کد خبر: ۸۸۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
تعداد بازدید: ۳۰۵
درحالی‌که کمبود تراشه‌های پردازنده نیمه‌هادی همچنان بر صنایع خودرو و فناوری تاثیر می‌گذارد، چند خودروساز برجسته مجبور به تعطیلی موقت خطوط تولید خود شده‌اند.

«تسلا» همچنان پرقدرت استبه گزارش خبرداغ به نقل از دنیای اقتصاد؛ درحالی‌که بحران چند ماه است که این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، کارشناسان این اتفاق را ناشی از افزایش تقاضا برای رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند در اوج همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ می‌دانند که تا حد زیادی روند تولید را در بخش خودرو منحرف کرده است.

 فورد

بر اساس این گزارش کارخانه فورد مستقر در ترکیه که وسایل نقلیه ترانزیت این شرکت را برای بازار اروپا تولید می‌کند از ۱۹ آوریل تا ۱۳ ژوئن تعطیل خواهد بود که با این شرایط باید در انتظار طرح تعطیلات تابستانی برای این سازنده باشیم. خط تولید فوکوس فورد در شهر زارلوئیس آلمان نیز از اواخر فوریه غیرفعال است و قرار است که این تعطیلی تا ۲۰ روز دیگر تمدید شود، این در حالی است که این شرایط تعلیق در این صنعت بر تولید مدل‌های گالاکسی، کوگا، موندئو، اس مکس و ترانسیت کانکت تاثیر می‌گذارد.

 

همچنین این تعطیلی‌ها به ترتیب روی خطوط تولید خودروهای فیستا و پوما در آلمان و رومانی نیز هرچند اندک، تاثیر گذاشته است. فورد که پیش‌تر تولید وانت پیکاپ بسیار محبوب F-۱۵۰ خود را با توجه به کمبود نیمه‌هادی‌ها متوقف کرده بود، اکنون نیز تصمیم گرفته است که از اوایل ماه می به مدت دو هفته فعالیت‌های خود در چندین کارخانه در سراسر ایالات‌متحده را متوقف کند. طبق اخبار منتشرشده، واحد‌های تولیدی آسیب‌دیده مسوول تولید مدل‌های F-۱۵۰، ترنسیت، فورد اکسپلورر و لینکولن اویاتور برای بازار ایالات‌متحده و همچنین خودروی موستانگ برای بازارهای جهانی ازجمله اروپا و انگلیس هستند.

مشخص نیست که تاثیر تولید محدود موستانگ در اروپا تا چه اندازه قابل‌مشاهده خواهد بود، اما مدیران فورد در این رابطه اظهار کرده‌اند که کارخانه‌های آمریکای شمالی فورد، همراه با سازندگان خودرو و سایر صنایع در سراسر جهان همچنان تحت تاثیر کمبود نیمه‌هادی جهانی قرار دارند؛ اما همان‌طور که ما همواره توانسته‌ایم هر وسیله نقلیه‌ای را که موردنیاز بازار است برای فروشندگان و مشتریان خود بسازیم، در مقابله با این بحران تیم‌های باتجربه ما در پشت‌صحنه سخت در تلاش هستند تا این قطعات مهم برای صنعت خودرو را تهیه کنند.

پربیننده ترین
 

 جگوار و لندرور

جگوار و لندرور (JLR) نیز به دلیل کمبود تراشه‌ نیمه‌هادی در حداقل دو هفته در دو مرکز تولید بزرگ خود با توقف تولید مواجه شدند. کارخانه‌های سازنده کسل برومویچ و هیلوود در انگلیس از روز دوشنبه هفته گذشته یک برنامه با نام دوره محدود عدم تولید را اجرا می‌کنند. بسته به شرایط تامین نیمه‌هادی‌ها، عملیات تولیدی در این واحدها احتمالا هفت روز بعد مجددا آغاز خواهد شد.

 

مدل‌های تحت تاثیر این بحران شامل جگوار XE، XF وتایپ F که همگی در کارخانه کسل برومویچ ساخته می‌شوند و مدل‌های لندرور دیسکاوری اسپورت و رنجروور اووک است که در کارخانه هیلوود تولید می‌شوند. کارخانه Solihull که رنجروور وجگوار F-Pace را می‌سازد مانند کارخانه Land Rover Defender در اسلواکی و کارخانه‌های JLR در برزیل و چین همچنان به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد. سخنگوی این برند در مصاحبه با اوتوکار اظهار کرد: همانند سایر تولیدکنندگان خودرو در جهان، ما در حال حاضر برخی از اختلالات زنجیره تامین ناشی از شیوع کووید-۱۹ را تجربه می‌کنیم.

کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها، نیز روی برنامه‌های تولید و توانایی‎های ما برای پاسخگویی به تقاضای جهانی برای برخی از محصولات ما تاثیر می‎گذارد. درنتیجه، ما برنامه‌های تولیدی خود را برای وسایل‎ نقلیه خاصی تنظیم کرده‎ایم، این به آن معنا است که کارخانه‌های کسل برومویچ و هیلوود ما از دوشنبه ۲۶ آوریل یک دوره محدودیت تولید را آغاز می‌کنند، اما تولید در کارخانه Solihull ما کماکان ادامه دارد. ما در حال همکاری نزدیک با تامین‌کنندگان نیمه‌هادی برای حل مشکلات و به حداقل رساندن تاثیرات بر سفارش‌های مشتریانمان در هر زمان ممکن هستیم. بحران نیمه‌هادی‌ها چند ماه است که به دنبال افزایش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی در اوج بیماری همه‌گیر کرونا، بر تولید جهانی خودرو تاثیر گذاشته است. ازآنجاکه خودروسازان خطوط تولید خود را به دلیل افت شدید تقاضا برای خودرو، متوقف ‌کردند و مصرف‌کنندگان نیز به دورکاری در خانه روی آوردند، منابع نیمه‌هادی‎ها تقریبا به‌طور کامل به بخش فناوری هدایت شدند و هنوز هم این روند به‌طور ملموسی ادامه دارد. ماه گذشته، وب‌سایت اتوکار گزارش داد که تعدادی از تولیدکنندگان به‌سرعت به دنبال بازنگری اساسی در زنجیره‎های تامین قطعات موردنیاز به‌عنوان یک راه‌حل برای اطمینان از ادامه تولید خود هستند. شرکت IHS Markit که در زمینه تجزیه‌وتحلیل اطلاعات فعالیت می‌کند در این رابطه اظهار کرد: این کمبود می‌تواند تولید جهانی را در مقایسه با سال گذشته تقریبا تا ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش دهد، اگرچه رقم نهایی می‌تواند حتی بیشتر از این باشد.

 مرسدس بنز

دایملر شرکت مادر مرسدس بنز بالغ‌بر ۱۳ درصد افزایش فروش سالانه را در سه‌ماه اول سال ۲۰۲۱ به ثبت رسانده، اما به تاثیر بحران نیمه‌هادی‌ها بر روند تولید و فروش خود نیز اذعان داشته است. شرکت دایملر در بیانیه‌ای اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کند که این بحران می‌تواند بر فروش سه‌ماه دوم ما تاثیر بیشتری بگذارد، اگرچه در ادامه اضافه کرد که انتظار بهبود در سه‌ماه سوم و چهارم سال را نیز دارد. به دلیل کمبود قطعات، از ۲۳ آوریل این، شرکت با توجه به کمبود ظرفیت تولید خود، ساعت کاری ۱۸۰هزار کارمند خود در آلمان را کاهش داد. به گزارش Automotive News Europe مدل‌های تحت تاثیر این بحران شامل کلاس EQCوC و GLC هستند.

 مینی

فایننشال تایمز با استناد به یادداشتی که ۲۸ آوریل برای کارگران ارسال‌شده گزارش می‌دهد که کارخانه مینی در آکسفورد از جمعه ۳۰ آوریل تا حداقل ۵ مه تعطیل خواهد بود. شرکت بی ام و تاکنون عمدتا از این بحران بی‌بهره بوده است، اما به دلیل کاهش شدید عرضه نیمه‌هادی‌ها، مانند سایر تولیدکنندگان مجبور شده است در کوتاه‌مدت یک خط تولید برجسته خود را تعطیل کند. هفته پیش رئیس مینی، برند کوربر به فایننشال تایمز گفته بود که شرکت ما تاکنون تحت تاثیر این بحران قرار نگرفته است، اما ما هرروز در حال بررسی شرایط هستیم.

 پژو

استلانتیس در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تایید کرده است در اثر کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌رسانا که صنعت خودرو را متلاشی کرده، در مدل پژو ۳۰۸ خود سرعت سنج‌های دیجیتال را با نمونه‌های قدیمی آنالوگ قدیمی جایگزین خواهد کرد. از زمان ادغام گروه PSA فرانسه با شرکت ایتالیایی-آمریکایی فیات-کرایسلر برای تشکیل استلانتیس، در میان برندهای این گروه که شامل کرایسلر، سیتروئن و جیپ هستند، این تغییر فقط در اتومبیل‌های پژو ۳۰۸ صورت خواهد پذیرفت. نیمه‌هادی‌هایی که پژو تهیه‌کرده است عمدتا برای مدل‌های محبوب‌تر و جدیدتر ازجمله SUV ۳۰۰۸ اختصاص داده می‌شود که با توجه به کمبود آن هنوز تغییراتی در این خصوص در نظر گرفته نشده است؛ اما هنوز هیچ پیشنهادی مبنی بر تاخیر یا عدم استفاده از ۳۰۸ جدید بدون نمایشگر دیجیتال i-Cockpit ارائه نشده است.

 تسلا

تسلا نیز از تاثیرات کمبود نیمه‌هادی‌ها در امان نبوده است، مدیرعامل این شرکت، ایلان ماسک اذعان کرده که این شرکت با برخی از سخت‌ترین چالش‌های زنجیره تامین که ما تاکنون در تسلا تجربه کرده‌ایم، دست‌وپنجه نرم می‌کند. با این‌ حال، ماسک اظهار کرد که این شرکت سود سه‌ماه اول ۳۱۵ میلیون پوندی خود و ثبت رکورد تحویل خودرو در همان دوره را جشن گرفته است و ادعا کرده این مشکل خاص فروکش کرده است. این شرکت در سه ماه اول سال ۲۰۲۱، باوجود توقف دوروزه تولید در Fremont، کالیفرنیا به دلیل کمبود قطعات، در سه ماه اول ۲۰۲۱ رکورد تحویل ۱۸۴ هزار و ۴۰۰ خودرو را برجای گذاشت. هنوز کاملا مشخص نیست که تسلا چگونه توانسته تاثیر این بحران را به حداقل برساند، اما ماسک اخیرا در توییتر خود با اشاره به ایجاد یک خط تامین امن نوشت: از تامین‌کنندگان تسلا برای تامین قطعات مهم برای ما متشکریم. همان‌طور که توسط فوربس گزارش‌شده است، این شرکت همچنین با تحویل تمامی مدل‌های S و مدل X طی دوره‌فروش از سهام فروشندگان، احتمالا توانسته تراشه‌های محدودی را به اتومبیل‌های با حجم بالاتر مدل ۳ و مدل Y خود نیز برساند.

 فولکس‌واگن

گروه فولکس‌واگن انتظار دارد کمبود تراشه به‌شدت بر تولید سه‌ماه دوم این شرکت تاثیر بگذارد. وین گریفیتس مدیرعامل شرکت خودروسازی Seat در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت: از طرف تامین‌کنندگان و گروه فولکس‌واگن به ما گفته‌ شده است که احتمالا در سه‌ماه دوم با چالش‌های قابل‌توجهی روبه‌رو خواهیم شد و فصل دوم سال نیز باید چالش‌برانگیزتر از سه‌ماه اول باشد. پیش‌بینی‌های دقیق در این رابطه هنوز مشخص نشده است، اما گروه فولکس‌واگن قبلا اعلام کرده بود که در این سه ماه انتظار تولید ۱۰۰هزار دستگاه خودرو را دارد. طبق گزارش فایننشال تایمز، این شرکت هشدار داده است که ظرفیت تولید لازم برای جبران افت تولید در اواخر سال را ندارد.

*هلدینگ چندملیتی خودروسازی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: