کد خبر: ۶۷۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴
تعداد بازدید: ۳۵۲۹
کارشکنی‌های مدیران ثامن الحجج در مسیر فروش اموال باعث شد منابعی که بانک مرکزی برای بازگرداندن سپرده ها درنظر گرفته بود کفاف تمام سپرده گذاران را ندهد و پرداخت مطالبات بالای 100 میلیون تومان از تعاونی به آینده موکول شود.

ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی در ماه های اخیر دچار دست اندازهای بزرگی شده است؛ تغییر مسئولان بانک مرکزی در این حوزه، کمبود منابع برای بازگرداندن سپرده ها و کارشکنی های مدیران مؤسسات ورشکسته دست به دست هم داده است تا سپرده گذاران، بانک عامل و بانک مرکزی دچار مشکلات فراوانی شوند.

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب؛ اقدامات بانک مرکزی گرچه با کندی و مشکلات فراوانی به نتیجه رسید اما در مورد موسسات باقی مانده در جریان ساماندهی می توان گفت این اقدامات تماما منجر به ایجاد و یا تشدید بحران شده است. به عنوان نمونه آخر این تشدید بحران می توان به اطلاعیه شماره ۹ بانک مرکزی اشاره کرد که بدون در نظر گرفتن تبعات و عواقب آن صادر شد. این در حالی است که روابط عمومی نهاد ناظر بر شبکه پولی کشور حتی این زحمت را بر خود نمی پذیرد که با پیگیری و رصد تحرکات سپرده گذاران و کارمندان این تعاونی دست کم امادگی برخورد با شرایط بحرانی و تبعات اجتماعی آن را ایجاد کند.

یکی از این موسسات غیرمجاز که با پرداخت سودهای بیش از ۲۸ درصد طی سال های گذشته سپرده‌های فراوانی جمع کرده بود و در جریان ساماندهی با برخورد بانک مرکزی مواجه شد، تعاونی اعتبار ثامن الحجج به مدیریت فردی به نام "سید ابوالفضل میرعلی" است. رسیدگی به وضعیت حساب های این تعاونی، عملیات اجرایی پرداخت سپرده ها و دریافت اقساط از سوی بانک مرکزی از اواخر سال گذشته به بانک پارسیان سپرده شده است.

کار اما آنگونه که پیش‌بینی می شد پیش نمی‌رود؛ کارشکنی‌های مدیران ثامن الحجج در مسیر فروش اموال باعث شد منابعی که بانک مرکزی برای بازگرداندن سپرده ها درنظر گرفته بود کفاف تمام سپرده گذاران را ندهد و پرداخت مطالبات بالای 100 میلیون تومان از تعاونی به آینده موکول شود.

در همین حال اعتراضات مستمری از سوی سپرده گذاران صورت می گیرد که با برگزاری تجمع های مختلف خواهان دریافت سپرده های خود هستند. تجمع مقابل نهادهای مختلف، مراجعه حضوری و مجازی به نهادهای مرتبط و نامرتبط داخلی و بین المللی مانند سازمان ملل! و نامه نگاری های الکترونیکی با مسئولان بانک مرکزی از جمله اقداماتی است که از سوی سپرده گذاران انجام می شود.

بانک مرکزی نیز با این استدلال که هشدارهای متعدد به سپرده گذاران مؤسسات اعتباری بدون مجوز داده شده بود، پرداخت سپرده ها را نیازمند همکاری مالک و مدیران تعاونی ثامن الحجج می داند.

دبیر کل بانک مرکزی در تماس های ایمیلی با تعدادی از سپرده گذاران کلان ثامن الحجج به این موضوع اشاره کرده است که باید تا پایان پروسه رسیدگی قضایی و کشف اموال و فروش آنها صبر کنند اما این موضوع که آیا طی این مدت سودی به سپرده های آنها تعلق می گیرد یا خیر همچنان در پاسخ های دبیر کل بانک مرکزی مبهم و نامعلوم است.


حكايت دردسری كه موسسه ثامن الحجج براي مردم و نظام بانکی بوجود آورد / واكنش عجيب بانك مركزی كه مردم را عصبی تر می كند

حكايت دردسری كه موسسه ثامن الحجج براي مردم و نظام بانکی بوجود آورد / واكنش عجيب بانك مركزی كه مردم را عصبی تر می كند


دامنه مطالبات سپرده گذاران در تعاونی اعتبار بدون مجور ثامن الحجج اما فقط به دریافت اصل پول محدود نمی‌شود بلکه این سپرده گذاران که معمولا سپرده هایی بالای 100 میلیون تومان دارند، خواهان دریافت سود پول خود نیز هستند!

این روزها در شبکه های اجتماعی سپرده گذاران ثامن الحجج دائما تکرار می شود که بانک پارسیان باید همانند قوامین که موسسه اعتماد ایرانیان در آن ادغام شد، هم اصل و هم سود سپرده های مردم را پرداخت کند و اگر این کار را نکند باید به شعب پارسیان مراجعه کنیم تا با هراس از اجتماع در شعب پول ما را پس بدهند!

این قبیل تهدیدها اگرچه هیچ گاه عملی نخواهد شد و نهادهای انتظامی قطعا اجازه انجام آن را نخواهند اما تبعات منفی فراوانی برای شبکه بانکی کشور به دنبال دارد. برهم خوردن آرامش و اطمینان خاطر سپرده گذاران و سهامداران بانک پارسیان وسایر بانک های رسمی کشور که فریب سودهای غیرمتعارف مؤسسات اعتباری بدون مجوز را نخوده بودند و پول های خود را در بانک های مجاز سپرده گذاری کرده اند، یکی از تبعات منفی ادامه وضعیت موجود است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
2
چراجواب مردم نمی دهید کسی که صدو بیست تومان دارد هیچ نمی دهید
اتباع خارجي
Kuwait
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
سلام اتباع خارجيها چه خاك گرمي بخدشون بدهند بايدچه كاركنندكي پولمان ميدهند مسؤلين محترمان شمابه ابروي حضرت زهراء عليها السلام قسمتان ميدهم ازيت نكنيد حقمان رابدهيد٦ماه گذشت
فری
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
سلام مریم خانم تا اونجایی که من پرسیدم تا صد میلیون رو به همه قراره بدن حتی اونایی که بیشتر از صد میلیون پول گذاشتن البته مطمئن نیستم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
با سلام، هر دم از این باغ بری میزسد. خدا وکیلی کجای دنیا این بلاها را سرملتشان درآوردند. حتی در بلادی که ما آنها را هم کافر می دانیم این بلاها را سر مردم نمی آورند و همیشه حافظ جان و مال آنها هستند اما در حکومت اسلامی که باید عدل حضرت علی(ع) را سر منشا کار خود قرار دهند متاسفانه همه را بدبین نموده و باعث سلب اعتماد مردم شده اند و اینکه باعث شوندچقدر از این خانواده ها از هم متلاشی گردند.آیا اگر خودشان هم ذینفع بودند باز این کارها را می کردند.ای کاش که که آنها خداترس بودند تا اينطوري با جان و مال مردم بازی نکنند
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
1
كسي كه دست به يك چنين عملياتي ميزند خيلي بايد توانمند و مدير باشد برادر عزيز شما در بانك مركزي چنيت توانايي را مي بينيد. اگر موسسه ورشكسته عير عمدي است كه نمي تواند باشد چرا كه موسسه اي كه فقط در سال 90 و 91 ارزش داراييهايش بدليل تغيير قيمت دلار به سه برابر رسيده نمي تواند ورشكسته باشد. اگر هم صاحبان اين موسسه پول مردم را به نام خود كرده و به عبارتي خورده اند چرا به صراحت گفته نمي شود.برادر عزير آقاي احمدي پيدا كردن يك خانه و يك مغازه در يك شهر كه مشكل چند هزار ميليارد را حل نميكند. شروع و و ادامه اينكار بجز فضاحت موسسه و بلاهت بانك مركزي چيز ديگري نيست.
سپرده گزار
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
1
۰آیا رائسای بانک مرکزی هیچ جواب دیگری برای مردمی که خود اقایان بانک مرکزی باعث این بدبختی رادر ست کردند نداری آیا فکر نکردند یک آدمی باسن بالا بدون هیچ درآمد که فقط با سود پولش تمام مخارج زندگی واجاره وزارت بدبختی دیگر راچگون به جای اینکه به همه سپرده گزارها مقداری از پولشان رامیدادند فقط خورده حسابها را پرداخت میکنند آنهم بعداز ۱۲ ماه بابا مردم به گدائی افتادند اقای سیف خدا را خوش نمیاید
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
1
مسیولین محترم میفرمایید مردم اگاهی نداشتن از قانونی بودن این موسسه وطمع کردند ایا برابر اطلاع خودتان بانکهای که سرمایه گذاری کردن هم نمی دانستند که فقط یکی بیشاز 1300 میلیارد توان سپرده کرده و بقیه هم اگر قرار است سرمایه ها به بانک پارسیان منتقل شود خوب برای یکسال باسود مورد تایید بانک مرکزی یک جا منتقل و عمل گردد باتوجه به مشگلات سپرده گذاران یک نواخت 100 میلیون تصویبی داده شود بقیه باقی بماند تا مردم تکلیف خود را بدانند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
قربانت شوم یا ثامن الحجج ببین که با سوء استفاده از نام مبارک تو و خاندان پاکت چه به سر این مردم که ارادت به اسماء مبارکه دارند میارند. خدایا دیگه از همه این مدیران حکومت اسلامی فقط به خودت پناهنده میشیم
حسین اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
0
درصورتیکه سودی درحدهمان ۱۰ الی ۱۵ درصد هم به سپرده گذاران ثامن الحجج پرداخت گردد یک نوری در اعتماد مردم کلا به سیستم بانکی سو سو میزند والا درآتی بضرر هم سیستم بانکی از بی اعتمادی مردم به آن خواهد شد و هم اقتصاد کشور . حال خود دانند . والسلام .
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: