پدال نوشت: در طی یک دههی گذشته، آئودی A3 Sportback و بامو سری 1 در رقابتی تنگاتنگ برای کسب عنوان بهترین هاچبک ممتاز بودهاند. این دو روشهای بسیار متفاوتی داشتند، بامو دیفرانسیل عقب بود و آئودی دیفرانسیل جلو (سیستم کواترو بهصورت آپشن قابلدسترسی بوده است) اما هر دو درنهایت یک هدف واحد را دنبال میکردند که عبارت بود از لوکس بودن، لذت، کاربردی بودن و قابلابتیاع بودن. تا به امروز این دو جزو بهترین هاچبک های ممتاز بازار بودهاند. اما رقیب جدیدی پا به میدان گذاشته و این دو آلمانی خوشپوش را به چالش طلبیده است، اسم رقیب جدید اینفینیتی Q30 است.
اینفینیتی آخرین دستاوردهای خود را در این کلاس به نمایش گذاشته و پایه و اساس این خودرو هاچبک کلاس A مرسدس بنز میباشد. خب آیا برند لوکس نیسان میتواند بر آلمانها فائق آید؟
خب دستورالعملهای روی کاغذ را نگاه کنیم. این خودرو 5 در دارد، از پیشرانهی 4 سیلندر توربوشارژ دار و گیربکس 6 سرعته دستی سود میبرد.
آئودی A3 Sportback هم از پیشرانهی 4 سیلندر استفاده میکند و گیربکس 6 سرعته دستی آن نیرو را به چرخها انتقال میدهد.
بامو 118i تنها رقیبی است که از دستورالعمل اندکی متفاوت استفاده میکند. این خودرو تنها نمونهای است که دیفرانسیل عقب بوده و بهجای پیشرانهی 4 سیلندر از گونهی 3 سیلندر استفاده میکند. هرچند، علیرغم فقدان یک سیلندر، بامو 118i درواقع قدرتمندترین خودروی این دسته بوده و با 134 اسب بخار قدرت در برابر 123 اسب بخار آئودی و 121 اسب بخار اینفینیتی قد علم میکند. البته قدرت زیاد لزوماً به معنای پرفورمنس بالاتر نیست چنانکه بامو کندترین خودروی گروه در بحث شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت است.9.3 ثانیه طول میکشد تا بامو به تندی 96 کیلومتر بر ساعت برسد، این زمان برای آئودی و اینفینیتی به ترتیب برابر است با 9 و 9.2 ثانیه.
اینفینیتی نرمترین عضو گروه است اما در راههای ناهموار تلوتلو میخورد. بامو در مرز بین دو خودرو گام برمیدارد اما در دست اندازهای جادهها بیش از دوتای دیگری ناراحت میشود. وقتی عبور از پیچها مطرح میشود، آئودی A3 بهترین هندلینگ را نشان میدهد و جای تعجب است که بامو با دیفرانسیل عقب در صدر قرار نمیگیرد؛ اما بههرحال بامو بالاتر از اینفینیتی قرار میگیرد.
هندلینگ شلختهی اینفینیتی باعث سقوط آن به رتبهی آخر این دسته میشود. باز هم شگفتزده شدیم که دیدیم آئودی احساس فرمان بهتری نسبت به بامو دارد. آئودی همیشه فرمان دقیق و تیزی داشته است اما عموماً فاقد احساس خاص فرمان بوده چیزی که بامو استاد آن بوده است.