کد خبر: ۸۶۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
تعداد بازدید: ۴۷۲
روزنامه اینترنتی فراز نوشت: «وقتی کالایی در بورس عرضه شود، به مفهوم آن است که باید به صورتی کاملا آزاد و شفاف قیمت‌گذاری شود؛ در غیر این صورت بدعتی اشتباه گذاشته خواهد شد». این مطلبی است که یک کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش مطرح کرد: « آیا ورود خودرو به بورس کالا، فایده‌ای برای رونق این صنعت و ساماندهی قیمت‌ خودرو در بازار دارد»؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو: ورود خودرو به بورس کالا بدون منطق استبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اینترنتی فراز ؛ «وقتی کالایی در بورس عرضه شود، به مفهوم آن است که باید به صورتی کاملا آزاد و شفاف قیمت‌گذاری شود؛ در غیر این صورت بدعتی اشتباه گذاشته خواهد شد». این مطلبی است که یک کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش مطرح کرد: « آیا ورود خودرو به بورس کالا، فایده‌ای برای رونق این صنعت و ساماندهی قیمت‌ خودرو در بازار دارد»؟

آن‌طور که «فربد زاوه» به « فراز» گفت: « در باره خودرو نمی‌توانیم طبق قوانین بورس کالا عمل کرد، یعنی نمی‌توان فقط نظاره کرد که سهامداران حاضر هستند خودرو را با هر قیمتی که در این بازار کشف شد بخرند، همین اتفاق تاثیری منفی بر بازار خواهد گذاشت. از طرفی بورس کالا باید فضایی برای رقابت کالاهای مشابه با تولید کنندگان متفاوت باشد، اما در صنعت خودرو مثلا چند خودرو ساز پژو 405 تولید می‌کنند»؟

زاوه، در ادامه صحبت‌های خود همچنین توضیح داد: « آن‌طور که مطرح شده قرار است حدود 30 درصد از درآمد حاصل سود را به قطعه‌سازان بدهند؛ این کار اشتباه است مگر بورس کالا چنین وظیفه‌ای دارد؟ متاسفانه کسانی که این تصمیم راگرفته‌اند نه از اقتصاد خرد چیزی می‌دانند و نه از اقتصاد کلان».

او در واکنش به این مطلب که اعلام شده، در بورس کالا فرد می‌تواند سالی 2 خودرو بخرد اما فقط یک خودرو بفروشد؛ اظهار داشت: « هیچ مقاومتی در این باره نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ اولا که سازمان امور مالیاتی در این موادر بسیار ضعیف عملکرده است و در ثانی، مگر پیدا کردن شناسنامه اجاره‌ای کاری دارد؟ اصلا کار سختی نیست، شما پولش را داشته باشیی می‌توانید به راحتی هر تعداد خودرو خریداری کنید».

این آگاه صنعت خودرو معتقد است: « چنین تصمیم غیر کارشناسی اگر اجرایی شود کل اقتصاد، سازمان امورمالیاتی و حتی بازار خودرو نیز بر هم خواهد ریخت».

به گفته او این که گفته می‌شود دلالان بازار خود رو را بر هم ریختند فرافکنی است. بازار خودرو به دلیل ناکارآمدی سازمان امور مالیاتی و همچنین دیگر سازمان‌های مربوطه اینچنین سرکش شده است. این کارشناس حوزه صنعت معتقد است: دلالی آگاهانه‌‌ای در بازار خود رو شکل گرفته است.

او بیان داشت: « در حال حاضر درآمد دولت بسیار کاهش یافته و کسری بودجه آن بسیار بزرگ است و اگر دولت نتواند آن را مهار کند می‌تواند موج بعدی تورم را برای خودرو رقم بزند».

او صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: « دولت از یک مقطع به بعد، دیگر نتوانست خودروسازان را تامین مالی کند و به نظر می‌رسد که دست آنها را برای سود قیمتی باز گذاشته است؛ در این میان گران سود این گرانی به جیب دلال‌ها می‌رود و مردم از خرید اتومبیلی با قیمت خوب کیفیتی مناسب، ناتوان می‌مانند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: