کد خبر: ۹۷۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
تعداد بازدید: ۴۵
جواد نکونام پس از شروع ضعیف در فصل جدید از استقلال جدا شد و جای خود را به سهراب بختیاری‌زاده داد.

سپهر ستاری: باشگاه استقلال سرانجام با جدایی جواد نکونام موافقت کرد و استعفای این سرمربی مورد پذیرش مدیران این باشگاه قرار گرفت. جواد نکونام ابتدای فصل گذشته هدایت استقلال را بر عهده گرفت و در نخستین فصل حضورش روی نیمکت این تیم به نایب‌قهرمانی لیگ برتر ایران رسید. در شرایطی که تصور می‌شد با جذب ستارگان مطرح استقلال در فصل دوم حضور نکونام شرایط متفاوتی را تجربه کند، این تیم فصل جدید را به بدترین شکل ممکن آغاز کرد و خیلی زود کار به تغییر سرمربی رسید. پس از جدایی نکونام، باشگاه استقلال سهراب بختیاری‌زاده را به عنوان سرمربی موقت انتخاب کرده و این پیشکسوت آبی‌ها تا زمان انتخاب سرمربی جدید روی نیمکت خواهد نشست.

بهترین نایب‌قهرمانی تاریخ لیگ برتر!

نکونام ابتدای فصل گذشته هدایت استقلال را بر عهده گرفت و طی ۳۸ بازی روی نیمکت این تیم، آمار ۲۱ برد، ۱۲ تساوی، ۵ شکست، ۴۹ گل زده و ۲۶ گل خورده را ثبت کرد و فصل گذشته با تیمش دوم شد. استقلال فصل گذشته از نظر امتیازگیری عالی ظاهر شد و با وجود ناکامی در کسب عنوان قهرمانی، ۶۷ امتیاز کسب کرد. امتیازی که این تیم را به بهترین نایب‌قهرمان تاریخ لیگ برتر تبدیل کرد و شاید اگر پرسپولیس اوسمار تا این حد درخشان ظاهر نمی‌شد، نکونام در فصل نخست خود استقلال را به قهرمانی می‌رساند.

استقلال به همراه نکونام آمار ۲۹ بازی متوالی بدون شکست در لیگ برتر را تجربه کرد و اگر در هفته سوم مقابل استقلال خوزستان هم شکست نمی‌خورد، به بهترین رکورد خود یعنی ۳۰ بازی بدون باخت که در زمان فرهاد مجیدی ثبت شده بود، می‌رسید. سرمربی استقلال در شرایطی طی ۵ بازی آخر خود در این تیم ۳ بار شکست خورد که در ۳۳ بازی قبلی تنها ۲ بار باخته بود!

سقوط باورنکردنی نکونام در استقلال؛ از جواد لالیگایی تا مرد اخراجی!

عملکرد نکونام در بازی‌های بزرگ

یکی از دلایلی که باعث جدایی ریکاردو سا پینتو از استقلال شد، عملکرد او در بازی‌های بزرگ بود. جواد نکونام قرار بود این مشکل را حل کند و فصل گذشته هم عملکرد بدی در بازی‌های بزرگ نداشت ولی شکست در دربی کارنامه او را تا حد زیادی خراب کرد. استقلال فصل قبل در ۶ بازی مقابل پرسپولیس، سپاهان و تراکتور به ۲ برد، ۳ تساوی و یک شکست رسید که تنها باخت این تیم مقابل سپاهان و با تصمیم بحث برانگیز داور رقم خورد. آبی‌ها این فصل در هفته ششم اولین بازی خود مقابل مدعیان را برگزار کردند که با نتیجه یک بر صفر شکست خوردند.

استقلال گرچه با نکونام از نظر امتیازگیری در بازی‌های بزرگ بد عمل نکرد ولی شکل بازی این تیم به‌خصوص در دربی برگشت فصل قبل، دیدار برگشت مقابل تراکتور و دیدار رفت مقابل پرسپولیس در این فصل با انتقادات زیادی همراه شد. مدل بازی تیم‌های نکونام در بازی‌های بزرگ طوری است که شاید مورد پسند هواداران نباشد و عدم کسب پیروزی در دربی‌ها هم باعث شد انتقادات از او افزایش یابد.

سقوط باورنکردنی نکونام در استقلال؛ از جواد لالیگایی تا مرد اخراجی!

شاگرد اول‌های نکونام؛ از حسینی تا هافبکی که محبوب نشد

جواد نکونام طی مدت حضورش در استقلال و به‌خصوص در فصل گذشته اعتقاد زیادی به ایجاد تغییرات در ترکیب نداشت و از یک‌سری بازیکنان بیشتر استفاده می‌کرد. سیدحسین حسینی، دروازه‌بان شماره یک استقلال در ۳۷ بازی از ۳۸ بازی تیمش تحت هدایت نکونام به میدان رفت و فقط بازی برگشت مقابل تراکتور را به‌دلیل محرومیت از دست داد. آرش رضاوند در ۳۷ بازی، روزبه چشمی و ابوالفضل جلالی در ۳۵ بازی و آرمان رمضانی در ۳۴ بازی به میدان رفتند که البته رمضانی بیشتر به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین می‌شد.

مهرداد محمدی با ۸ گل، گوستاوو بلانکو با ۶ گل و آرمان رمضانی، آرمین سهرابیان، کوین یامگا و رامین رضاییان با زدن ۴ گل بهترین گلزنان استقلالِ نکونام بودند که حضور رضاییان در این فهرست با توجه به اینکه تازه آبی‌پوش شده جالب است. ابوالفضل جلالی هم با ارسال ۱۱ پاس گل بهترین پاسور استقلال در این مقطع بود و بیش از هر بازیکن دیگری زیر نظر جواد نکونام متحول شد.

از جواد لالیگایی تا حیاکن رهاکن!

زمانی که جواد نکونام به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد، اغلب هواداران این تیم حامی او بودند و این سرمربی در شروع کارش کاملا تحت حمایت هواداران قرار داشت. پس از مصاحبه‌های تند و آتشین نکونام قبل از شروع لیگ برتر بیست‌وسوم هم هواداران استقلال کاملا پشت سرمربی تیم‌شان بودند و اعتقاد داشتند باید خواسته‌های نکونام اجرا شود. در ابتدای جنگ نکونام و خطیر هم سرمربی سابق استقلال بیش از مدیرعامل سابق این تیم حمایت هواداران را داشت ولی شرایط در ادامه تغییر کرد.

اتفاقات مختلفی چون درگیری‌های تکراری نکونام با مدیران مختلف استقلال و حتی نیمکت‌های حریف، صحبت‌های تند او در نشست خبری و تکراری شدن ژست یک سرمربی معترض برای نکونام، سبک بازی نه‌چندان تماشاگرپسند استقلال در اغلب بازی‌ها، ناکامی در پیروزی در دربی و در نهایت از دست رفتن قهرمانی باعث شد جایگاه نکونام بین هواداران خدشه‌دار شود و او دیگر آن حمایت اولیه را احساس نکند. یکی از اتفاقاتی که باعث شد جایگاه نکونام کاملا به خطر بیفتد، مخالفت او با جذب اوستون اورونوف و عملکرد فوق‌العاده این بازیکن در پرسپولیس بود و حتی در خصوص منتظر محمد هم رخ داد. تقریبا هر گل اورونوف در پرسپولیس و تیم ملی ازبکستان باعث می‌شد که هواداران استقلال از نکونام بابت عدم جذب این ستاره ازبکستانی انتقاد کنند.

نکونام حتی پیش از شروع این فصل هم حمایت کامل هواداران را نداشت و منتقدان و حامیان او در بهترین حالت مساوی بودند. اتفاقی که باعث شد پس از اولین ناکامی در فصل جدید و شکست مقابل استقلال خوزستان، اوضاع کاملا علیه نکونام شود و این سرمربی علی‌رغم کسب نتایج مناسب تا پیش از آن بازی، به شکلی ناگهانی هو شود و شعار حیاکن، رهاکن بشنود.

او عاشق درگیری و جنگ بود

اگر عبارت درگیری نکونام را گوگل کنید، فهرستی از افراد زیادی را پیدا می‌کنید که سرمربی سابق استقلال در همین یک سال و ۳ ماه حضورش روی نیمکت این تیم با آن‌ها به مشکل خورده است. علی خطیر، فرشید سمیعی، علی سامره، آتیلا حجازی، مهدی هاشمی‌نسب، یحیی گل‌محمدی و حتی تصویربردار بازی ذوب‌آهن - استقلال از جمله کسانی بودند که به نحوی با نکونام چالش داشتند. سرمربی استقلال حتی در مقطعی یک مصاحبه تند علیه مهدی تاج هم انجام داد که این موضوع با توجه به رابطه خوب آن‌ها عجیب بود.

البته نمی‌توان گفت که در هیچکدام از این درگیری‌ها حق با نکونام نبوده و سرمربی استقلال در بعضی موارد حق داشته است ولی این حجم از تنش و درگیری در اطراف استقلال باعث شد بخش زیادی از انرژی و تمرکز نکونام به مسائل حاشیه‌ای معطوف شود. موضوعی که به‌خصوص در مقطع پایانی حضور نکونام در فولاد خوزستان هم دیده شد و به زعم کارشناسان و پیشکسوتان یکی از نقاط ضعف اصلی نکونام محسوب می‌شود. دوران حضور نکونام در استقلال کاملا متفاوت با پیش‌بینی او و هواداران این تیم پیش رفت و این سرمربی حالا فرصت دارد تا به دلایل شکست خوردن این پروژه بیاندیشد. 

سقوط باورنکردنی نکونام در استقلال؛ از جواد لالیگایی تا مرد اخراجی!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: