به گزارش
خبرداغ به نقل از سرویس اقتصادی فردا: سال هاست که خودروهای داخلی، بدون کیفیت تولید می شود و با وجود حمایتهای بسیار از سوی دولتیها روندی در بهبود کیفیت این محصولات ایجاد نشده است.
صنعت خودروسازی در کشورهای مختلف بر پایه رضایت مشتری، ایمنی و رعایت استانداردهای لازم پیش میرود، اما متاسفانه در کشور ما این موارد از سوی خودروسازان نادیده گرفته میشود؛ در واقع باید گفت که از نظر خودروسازان داخلی، رضایتمندی مشتریان اولویت بسیار کمتری دارد.
خرید کارت طلایی برای مشتری ایران خودرو اجباری است!
یک مصرف کننده خودروی داخلی حق دارد که پس از پرداخت چند ده میلیون تومان پول، بدون هیچ دغدغه ای از وسیله نقلیه خود استفاده کند. اما متاسفانه بسیاری از این مشتریان با مشکلاتی مثل خراب شدن خودروی صفرکیلومتر بلافاصله پس از خروج از کارخانه و اجبار به مراجعه چند باره به تعمیرگاهها برای رفع عیب، وجود سر و صدای اضافه در خودروهای داخلی و به خصوص سرگردانی در نمایندگیهای خدمات پس از فروش این خودروها سرو کله می زنند.
مدت هاست که مشتریان خودروهای داخلی از کیفیت این خودروها ناراضی هستند و خودروسازان نیز بی تفاوت تر از گذشته کاری برای جلب رضایت مشتریان خود انجام نداده اند.
این در حالی است که ایران خودرو در همان ابتدای فروش خودروهای خود، کارت گارانتی طلایی را به اجبار به مشتری تحمیل و بابت آن هزینه های زیادی را دریافت میکند.
هیچ خودروسازی نباید کارت طلایی خودرو را به اجبار به مشتریان بفروشد!
سال 93 بود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با تاکید بر اختیاری بودن ارائه کارت طلایی خودرو به مشتریان گفته: هیچ خودروسازی نمیتواند کارت طلایی خودرو را به اجبار به مشتریان بفروشد و آنها باید در این زمینه مختار باشند.
همان روزها بود که رضا شیوا تصریح کرده: خودروسازان داخلی براساس ضوابط و قواعد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید خودروهای خود را تا 4000 کیلومتر و یا دو سال بعد از فروش ضمانت کنند و هر خودروسازی باید این قانون را رعایت کند.
اظهارات رئیس شورای رقابت در حالی مطرح می شود که ضمانت خودرو تا 2 سال پس از فروش، با هزینه های 700 هزار تومانی تا 2 میلیون تومان برای مشتری تعیین می شود!
رضا شیوا در بخش دیگری از اظهارات خود گفته: با توجه به این که برخی خودروسازان، خودروهای خود را به صورت اقساطی در اختیار مشتریان قرار میدهند، آنها را تا پایان اقساط بیمه بدنه میکنند که تا به اتمام رسیدن اقساط، خودرو کمترین آسیب را ببیند. اما برخی این خدمات را در قالب کارت طلایی به مشتریان ارائه می دهند و مشتری را مجبور به پرداخت مبلغی بابت این کارت می کنند. این در حالی است که این کارت نباید اجباری باشد و باید به صورت اختیاری در اختیار خریدار قرار گیرد، چون هیچ الزام قانونی در مورد این موضوع وجود ندارد.
وقتی ایران خودرو، مشتریانش را فریب میدهد
برخلاف اظهارات رئیس شورای رقابت، مشتریان ایران خودرو از فروش اجباری کارت طلایی هنگام فروش خودرو ناراضی هستند. آنها می گویند هنگام خرید محصولات ایران خودرو، به طور اجباری کارت طلایی به آنها فروخته می شود.
با نگاهی به سایت ایران خودرو و هنگام خرید اینترنتی مشخص می شود که در پیش فرض این سایت کارت طلایی خودرو انتخاب شده و مشتریان نمی توانند آن را غیرفعال کنند! بنابراین این افراد به ناچار هزینه بیشتری را برای خرید خودرو متحمل می شوند و پس از تحویل خودرو این هزینه به طور جداگانه در فاکتور فروش خودرو نوشته میشود!
گزینه کارت طلایی و سرویسهای امدادی امکان غیرفعال شدن و عدم انتخاب ندارد! بنابراین مشتریان ایران خودرو، متحمل هزینه این کارت طلایی میشوند!
در واقع ایران خودرو با این روش، مشتریانش را فریب میدهد و به راحتی کارت طلایی را به آنها میفروشد! کارتی که خدمات نه چندان طلایی به مشتریان ارائه می دهد و بارها موجب نارضایتی مشتریان شده است. از سوی دیگر باید گفت که اعتبار این کارت به مدت دو سال یا فقط تا 50هزار کیلومتر کارکرد خودرو است و بیش از آن شامل گارانتی محسوب نمی شود!
حال سوال اینجاست که آیا رئیس شورای رقابت از فروش اجباری کارت طلایی خبر ندارد؟ چه کسی یا کسانی به فروش اجباری کارت طلایی به مشتریان ایران خودرو و نارضایتی آنها رسیدگی می کند؟
کلمات کلیدی: ایران خودرو ، مشتریان خودروی داخلی ، خودروی داخلی ، کارت طلایی ، نارضایتی مشتریان از خدمات خودرویی