کد خبر: ۸۹۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
تعداد بازدید: ۵۵۵
درویش محمود مداح نخستین حاملِ زنده میراث ناملموس آیین سنتی نقالی، پرده‌خوانی و روضه‌خوانی استان اصفهان بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

درویش محمود مداح درگذشتبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا :محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی کشور ـ با تایید درگذشت این استاد پرده‌خوانی، گفت: استاد درویش محمود مداح  و برادرشان  استاد درویش علی از نخستین حاملان زنده میراث ناملموس فرهنگی استان اصفهان بودند که در اسفندماه ۱۳۹۶ همزمان با ثبت ملی هنر پرده‌خوانی و روضه‌خوانی در شهر تاریخی وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه در فهرست آثار ناملموس، فهرست حاملان زنده میراث ناملموس مزین به ثبت نام آن‌ها شد.

او افزود: شادروان استاد درویش محمود مداح و برادرشان با تلمذ در مکتب پدر و اجداد خویش، همچون درویش خدابخش، درویش حسینعلی و درویش یدالله، عمر پربار خود را با بیانی رسا و آهنگین در حفاظت و صیانت از هنر نقالی و روایت پرده‌خوانی واقعه‌های مذهبی بویژه واقعه عاشورا گذراندند.

طالبیان در پیامی تسلیت درویش محمود مداح را تسلیت گفت و یادآور شد: حاملان میراث‌فرهنگی ناملموس، هنرمندان و دارندگان زنده دانش‌های سنتی و میراث‌فرهنگی و معنوی هستند و حفاظت و صیانت از این گنجینه‌های زنده بشری، گامی برای ماندگاری فرهنگ و دانش سنتی آن‌هایی است که در مسیر پرپیچ و خم تاریخ این سرزمین کهن در انتقال آن از نسلی به نسل بعد کوشیده‌اند.

گنجینه‌های کهنسالی که با تجارب به ارث برده از پیشینیان و افزودن اندوخته‌های خود هنر، فرهنگ و دانش‌های سنتی را با خود حمل می‌کنند، در حقیقت حاملان میراث ناملموس و میراث زنده بشری‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: