پدال نوشت: در حال حاضر کراس اوورها از محبوبیت روزافزونی برخوردار شدهاند و همواره فروش آنها رو به افزایش است؛ به همین دلیل اکثر خودروسازان جهان نمایندگانی در این کلاس داشته تا بتوانند سهم بیشتری از این بازار پرسود و جذاب را تصاحب کنند؛ بنابراین ما نیز در اینجا چهار نمونه از کراس اوورهای پریمیوم مطرح بازار را گرد هم آوردهایم تا آنها را به جدالی جذاب دعوت کرده و برترین را از میان آنان برگزینیم.
DS 4 Crossback: DS بهتازگی به یک برند مستقل تبدیلشده و سعی دارد خود را بهعنوان یک برند پریمیوم در سطح جهان مطرح کند. DS 4 برای اولین بار در سال 2011 و تحت عنوان سیتروئن DS4 معرفی شد و پس از استقلال DS، اکنون بانام DS 4 شناخته میشود. نسخهٔ استاندارد این خودرو چیزی مابین هاچبک کامپکت و کراس اوور قرار داشت تا اینکه با معرفی نسخهٔ Crossback، بیشتر به کراس اوورها گرایش یافت.
آئودی Q3: مدل Q3 در سال 2011 بهعنوان کوچکترین کراس اوور آئودی معرفی شد که البته در حال حاضر این عنوان به مدل Q2 رسیده است. بااینحال Q3 هنوز هم خودروی جذابی است و همچنان میتوان بهعنوان یک گزینهٔ مناسب در بین کراس اوورهای کامپکت روی آن حساب کرد.
بامو X1: نسل نخست این کراس اوور کوچک که در سال 2009 معرفی شد، بر روی پلت فرم دیفرانسیل عقب ساختهشده بود اما در نسل دوم که در سال 2015 رونمایی گردید شاهد یک پلت فرم دیفرانسیل جلو در زیر پوست X1 هستیم.
رنجروور اووک: کوچکترین محصول لندروور/رنجروور در سال 2011 معرفی شد و به موفقیت چشمگیری دستیافت. محبوبیت اووک تا جایی پیشرفت که رنجروور در اقدامی عجیب نسخهٔ کابریولت آن را نیز بتولید رساند. نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ این کراس اوور کامپکت در سال 2015 به بازار آمد.
DS 4 Crossback: DS 4 کراس بک جدیدترین عضو این گروه بوده و پسازاینکه تحت برند مستقل DS درآمد، مورد فیس لیفت قرارگرفته است. نسخهٔ کراس بک DS 4 حدود 40 میلیمتر ارتفاع بیشتری از مدل معمولی دارد.
آئودی Q3: Q3 به همراه اووک قدیمیترین خودروهای مورد آزمون ما هستند. به همین دلیل Q3 تا حدودی در برابر دیگر رقبا سالخورده به نظر میرسد.
بامو X1: X1 در نسل دوم بهبود بزرگی درزمینهٔ طراحی خارجی داشته و این بار قدرتمندتر از گذشته آمادهٔ نبرد با رقبا است.
رنجروور اووک: خوشبختانه طراحی خارجی اووک آنقدر قوی و جذاب هست که باوجود گذشت چندین سال همچنان زیبا و خواستنی باشد. بهویژه که نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ آن نیز بهتازگی به بازار آمده است.
DS 4 Crossback: موقعیت راننده و راحتی صندلیها در این خودرو بهتر از سیتروئن C4 کاکتوس است. ولی فضای جلوی خودرو تا حدودی تنگ و پدالها کوچک هستند؛ اما فضای قسمت عقب قابلقبول است.
آئودی Q3: از اتاق فوقالعاده خوبی برخوردار است و بهترین کابین گروه را دارد. راحتی صندلیها و ارگونومی خودرو عالی است و صندلیهای عقب بزرگ بوده و دید خوبی دارند.
بامو X1: طراحی داخلی این خودرو نمونهٔ بارزی از دوران پسا بنگل است. درکل X1 طراحی داخلی مناسب و صندلیهای راحتی دارد.
رنجروور اووک: بااینکه اووک در بیرون از طراحی قدرتمندی برخوردار است اما در داخل تا حدودی ضعیف عمل کرده است. ارگونومی ضعیف و فضای تنگ عقبی از معایب این خودرو هستند.
DS 4 Crossback: این خودرو کمتر از نصف اووک قیمت دارد و این نشان میدهد که همچنان با یک خودروی پریمیوم واقعی فاصله دارد. ولی عملکرد سیستم چندرسانهای آن مناسب است.
آئودی Q3: سیستم چندرسانهای آن بااینکه از نسل گذشتهٔ MMI است اما هنوز هم بهترین عملکرد را دارد. سریع و راحت. برای دریافت تمامی امکانات این سیستم و آپشنها 6500 پوند پرداخت ولی بازهم بهمراتب ارزانتر از X1 و اووک است.
بامو X1: این به شما بستگی دارد که آیا از عملکرد سیستم XDrive بامو خوشتان بیاید یا از آن ناراضی باشید. برای سفارش شاخصههای الکترونیکی و تمامی آپشنهای X1 باید مبلغ گزاف 9855 پوند را بپردازید که احتمالاً بر تصمیمگیری شما تأثیر خواهد داشت.
رنجروور اووک: باوجود ارتقاء و بهروزرسانی سیستم چندرسانهای اووک که موجب گرافیک بهتر و عملکرد راحتتر آن شده است اما هنوز هم این سیستم بسیار ساده بوده و برای ماشینی با این قیمت مناسب نیست. آپشنهای زیادی همچون نمایشگر سربالا برای این خودرو قابل سفارش است.
DS 4 Crossback: بااینکه حجم پیشرانهٔ آن با سایر خودروهای این رقابت یکسان است اما کمترین قدرت را در بین اعضای گروه دارد. بعلاوه این پیشرانهٔ دیزل تا حدودی زمخت و پُر سروصدا بوده و هرچند در کنار گیربکس اتوماتیک عملکرد خوبی دارد اما این گیربکس دستی مورد آزمایش ما عملکرد یکنواخت و مناسبی ندارد.
آئودی Q3: این خودرو 45 اسب بخار قدرت و 70 نیوتن متر گشتاور کمتری از X1 دارد درحالیکه گیربکس آن نیز بسیار کند احساس میشود. هرچند هنوز هم تعویض دندهٔ دستی قابلتحمل است اما در آئودی احساس طاقتفرسایی دارد. توصیه مکنیم با پرداخت 1580 پوند، گیربکس اتوماتیک آن را سفارش دهید.
بامو X1: سریعترین و قویترین خودروی این گروه که نیرو را از طریق یک گیربکس بدون نقص 8 سرعتۀ اتوماتیک انتقال میدهد؛ اما صدای موتور تقریباً بهطور کامل توسط صدای برخورد لاستیکها با جاده و همینطور صدای باد پوشش داده میشود.
رنجروور اووک: تجهیز به موتور توربودیزل جدید عمدهترین تغییر فنی این خودرو در نسخهٔ پس از فیس لیفت است. گیربکس 9 سرعتهٔ آن نیز عملکرد تقریباً یکسانی با نسخهٔ قبل از فیس لیفت دارد اما مصرف سوخت و تولید دیاکسید کربن آن بهتر است.
DS 4 Crossback: در هنگام رانندگی در یک خط مستقیم بسیار راحت است اما در پیچها عملکرد خوبی ندارد. بااینکه 40 میلیمتر ارتفاع بیشتری از نسخهٔ استاندارد دارد اما بااینحال ضعیفترین توانایی آفرود را در بین چهار خودرو دارد. سبکترین فرمان را در بین اعضای گروه دارد که بههیچعنوان خوشایند نیست.
آئودی Q3: سبکتر از X1 احساس میشود و در سرعتهای پایین عملکرد خوبی دارد. فرمان آن اطلاعات سودمندی از سطح جاده منتقل نمیکند و هنگامیکه سرعت خودرو افزایش میابد پایداری آن کم میشود. بعلاوه خودرو در پیچها بیشازحد منحرف میشود.
بامو X1: در سرعتهای پایین سواری غیرمعمولی دارد اما کاملاً برای افزایش سرعت آماده است. در سرعتهای بالا پایداری خوبی داشته و در پیچها عملکرد درجهیکی دارد. فرمان آن بیشترین اطلاعات از سطح مسیر را در بین خودروهای مورد آزمون منتقل میکند.
رنجروور اووک: خشکترین سواری را در سرعتهای پایین در بین اعضای گروه دارد؛ اما وقتی از جاده خارج شده و در مسیرهای ناهموار حرکت میکنید با عملکرد خوب خود این ضعف را جبران میکند.
DS 4 Crossback: به طرز ناامیدکنندهای ضعیفتر از رقبا عمل کرد. به ویژگیهای پریمیوم بیشتری نیاز دارد و درحالیکه باید بهعنوان اولین تجربه در بخش خودروهای پریمیوم ویژگیهای خوبی را برای رقابت با رقبا ارائه کند اما متأسفانه DS 4 کراس بک اینگونه نیست.
آئودی Q3: در توضیح آئودی Q3 میتوان گفت خودروی فوقالعاده راحتی برای رانندگی شهری و سرعتهای پایین و خودروی فوقالعاده دشواری برای رانندگیهای بیرون شهر و با سرعت بالا.
بامو X1: قویترین عضو گروه بوده و جذابترین رانندگی را در میان اعضای گروه دارد درحالیکه تا حد بسیار زیادی نسبت به نسل قبلی خود برتر است؛ بنابراین بامو X1 شایستهٔ عنوان پیروزی در این رقابت است.
رنجروور اووک: سن آن بالا رفته و بیشازحد گرانقیمت است بهگونهای که گرانترین خودروی این رقابت بود درحالیکه ازلحاظ تکنولوژی نیز در پس رقبا قرار دارد.
مشخصات فنی
DS 4 Crossback 2.0 Hdi | آئودی Q3 2.0 TDI Quattro | بامو X1 25d 2.0 XDrive | رنجروور اووک HSE داینامیک | |
قیمت پایه | 23,495 پوند | 31,285 پوند | 36,060 پوند | 47,800 پوند |
قیمت مورد آزمایش | 24,545 پوند | 37,965 پوند | 45,915 پوند | 51,650 پوند |
پیشرانه | 2 لیتری توربودیزل | 2 لیتری توربودیزل | 2 لیتری توربودیزل | 2 لیتری توربودیزل |
قدرت | 160 اسب بخار | 185 اسب بخار | 230 اسب بخار | 180 اسب بخار |
گشتاور | 340 نیوتن متر | 380 نیوتن متر | 450 نیوتن متر | 430 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتا صد | 8.6 ثانیه | 7.9 ثانیه | 6.6 ثانیه | 8.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر/ساعت | 220 کیلومتر/ساعت | 235 کیلومتر/ساعت | 195 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 5.1 لیتر | 5.3 لیتر | 5.2 لیتر | 5.1 لیتر |
وزن | 1496 کیلوگرم | 1605 کیلوگرم | 1650 کیلوگرم | 1690 کیلوگرم |
رتبه | ** | *** | **** | *** |
منبع: carmagazine