کد خبر: ۶۶۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
تعداد بازدید: ۴۲۰
رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت:   درختانی که در خیابان ولیعصر قطع شدند، در ظاهر خشک بودند اما بررسی‌ها نشان داد که این درخت‌ها در طوقه خود هنوز زنده بودند.
به گزارش جماران، محمد حقانی در مورد وضع ناخوش درختان ولیعصر با بیان این‌که این خیابان از لحاظ ساختاری دارای مشکل است، گفت: پیاده راهسازی خیابان ولیعصر سبب شده که جدول‌های بتنی بیخ حلق درختان باشند و با کف‌سازی بستر جوی نیز مانع از رسیدن آب به درختان شدند.
او در مورد قطع تعدادی از درختان در محدوده چهارراه ولیعصر گفت:  در  بازدیدی که از این درختان داشتم، متوجه شدم که این درختان در ظاهر خشک بودند و شاید حتی اگر من نیز بودم، دستور قطع آن را می‌دادم اما بررسی‌ها نشان داد که این درخت‌ها هنوز امید به زندگی داشتند و در طوقه خود هنوز زنده بودند.
حقانی در پاسخ به این سوال که با مقصران قطع درختان چهارراه ولیعصر چه برخوردی می‌شود، گفت: همان افرادی که در کمیسیون ماده ۷ دستور قطع دادند، باید پاسخگوی این مسأله باشند.او با انتقاد از نحوه کاشت درختان جدید در این خیابان گفت:   درختان جدید را در پیاده‌روهای خیابان ولیعصر(عج) می‌کارند و مدعی هستند که آب آلوده است و به جای این‌که سرمنشأ آلودگی را رفع کنند، نحوه کاشت درخت را تغییر می‌دهند.
او درخصوص عواملی که باعث وضع کنونی درختان ولیعصر شد، توضیح داد: این مسأله علت‌های زیادی دارد، از جریان آب‌های آلوده از نقاط مختلف مثل بیمارستان‌ها گرفته تا ورود روان آب‌ها به داخل جوی‌ها. متاسفانه شهرداری تهران به علت نمک‌پاشی‌های زیادی که در طول زمستان روی سطح آسفالت خیابان‌ها انجام می‌داده، موجب شده تا وقتی روان آب‌ها به داخل جوی‌ها سرازیر می‌شوند، به همراه آنها نمک هم به داخل خاک وارد شود و همان‌طور که می‌دانید نمک، نفوذ‌پذیری خاک را کم کرده و آن را سفت و محکم می‌کند و اجازه نمی‌دهد که املاح و مواد معدنی مورد نیاز وارد خاک شود. از طرفی، کند و کاوهای زیادی که پای طوقه این درختان انجام می‌شود، مرتب به این طوقه صدمه‌ زده و از طرف دیگر روی ریشه آنها با بتن و سیمان پر می‌شود و با سنگ کف‌سازی انجام داده‌اند. همه اینها موجب شده تا درختان چنار نتوانند به عمر طبیعی خود که به ۴۰۰‌سال هم می‌رسد، دست پیدا کنند.
این عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که وقتی ما کف جوی را سنگ‌کاری می‌کنیم، درحقیقت روی ریشه این درختان را می‌پوشانیم و موجب می‌شود که آب به داخل ریشه‌ها نرسد، گفت:   ریشه چنارها، عمیق است و وقتی آب به آنها نرسد، به ‌دنبال آب به سطح می‌آیند. درحالی که درگذشته، ریشه این درختان در سفره‌های آب زیرزمینی بود، اما به علت برداشت‌های قانونی یا غیرقانونی، این امکان هم از دست رفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: