کد خبر: ۹۷۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶
تعداد بازدید: ۴۳
خواب رفتن دست و پا ممکن است به عنوان احساس سوزش، گزگز یا سوزن‌سوزن شدن توصیف شود و با بی‌حسی، درد یا ضعف در این اندام‌ها همراه باشد.

چرا دست‌ها و پاهای ما خواب می‌روند؟/ ۱۰ علت شایع گزگز دست و پابه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ عوامل و شرایط مختلفی می‌تواند باعث گزگز در دست یا پا شود؛ که شایع‌ترین آنها عبارتند از:

۱. نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی در اثر آسیب به اعصاب رخ می‌دهد. نوروپاتی دیابتی زمانی اتفاق می‌افتد که آسیب عصبی ناشی از دیابت باشد. این وضعیت می‌تواند پاها و گاهی اوقات بازوها و دست‌ها را درگیر کند.

۲. کمبود ویتامین

دریافت کافی ویتامین‌های B۱۲، B۶، B۱،E  و B۹ یا فولات برای سلامت اعصاب اهمیت دارد. کمبود این ویتامین‌ها در رژیم غذایی می‌تواند باعث آسیب عصبی شود و به صورت گزگز در دست یا پا ظاهر شود.

۳. نارسایی کلیه

نارسایی کلیه سبب تجمع مایعات و مواد زائد در بدن و در نهایت منجر به آسیب عصبی می‌شود. گزگز ناشی از نارسایی کلیه، اغلب در پاها رخ می‌دهد.

۴. آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث تورم و درد در مفاصل می‌شود. اغلب در مچ دست و بالاتر اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن از جمله مچ و ساق پا را نیز درگیر کند. التهاب ناشی از این بیماری می‌تواند به اعصاب فشار وارد کند و منجر به گزگز شود.

۵. ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به پوشش محافظ اعصاب حمله می‌کند و منجر به آسیب عصبی می‌شود. احساس بی‌حسی یا خواب رفتن بازوها، پاها و صورت یکی از علائم رایج ام اس است.

۶. لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که طی آن سیستم ایمنی به بافت‌های بدن حمله می‌کند و قادر است سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد. سوزن سوزن شدن در دست‌ها یا پاها می تواند ناشی از فشرده‌شدن اعصاب مجاور به دلیل التهاب یا تورم ناشی از لوپوس باشد.

۷. قرار گرفتن در معرض سموم

بودن در معرض سموم شیمیایی برای سیستم عصبی مضر است و می‌تواند سبب سوزن سوزن شدن دست‌ها یا پاها شود.

۸. نوروپاتی مرتبط با الکل

سوءمصرف طولانی‌مدت الکل می‌تواند منجر به ایجاد نوروپاتی محیطی و خواب رفتن دست‌ها و پاها شود.

۹. کم‌کاری تیروئید

اگرچه نادر است، اما کم‌کاری شدید تیروئید گاهی اوقات می‌تواند به اعصاب آسیب برساند و منجر به احساس گزگز یا بی‌حسی اندام‌ها شود. مکانیسم چگونگی وقوع این اتفاق ناشناخته است.

۱۰. بارداری

تورمی که در طول بارداری در سراسر بدن ایجاد می‌شود، بر برخی از اعصاب فشار می‌آورد و مسبب سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاهاست. این علائم معمولا پس از بارداری برطرف می‌شوند.

 

منبع: webmd  

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: