با افزايش مصرف بنزين در ايران و پيشي گرفتن مصرف نسبت به توليد عمليات واردات بنزين از سال 1361 آغاز شد و در تمام سال هاي گذشته هيچ گاه اين روند متوقف نشده است .
در حالي كه واردات بنزين در سال هاي تشديد تحريم ها نيز تداوم داشت و دولت دهم با استناد به برنامه كشور براي خودكفايي در توليد بنزين به توليد اين ماده سوختي در روي آورد كه آمارهاي ارائه شده از سوي شركت ملي پالايش و پخش نشان مي دهد واردات بنزين در سالهاي تشديد تحريم ها و توليد بنزين پتروشيمي نيز متوقف نشده است . بر اين اساس واردات بنزين در دوره فعاليت دولت نهم و دهم ركورد شكست و به رقم خيره كننده 27.5 ميليون ليتر در روز رسيد كه رقمي قابل توجه تلقي مي شود .
هر چند سهميه بندي بنزين تاثيري به سزا در كاهش واردات بنزين به كشور داشت اما بررسي ها نشان مي دهد كمترين ميزان واردات بنزين در دوره فعاليت دولت نهم و دهم در سال 1391 اتفاق افتاده است . ممنوعيت فروش بنزين به ايران سبب شد حجم واردات اين محصول استراتژيك به حدود 1.8 ميليون ليتر در روز كاهش يابد . اين آمار نشان مي دهد واردات بنزين به ايران در اين دوره زماني نيز ادامه داشته است . اين در حالي است كه برخي مقامات دولت پيشين، دولت يازدهم را به سياسي كاري براي واردات بنزين متهم كرده و گزارشهاي متعددي كه بر آلايندگي بالاي بنزين وارداتي در پتروشيمي دلالت دارد را گزارش هايي نادرست توصيف مي كنند . بر اين اساس در 34 سال گذشته كمترين واردات بنزين در سال 1369 صورت گرفت . در اين سال روزانه 0.9 ميليون ليتر بنزين به كشور وارد مي شد . بيشترين حجم واردات نيز از آن سال 1385 است . در اين سال 27.5 ميليون ليتر بنزين به كشور وارد شده است .
بر اساس اين گزارش حجم واردات بنزين در سال
گذشته به يك ميليارد دلار رسيد . واردات بنزين در اين دوره زماني نسبت به مدت
مشابه سال قبل حدود دو برابر شده است .
خبرآنلاين