بدعهدی شرکت خودروسازی سایپا به داستانی دنبالهدار بدل شده است. در این وضعیت اقتصادی برخی از مردم پولهای پسانداز خود را صرف خرید خودرو کردهاند، اما از تحویل خودروها خبری نیست. اگر همین پولی که به حساب خودروسازان واریز شده، در بازارهای سکه و طلا سرمایهگذاری میشد یا اندکی گرانتر از بازار آزاد خودرو خریداری میکردند، قطعاً سود بیشتری نصیبشان میشد، اما سرمایهها از سال گذشته تاکنون در دست خودروسازان معطل باقی مانده است. هر روز هم که میگذرد هزینه تولید برای خودروسازان بیشتر میشود، با این حال با فروش ویژههای جدید این خودروسازان، حجم تعهدات آنها مکرراً در حال تغییر است. این خلفوعدهها سالهاست وجود دارد، خودروسازان در بازار بینظارتی وزارت صمت و نهادهای ناظر، پیش از اینکه مواد اولیه و قطعات خودروها را تأمین کنند، پیشفروش خودروها را کلید میزنند و به شرط تحویل چندماهه با نرخ روز و با جمعآوری سرمایههای مردم، تعهدات سابقشان را تولید میکنند. اگر اوضاع اقتصادی بر وفق مرادشان باشد، نرخ ارز تغییری نکند و دولت با افزایش قیمتشان موافقت کند، شاید خودروهای تولیدی تحویل مشتریان شود. متأسفانه این روند بیش از دو سال است ادامه دارد و نهادهای نظارتی سکوت اختیار کردهاند.