ملکه گدایان
ملکه گدایان، سریالی عامه پسند از حسین سهیلیزاه، کارگردانی با سابقه کارهای تلوزیونی ونمایش خانگی، که طبق کارهای قبلیاش استعدادهای جدیدی نظیر آرمان درویش و شبنم قربانی را معرفی کرده است.
ملکه گدایان نسبت به سریالِ قبلی سهیلی زاده، مانکن، فضای متفاوتتر و شاید بتوان گفت روند حرفهایتری را شروع کرد، اما باگهای زیاد در داستانپردازی، طراحی لباس و حتی دیالوگها و انتخاب بازیگران سبب نقدهای بسیاری به این سریال شد.
نقد دیگر به بازی ناشیانه بازیگران است که اگر انتخابهای بهتری انجام میشد شاید سریال، روند بهتری را طی میکرد.
اولین و مهمترین نقد استایلینگ سریال، به نقشِ البرز است!کاراکتری که در بدترین موقعیتها، مدل موهایش تغییر نمیکند و همین نکته مصنوعی بودن سکانس وموقعیت را میرساند.
فرزاد فرزین در نقشِ وکیل خانواده، پوشش رسمی و فرمالی را از او شاهد هستیم که طراح میتوانست خلاقیت بیشتری به خرج دهد و کاراکتر را از کلیشه بودن خارج سازد.
شاید بتوان گفت بهترین طراحی برای رویانونهالی در نقش لعیا بوده که طبق کاراکترش، رنگهای بیسیک و پوشش کلاسیک را بازسازی کرده است؛ و به طور کل طراحی لباس این سریال، میتوانست با جزییات بیشتری همراه باشد تا بتواند مخاطب را با خود همراه سازد.
زخم کاری
سریال زخم کاری، سریالی مهیج، به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان و درخشش بازیگرانی، چون جوادعزتی، رعنا آزادیور، هانیه توسلی و.. این روزها در صدر اخبار است.
آرتا ماهان طراح لباسِ زخم کاریست. ایشان در کارنامه هنری خود، طراحِ لباسِ سریالهایی نظیر گیسو، دل، عاشقانه۲ و فیلم رحمان ۱۴۰۰ نیز بوده است. اما به نظر میرسد، پروژه زخم کاری جزو قویترین کارهای او محسوب میشود. شخصیتهای داستان برگرفته از رمان معروف «بیست زخم کاری» و مکبث شکسپیر است و نویسنده به خوبی توانسته هر کدام از بازیگران را همانند رمان، شبیهسازی کند.
کاراکتر مالک، شخصیتهای متفاوتی را در فیلم، مقابل دیگر بازیگران ایفا میکند. ترس، غم، عشق، نفرت، طمعکاری و دروغگویی جزو استراتژیهای اوست، که به زیبایی این احساسات را به تصویر میکشد.
کاراکتر سمیرا با هنرنمایی رعنا آزادیور، شخصیتی با نگاههای ترسناک و لبخند هیستریک است که برای رسیدن به جاه و مقام، دست به هر کاری میزند.
پالت رنگیِ غالبِ سریال، رنگهای خنثی و تیره است و رنگهای روشن نیز، بُلد نیستند. طراح، سعی کرده با انتخابِ آیتمهای کلاسیک، حس و حال فیلم را بهتر نشان دهد و تا حد زیادی موفق بوده است. همچنین، گریم چهره رعنا و مالک در هنگام ترس، ضعف، شکست و خوشحالی قابل قبول و طبیعیست.
نقطه ضعف طراحی لباس میتواند این باشد که طراح نتوانسته موقعیت اجتماعی هر شخصیت را با کاراکترش تطبیق دهد، مثلا مائده از خانوادهای ثروتمند است، اما این مورد در استایلش اصلا دیده نمیشود!
همچنین برای انتخاب لباس آقایان دقت بیشتری به عمل آمده و انتظار میرفت همین انرژی صرف استایل زنان نیز شود.