کد خبر: ۸۸۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
تعداد بازدید: ۳۷۱
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در نشست فوق العاده ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با موضوع " ساماندهی حاشیه نشینی در کلان شهر مشهد مقدس" به برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه پیرامون مدیریت مناطق حاشیه‌نشین شهری و وضعیت درآمدی مناطق در پهنه های مختلف حاشیه نشینی شهرهای کشور اشاره کرد و نبود درآمد ثابت و مطمئن را یکی از عوامل مهم در مسئله حاشیه‌نشینی دانست.

شریعتمداری تاکید کرد: بیمه و اشتغال روستاییان شرط اصلی جلوگیری از مهاجرت به گزارش خبرداغ به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، شریعتمداری در این نشست که وزرای راه و شهرسازی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی،  ورزش و جوانان، نیرو، فرمانده نیروی انتظامی کشور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین ، استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد  نیز حضور داشتند تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های کلان و پشتیبانی لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه در این زمینه به حل مشکل حاشیه نشینی در شهرها کمک خواهد کرد.

 وی تصریح کرد:  دولت در طی این سال‌ها تلاش کرده  با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف ، مهاجرت از روستا به شهر ها را به حداقل ممکن برساند و با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب مبلغ یک و نیم میلیارد دلار منابع از صندوق ذخیره ارزی ، تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ ۴ و ۶ درصد فقط در روستاها و بخش های زیر ۱۰ هزار نفر پرداخت شد.

به گفته شریعتمداری،برهمین اساس، ۱۴۲ هزار طرح  در سطح کشور و عموماً در روستاها با "تمام شماری طرح‌ها"  انجام شده است.

وی گفت: در برخی از مناطق روند معکوس مهاجرت شهری و روستایی آغاز شد و مردم به محل سکونت خود در روستاها بازگشتند.به ویژه این موضوع در حوزه بوم گردی و گردشگری اتفاق افتاد .هر چند که شیوع کرونا بخشی از اشتغال ایجاد شده را تحت تاثیر قرار دادکه امیدواریم با تداوم پرداخت تسهیلات شاهد شکوفایی اشتغال در روستاها باشیم .

شریعتمداری افزود: همچنین در حوزه توسعه بیمه روستایی، تلاش شد افرادی که در روستاها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند بیمه از کار افتادگی داشته باشند و این تعداد از 650 هزار نفردر سال 92 به حدود ۲ میلیون نفر روستایی و عشایری رسید.

وی، بیمه و اشتغال را زمینه ساز سکونت روستاییان و عامل مهم جلوگیری مهاجرت افراد به شهرها و حاشیه نشینی عنوان کرد.

وزیرتعاون،کارو رفاه اجتماعی، ادامه فعالیت اشتغال روستایی را در کاهش مهاجرت به شهرها بسیار موثر دانست و گفت : آمادگی داریم از سهمیه متمرکز اشتغال روستایی، منابعی را متناسب با مسئله حاشیه‌نشینی به ویژه برای شهر مشهدمقدس با مشارکت دستگاه‌های ذیربط اختصاص دهیم .

وی مسئله آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: به صورت اختصاصی برای حاشیه شهر مشهدمقدس نیز متعهد می‌شویم که آموزش فنی و حرفه ای مناسبی ارائه شود، سازمان بهزیستی کشور نیز برای جلب همکاری بخش غیردولتی و تجهیز مراکزی برای کودکان خیابانی و کار می تواند اقدامات موثری صورت دهد.

شریعتمداری در ادامه به ایجاد مراکز" مثبت زندگی" در سازمان بهزیستی  اشاره کرد و گفت:  با ایجاد ۲۰ مرکز در حاشیه شهر مشهد، خدمات بهزیستی را به این مناطق برده ایم  تا مردم از خدمات مشاوران و کارشناسان جوانی که در این مراکز حضور دارند،  استفاده کنند .

وی به اجرای تعهدات این وزارتخانه در صورت اختصاص منابع و اعتبارات نیز اشاره کرد و گفت: در صورت تصویب اعتبارات و اختصاص منابع ، به تمامی تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز با ارائه گزارشی در حوزه مسائل بازآفرینی شهری گفت : قطعاً یکی از دلایل مهم در مسئله حاشیه نشینی از دست دادن فرصت های کاری و شغلی در روستاها است.

وی تصریح کرد: بنای کار را باید بر اشتغال با مهارت بگذاریم که این موضوع قطعا به کاهش فقر، بیکاری و مهاجرت منجر خواهد شد.

هاشمی افزود: علاوه بر این به بازسازی موقعیت محلی و اجتماعی آنان هم نیاز داریم تا کمتر از واژه حاشیه‌نشینی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: به همان میزان که موقعیت اجتماعی بازسازی می شود، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق خواهیم بود .

هاشمی، توزیع منابع و امکانات را متناسب با جمعیت مناطق با اهمیت ارزیابی کرد و گفت : به توانمند سازی انسان در توسعه باید نگرش جدی داشته باشیم .

وی در همین زمینه، اجرای طرح توانمندسازی حاشیه شهرها در ۷ شهر کشور  را بسیار با اهمیت دانست و گفت : مهارت هایی مثل تفکر خلاق،کارگروهی ،بازار و چشم انداز آن،  برنامه‌ریزی دسترسی، حمایت عاطفی و پشتکار در این حوزه مورد تاکید است .

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود : ما به مهارت نرم، بیش از مهارت سخت نیاز داریم بنابراین باید به نقش سمن ها در این بخش توجه کرد .

هاشمی پیشنهاد کرد: ۲۰ درصد جمعیت فعال ساکن در این مناطق در زیر چتر آموزش مهارت ها با جریان سازی و به کارگیری تمام ظرفیت‌های استان قرار گیرند.

وی راهبری این امر را با سنجش مهارت، دستیابی در استاندارد و آموزش و اعطای گواهینامه از سوی این سازمان مورد تاکید قرار داد .

هاشمی، افزایش تعداد مراکز فنی و حرفه ای و تجهیز آن را با توجه به هشت پهنه در مناطق حاشیه شهر مشهد مقدس به ۸ مرکز فنی و حرفه ای پیشنهاد کرد.

وی دو مرکز را به عنوان مراکز معین این مناطق اعلام کرد و گفت : چنانچه این مراکز از سوی ستاد ملی بازآفرینی مورد تایید قرار گیرد ، کار در آنجا آغاز خواهد شد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به حضور مجمع خیرین ترویج و آموزش مهارت برای اولین بار در مشهد مقدس نیز اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه برای اولین‌بار در کشور به این موضوع روی آورده اند، حضور خیرین ترویج آموزش و مهارت در این زمینه بسیار موثر خواهد بود .

وی همچنین حضور آموزشگاه های آزاد را نیز در اجرای طرح‌ها برای حاشیه نشینی شهر ها با اهمیت دانست و گفت: ۹۹۹ آموزشگاه آزاد هم اکنون در خراسان وجود دارد که ۷۰درصد آن در شهر مشهد مستقر است. 

هاشمی پیشنهاد کرد: در این پهنه ، زمین مناسب با کاربری آموزش مهارتی برای آموزشگاه های آزاد در نظر گرفته شود که از این فرصت برای نقش‌آفرینی آموزشگاه‌های آزاد استفاده کنیم.

وحید قبادی دانا، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به وضعیت آسیب های اجتماعی در استان خراسان پرداخت و گفت: هم اکنون  6 پایگاه خدمات اجتماعی با ۲۸ کارمند رسمی در مناطق حاشیه شهر مشهد وجود دارد، متاسفانه مرکز اورژانس اجتماعی در این مناطق نداریم، اما ۲۰ مرکز خدمات "مثبت زندگی" بهزیستی در این مناطق ایجاد و 100 نفر کارمند به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: در بحث معتادان نیز ۱۰مرکز گذری، ۵ مرکز اقامتی معتادان ،۲۰ تیم سیار و ۱۷ کمپ ترک اعتیاد در این مناطق وجود دارد . همچنین با توافقی که با استاندار خراسان رضوی صورت گرفته دو مرکز سامانه کودکان خیابانی و ۲ مرکز اورژانس اجتماعی سطح یک روزهای گذشته افتتاح شد.

قبادی دانا تصریح کرد: امیدوارم این ستاد بتواند از سازمان برنامه و بودجه در خصوص پوشش پشت نوبتی های سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) که در حاشیه شهرها ساکن هستند مصوبه ای بگیرد .

ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در این نشست مصوب کرد که هر یک از وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد سهم خود را در ساماندهی حاشیه شهری مشهد در خصوص تأمین سرانه های ورزشی، فرهنگی، ایجاد اشتغال، کاهش آسیب‌های اجتماعی، اقدامات کالبدی و فاضلاب حداکثر ظرف دو سال در قالب تأمین اعتبار در بودجه سالانه پرداخت کنند.

7 هزار و 500 میلیارد تومان برای تأمین سرانه های مورد نیاز حاشیه شهر مشهد و ۷۴۶ پروژه مطرح که از بین آنها ۱۳۱ پروژه با اعتبار حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان با نسبت سهم دستگاه های اجرایی مصوب شد.

در این نشست، وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی عضو، گزارش اقدامات انجام شده را در خصوص ساماندهی حاشیه شهر مشهد ارائه کردند.

بر اساس بند ۲ مصوبه شماره ۷۴۹۰۰/ ۴۸۶۰۱ هـ مورخ 93/7/2 ، ستاد بازآفرینی شهری در سطح ملی دارای ۲۱ عضو رسمی بوده که به ریاست رئیس جمهوری و نایب رئیسی وزیر راه و شهرسازی تشکیل می‌شود. دبیرخانه این ستاد در وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری) مستقر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: