کد خبر: ۸۶۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
تعداد بازدید: ۴۸۸
شکایت خودروسازان بزرگ جهان از دولت آمریکا به دلیل افزایش تعرفه واردات قطعات چینی به جریان افتاد.

تسلا و مرسدس بنز از دولت ترامپ شکایت کردنددادگاه تجارت بین‌المللی که در نیویورک مستقر است طی روزهای اخیر با ارسال پرونده‌های دادخواهی خودروسازان بزرگ جهان مواجه شده است. در این میان شرکت آلمانی مرسدس بنز در پرونده خود خواستار پیگرد قانونی واشنگتن به دلیل اعمال تعرفه‌های بی‌سابقه و بی حد و حصر بر بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین شده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از یورونیوز، در همین حال، شرکت تسلا نیز در پرونده خود تعرفه‌های وضع شده توسط دولت دونالد ترامپ را خودسرانه و سوء استفاده از اختیارات قانونی توصیف کرده است. ایلان ماسک، موسس و مدیرعامل خودروسازی تسلا خواستار لغو افزایش تعرفه‌ها و نیز بازپرداخت هزینه‌ تحمیلی ناشی از آن توسط دولت آمریکا شده است. آقای ماسک همچنین تاکید کرده که دولت ایالات متحده باید این هزینه را با لحاظ نرخ بهره دوره زمانی هزینه‌های پرداختی تسلا به دلیل افزایش تعرفه‌ها بازپرداخت کند.

سازمان تجارت جهانی (WTO) نیز در اوایل ماه جاری میلادی با صدور حکمی تعرفه‌های اعمال شده توسط ایالات متحده بر کالاهای چینی را «ناسازگار» با قوانین تجارت بین‌الملل عنوان کرده بود.

در مقابل ایالات متحده اعلام کرد که اقدام‌های سازمان تجارت جهانی در مقابله با تخلف‌های تجاری چین «بسیار ناکافی» بوده و به همین دلیل این کشور حق دارد در برابر شیوه‌های ناعادلانه تجاری از منافع ملی خود دفاع کند.

ایالات متحده و چین از دو سال پیش در قالب جنگی تجاری، تعرفه واردات کالاهای یکدیگر را افزایش داده‌اند. البته در اوایل سال جاری دو کشور قرارداد «مرحله نخست» توافق تجاری را امضا کردند که تا حدودی موجب فروکش کردن اختلاف‌های تجاری آنها شد؛ به طوری که واشنگتن از افزایش تعرفه واردات ۱۶۰ میلیارد دلاری کالاهای چینی از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی عقب‌نشینی کرد.

با این حال، تنش اقتصادی میان چین و واشنگتن در هفته‌های اخیر بار دیگر با محوریت اتخاذ ممنوعیت در قبال فعالیت شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات از جمله اپلیکیشن چینی «تیک تاک» افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: