یکی از دانشگاه‌ها سخنرانی می کرد ولی به جز یکی دوسال، بقیه دیدارهای دانشجویی تقریبا صوری بود و خبری از دانشجوی منتقد در آن نبود. به طوری که دانشجویان در اعتراض به این رویه در بیرون محل سخنرانی روحانی تجمع اعتراضی برگزار و اعتراض خود را اینگونه به گوش رئیس جمهور می رساندند.

دفتر تحکیم وحدت یکی از اتحادیه‌های دانشجویی ۱۵ آذر ۱۳۹۳ یعنی در اولین سال ریاست جمهوری روحانی که مصادف با دومین روز دانشجوی دوران روحانی بود، با صدور بیانیه‌ای‌ می‌نویسد: «دولتی که با استفاده از تمام تریبون‌ها به تبلیغ چهره انتقادپذیر خود می‌پردازد، دو سال است که فضای انتقاد اتحادیه‌های دانشجویی را بسته استـ». 

این تشکل دانشجویی این سوال را طرح می‌کند که «چگونه در مراسمی که به نام روز دانشجو برگزار می‌شود مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اتحادیه‌های دانشجویی کشور که نماینده ده‌ها دفا‌تر خود در دانشگاه‌های سراسر کشور هستند از حضور و سخنرانی در این مراسم محروم می‌شوند و تنها دو تشکل دانشجویی فرصت حضور و سخنرانی پیدا می‌کند؟».

 اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در نامه‌ای سرگشاده به روحانی می‌نویسد: «آیا شنیده‌اید که تدارک دهندگان جلسه ۱۶ آذر به دنبال برگزاری یک مراسم گلخانه‌ای از حضور رئیس جمهور در دانشگاه و ارائه تصویری کاریکاتوری و نمادین از این جلسه هستند؟ آیا واقعا شما اینگونه می‌پسندید؟».

بقیه تشکل‌های دانشجویی نیز  با صدور بیانیه‌ و نامه‌های سرگشاده به این روند اعتراض کردند و این روندبرگزاری فرمایشی مراسم روز دانشجو در سالهای دیگر نیز ادامه یافت و جز در مواردی معدود که بعدا آن هم دستاویز مظلوم‌نمایی های انتخاباتی روحانی در مستندهای انتخاباتی‌اش شد، تریبون به دانشجویان منتقد داده نشد.

اما همه این به هیچ گرفتن جایگاه و نقش دانشجو مربوط به روحانی نمی‌شد و رؤسای سابق مجلس و قوه قضائیه نیز مراسم روز دانشجو را جزو برنامه‌های سالیانه خود قرار نمی‌دادند. امسال اما ورق 180درجه برگشت و در تقسیم کاری نوشته یا نانوشته، هر سه قوه و چندین تن از مسئولین که به نوعی با فضای دانشگاه و دانشجویی مرتبط بودند میان دانشجویان حاضر شده و خود را در برابر تیغ تیز انتقادات آنان قرار دادند.

 

آقای رئیسی!‌ ساده‌انگاری در برخی اطرافیانتان دیده می‌شود

 زینب شوندی نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این نشست خطاب به رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رویکرد ساده انگارانه منحصر به یک جریان سیاسی نبوده و در برخی اطرافیان شما نیز دیده می شود،‌تصریح کرد: به خاطر دارید که همکار فعلی شما و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهور ادعا می کرد می شود سه روزه مشکل بورس را حل و فصل کرد؟ اگر این ساده انگاری نیست شما بفرمایید چیست؟ ساده‌انگاری یعنی اینکه یک اظهارنظر چند روزه مسئولین دولتی عملا یک شوک غیرضرور به قیمت خودرو وارد کرد که با دستور شما هم کنترل نمی‌شود و بجای اولش بازنخواهد گشت!

 

 

این تنها بخشی از اظهار نظر یکی از دانشجویان بودو بقیه نیز بعضا با شیب بسیار تندتری،‌ آنچه به ذهنشان برای انتقاد و جهت‌دهی مثبت به رویکردهای دولت بود، مطرح کرده و با استقبال رئیس جمهور مواجه شدند.

آقای قالیباف!‌ عملکردتان به از بین بردن ساختار‌های معیوب گذشته کمکی نکرده است

قالیباف رئیس مجلس هم به دانشگاه شهید بهشتی رفت و پای درد و دل‌های بعضا خیلی صریح و شفاف دانشجویان قرار داد.

سید امیرمحمد حسینی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی در این نشست تصریح کرد: جناب آقای قالیباف! مردم از شما به عنوان رئیس مجلسی که با شعار انقلابی‌گری پای کار آمده، انتظار ویژه‌ای برای از بین بردن ساختار‌های معیوب گذشته دارند اما عملکرد یک سال و نیم گذشته شما، به تحقق این انتظار کمکی نکرده است.

 

معین رضیئی نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل بود که خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای دکتر قالیباف! اگر می خواهیم مجلس به ریل باز گردد باید ساختار ها و سازوکارهای آن را متناسب با چالش های پیچیده کنونی به روز رسانی کنیم. بخشی از مشکلات دیروز و امروز فراتر از ایرادات شخصی و فردی نمایندگان و ناشی از ضعف ساختارهای سیاسی کشور است. به همکاران خود بگویید «شفافیت» زیربنای رفع بسیاری از این چالش هاست! ما نمی دانیم چه برنامه ریزی دارید و چرا برای بررسی مجدد طرح شفافیت امروز و فردا می کنید! اما اگر مجلس در این زمینه کوتاهی کند و یا تصویب آن را به ماه های آخر موکول نماید، به این معناست که اراده جدی برای تحول در بهارستان وجود ندارد.

آقای اژه‌ای!‌ شعار مبارزه با فساد را همه می‌دهند 

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا هم میزبان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود و پای صحبت‌های صریح آنان نشست.

 

 

 علی بزرگ‌خو نماینده دفتر تحکیم وحدت در این نشست ضمن انتقاد از صدور حکم برای مدیر یک پلتفورم هوشمند طی روز‌های گذشته، گفت: اگر خواهان آن هستیم که سرمایه در ایران امنیت داشته باشد و پول در ایران بماند، باید «امنیت سرمایه» ایجاد کنیم.

دانشجوی دیگر نیز امیرمحمد کولانی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان است که با صراحت به رئیس قوه قضائیه می‌گوید: «جناب آقای اژه‌ای! شعار مبارزه با فساد را همه می‌دهند هرکس دیگری هم بر این کرسی تکیه بزند قطعاً شعار مبارزه با فساد را با صدای غَرّا سر خواهد داد؛ اما میزان جدیت قوه در مبارزه با فساد در آنجا نمایان می‌شود که مردم ثمره این مبارزه را بر سر سفره خود ببینند».

 با نگاهی ساده انگارانه نمی‌توان به زبان مردم تبدیل شد

اما علاوه بر روسای قوا سه‌گانه مسئولین دیگری نیز بین مردم حضور یافتند. رسانه ملی که سازمان تحت امرش در سالهای گذشته مورد انتقادات بسیاری بوده، اکنون در حالی که یکی دوماهی می‌شود که سکان صداوسیما را گرفته، بین دانشجویان و در دانشکده صدا وسیما حاضر شد.

 

 

حسین قنواتی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این مراسم نکات مهمی را مورد اشاره قرار می دهد. 

وی حضور به موقع صدا و سیما در به تصویر کشیدن تجمعات اعتراضی مردم اصفهان و شهرکرد را هرچند نشان از درک این رویکرد توسط صدا و سیما دانسته، اما تاکید دارد که باید توجه داشت که با نگاهی ساده انگارانه نمی‌توان به زبان مردم تبدیل شد.

قنواتی این پرسش وجود را مطرح می‌کند که صدا و سیما غیر از بردن دوربین به وسط جمعیت چه ایده دیگری برای پرداخت عمیق تر به مسائل مردم دارد؟

قنواتی با طرح این پرسش که چند گفت‌وگوی کارشناسانه تاکنون در مورد آسیب شناسی دقیق بحران آب در اصفهان انجام شده است؟ تصریح کرد: استقلال مالی رسانه‌ ملی از عوامل موثر در حفظ استقلال فکری این نهاد است؛ لکن این استقلال مالی نباید به هر قیمتی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: باید حواسمان باشد که تبلیغ پوشاک و خوراک و... ما را به دام تبلیغ سبک زندگی تجملگرایانه نیاندازد و ابتکار تحول در رسانه ملی نیازمند تشکیل اتاق فکرهایی است که بتواند ناهماهنگی‌های سیاست های کلان کشور با سیاست‌های صداو سیما را از بین برده و متناسب با اقتضائات فرهنگ بومی به خلق ایده بپردازد که نمونه‌ی بارز آن مسئله اقتصاد مقاومتی و نقش صداوسیما در تحقق آن است.

وزیر بهداشت،‌ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهردار تهران، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و برخی دیگر از مسئولین نیز به طور بی سابقه‌ای میهمان جمع‌های شفاف و صریح دانشجویی بودند تا بی واسطه آنچیزی که دغدغه مردم است را از زبان نخبگانی دانشجویان بشنوند.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: