کد خبر: ۸۷۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
تعداد بازدید: ۶۱۸
سهام شرکت پدیده شاندیز از آذرماه تاکنون 2هزار تومان کاهش یافته است

«گشان»؛ در کشاکش بازارگردانبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه شهر آرا، محسن موسوی‌زاده - درحالی‌که هر سهم «گشان» پدیده شاندیز بعد از عرضه دوباره در فرابورس با ۷هزارو۸۰۰تومان کشف قیمت شد، در دهه سوم آذر قیمت هر سهم آن به ۶هزارو۹۵۹تومان کاهش پیدا کرد و ارزش بازار این سهم به حدود ۱۰هزار میلیارد تومان رسید. در آن زمان کارشناسان بازار سرمایه این مسئله را ناشی از نبود بازا رگردان برای سهام پدیده دانستند و گفتند که روند کاهش قیمت سهام بعد از فعالیت بازارگردان، متوقف خواهد شد. بعد از این قضیه در 23آذر روابط‌عمومی‌شرکت پدیده با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بازارگردان رسمی‌ نماد گشان در فرابورس انتخاب شده است. براساس این اطلاعیه، قرارداد بازارگردانی با شرکت تامین سرمایه امید منعقد شده است و قرار بود فعالیت صندوق بازارگردانی در روزهای پیش‌رو با اعلامیه رسمی‌ شرکت فرابورس ایران، آغاز می‌شود، با این حال بعد از گذشت بیش از 20روز از انتخاب بازارگردان، همچنان قیمت سهام گشان در بورس روند کاهشی دارد، به‌طوری‌که به گفته فعالان بازار، اکنون به 5هزارو800تومان کاهش یافته است.با این حال روز گذشته روابط عمومی پدیده اعلام کرد:«پیرو مجوز فعالیت و درخواست« صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان»مبنی بر بازارگردانی سهام شرکت« توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز»در نماد معاملاتی«گشان1»قابل معامله در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس به اطلاع می‌رساند،بازارگردانی در نماد معاملاتی مذکور با استفاده از روش مبتنی بر حراج، از 17دی ماه آغاز می شود.»

بیشتر بخوانید: 

آیا افزایش سرمایه قریب الوقوع در پیش است؟


شروع فعالیت بازارگردان در روزهای آتی
براساس اعلام روابط‌عمومی‌ پدیده، نیما ملائی، مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده، درباره آخرین وضعیت بازارگردانی سهام گشان گفته است: «درمورد بازارگردانی سهام گشان در فرابورس، مذاکرات بسیار زیادی با نهادهای مالی مجاز صورت گرفته است. نهایتا با شرکت تامین سرمایه امید به توافق رسیدیم و قرارداد بستیم که به‌علت برخی تغییرات در پارامترهای اجرایی ازسوی سازمان بورس، فعالیت عملیاتی بازارگردان با تاخیر روبه‌رو شد.» به‌گفته ملائی، خوشبختانه این مشکلات نیز رفع شده است و مستندات نهایی برای آغاز فعالیت رسمی‌ بازارگردان به بورس ارائه شده و درصورت نبود مشکل پیش‌بینی‌نشده، در هفته جاری فعالیت بازارگردان آغاز می‌شود.


بازارگردان شروع کند، سهام رشد می‌کند
با این حال یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه براساس آخرین معاملات، قیمت گشان به 5هزارو800تومان رسیده است، گفت: افزایش صف‌های فروش و شروع نشدن فعالیت بازارگردان، مهم‌ترین عامل نوسان قیمت گشان است. علی یزدان‌فر افزود: هرچند در اواخر آذر بازارگردان سهام گشان انتخاب شد، طی کردن روندهای قانونی سبب شد شروع فعالیتش با تاخیر مواجه شود، با این حال براساس آخرین اخبار منتشرشده، قرار است به‌زودی فعالیت بازارگردان شروع شود. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که بعد از شروع فعالیت بازارگردان، روند کاهش قیمت گشان متوقف شود و حتی انتظار می‌رود قیمت آن افزایش نیز بیابد. وی با بیان اینکه مقرر شده است بازارگردان گشان حداقل روزی 300هزار سهم گشان را در بازار مدیریت کند، گفت: البته بازارگردان می‌تواند بیشتر از این تعداد سهم را نیز در بازار مدیریت کند. باتوجه‌به اینکه اکنون روزانه 600هزار سهم گشان در بازار مبادله می‌شود، حتی اگر کف میزان مداخله را نیز درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم که بازارگردان بر روی 50درصد سهام عرضه‌شده تأثیر خواهد گذاشت. این مسئله بر کنترل نوسانات قیمت گشان تأثیر خوبی خواهد گذاشت. یزدان‌فر ادامه داد: همچنین براساس اخبار منتشرشده، شرکت پدیده درحال بررسی انتخاب بازارگردان دوم برای سهام گشان است. پیش‌بینی می‌شود درصورت تحقق این امر، وضعیت قیمت گشان نیز در فرابورس بهتر شود. وی بیان کرد: درصورت ورود سهام ابنیه به بورس، پیش‌بینی می‌شود با قیمت بیشتر از 3هزارتومان کشف قیمت شود.
باتوجه‌به خبر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌هایی که دارد و عقب‌ماندگی از بازار، به‌سرعت می‌تواند به قیمت‌های بیشتر از 3هزار تومان برسد، به شرطی که سهام‌داران هیجانی عمل نکنند.وقتی یک سهم درحال تشکیل یک صف فروش است، بازارگردان با خرید سهام فروشنده‌ها، هم سهم‌های آن‌ها را نقد می‌کند و هم مانع از قفل شدن معاملات می‌شود .ازآنجایی‌که بازارگردان نقدینگی زیادی دارد، معمولا تعداد زیادی از سهم‌های شرکت مدنظر را هم دارد و هنگامی‌ که برای آن سهم یک صف خرید درحال تشکیل است، بازارگردان این سهم‌ها را در قیمت تحت معامله به خریداران می‌فروشد و دوباره از تشکیل صف خرید جلوگیری می‌کند.
شرکت توسعه پدیده(گشان) مالک ۵۱.۵۷درصد شرکت ابنیه پدیده، ۸۰درصد شرکت آریادوام‌سازشرق، ۹۸.۹۹درصد شرکت پشتیبانی سهام پدیده، ۸۰درصد شرکت تجارت الکترونیک پدیده کیش و چند شرکت دیگر است. هر سهام گشان حدودا شامل ۴.۷۵سهام ابنیه است. به عبارتی با خرید هر سهم گشان، مالک ۴.۷۵سهم ابنیه و سهام چند شرکت دیگر می‌شوید. درج نماد شرکت ابنیه پدیده(زیرمجموعه گشان) و بازگشایی آن در فرابورس، تأثیر زیادی بر قیمت گشان خواهدگذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: