کد خبر: ۸۶۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
تعداد بازدید: ۲۴۴
تیبا ۲ تقریباً ارزان‌ترین هاچ بک موجود در بازار خودروی ایران است. پس بنابراین می‌توان آن‌را یک گزینه خرید برای افرادی دانست که بودجه اندکی برای خرید خودرو در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این، تیبا هاچ بک خیلی کم بنزین می‌سوزاند. عدد ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای یک خودروی کوچک شهری قابلیت مثبتی به حساب می‌آید.
تیبا هاچ بک، بالاخره بخریم یا نخریم؟به گزارش خبرداغ به نقل از برترین ها، تیبا را می‌توان اولین خودروی سایپا دانست که از صفر تا صدش کار خود این شرکت است. این خودرو در سال ۱۳۸۷ شمسی با نام مینیاتور معرفی شد و بعد به تیبا به معنای آهو تغییر نام داد. بعد از تولید نسخه سدان تیبا، سایپا اقدام به تولید و عرضه هاچ بک تیبا با نام تیبا ۲ کرد که مانند نسخه قبلی تلاشی ناامید کننده بود.

نمی‌توان گفت که تیبا ۲ فقط مجموعه‌ای از نقطه ضعف است. شاید نکات مثبتی در مورد این خودرو وجود داشته باشد که افراد را برای خرید آن ترغیب کند. اما در مجموع تیبا را باید تلاشی برای ساخت یک ورژن کمی بهتر از پراید دانست و نه بیشتر. در ادامه ما تعدادی از این نکات مثبت و منفی را توضیح می‌دهیم و آن‌وقت تصمیم با خود شماست.



چرا تیبا ۲ نخریم؟

اولین نکته در مورد هر خودرو طراحی ظاهری آن است که از همان ابتدا مورد توجه قرار می‌گیرد. تیبا ۲ از نظر طراحی ظاهری نکته برجسته‌ای ندارد. نمای ظاهری که هیچ تفاوتی با طراحی یکنواخت سدان تیبا ندارد. باز شاید بتوان به نمای عقب آن به دلیل طراحی نسبتاً خوب چراغ‌ها و فرم عقب خودرو، یک امتیاز نصفه و نیمه داد. اما در داخل کابین به یک‌باره با حجمی از متریال بی‌کیفیت و خشک و طراحی بسیار ساده و ابتدایی و به دور از هرگونه جذابیت روبه‌رو می‌شویم. بعد از مدتی هم سروصدای قسمت‌های مختلف به کابین اضافه می‌شود که خود داستان دیگری است.

از نظر آپشن هم باید به این نکته توجه کنید که اگر بخواهید خودرو دارای آینه جانبی برقی، فرمان هیدرولیک، چراغ مه‌شکن و سیستم ضد سرقت داشته باشد باید کمی بیشتر هزینه کنید و تیبا ۲ فول آپشن خریداری کنید.

سایپا حتی امکاناتی مانند تهویه مطبوع خودکار، گرمکن شیشه عقب، تنظیم ارتفاع صندلی راننده و درب بازکن باک بنزین و صندوق عقب را نیز در میان امکانات تیبا هاچ بک پایه قرار نداده است! اصولاً امکاناتی که در خودرو‌های دیگر استاندارد و حداقلی است، در تولیدات سایپا یک امکان لوکس محسوب می‌شود و باید برای آن مبلغ بیشتری پرداخت کرد. هیچ تست ایمنی از تیبا ۲ وجود ندارد؛ بنابراین در بخش ایمنی فقط باید دلخوش به دو کیسه هوا بود. چون سیستم ترمز این خودرو هم بسیار ضعیف و نامطلوب است.

قلب تپنده تیبا ۲ یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری است که توان تولید قدرت ۸۷ اسب‌بخار و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد! شاید این قدرت نسبت به قدرت پیشرانه پراید بالاتر باشد، اما تیبا ۲ با این پیشرانه فقط برای مسیر‌های شهری جوابگوست و در جاده‌ها عملاً یک خودروی کند و کم‌شتاب است.

از طرف دیگر با کمی چرخ زدن در سامانه دیوار متوجه بازار خرید و فروش نه چندان قوی این خودرو هم می‌شویم.

چرا تیبا ۲ بخریم؟

تیبا ۲ تقریباً ارزان‌ترین هاچ بک موجود در بازار خودروی ایران است. پس بنابراین می‌توان آن‌را یک گزینه خرید برای افرادی دانست که بودجه اندکی برای خرید خودرو در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این، تیبا هاچ بک خیلی کم بنزین می‌سوزاند. عدد ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای یک خودروی کوچک شهری قابلیت مثبتی به حساب می‌آید.

استهلاک کم تیبا ۲ را نیز باید در کنار مصرف پایین آن از جمله محاسن این خودرو دانست. سیستم تعلیق تیبا ۲ که در عقب تیر پیچشی نیمه مستقل و در جلو سیستم مک‌فرسون است، یکی از برتری‌های تیبا نسبت به پراید محسوب می‌شود. این سیستم تعلیق باعث یک سواری نسبتاً نرم و راحت در ناهمواری‌هاست و به همین دلیل تیبا ۲ در پیچ‌ها هم تعادل بیشتری دارد.

سایپا هرچقدر در تولید خودرو، کم کیفیت عمل می‌کند، در سرویس‌دهی و خدمات پس از فروش موفق عمل کرده و خریداران را ناامید نمی‌کند. این نکته را هم می‌توان در میان دلایل خرید تیبا ۲ قرار داد. در هر صورت به نظر با این مبلغ، برای خرید خودرویی جمع و جور و کم مصرف که در عین حال زیاد مسیرش به تعمیرگاه نمی‌افتد، تیبا هاچ بک تنها گزینهٔ روی میز باشد!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: