کد خبر: ۹۷۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
تعداد بازدید: ۴۸
مصرف خود سرانه داروهای مسکن، نه تنها به بهبود بیماری کمک نمی کند، بلکه بیمار را به مصرف دوز بالاتر مسکن ترغیب می کند.

داروی مسکن زیاد مصرف می کنید؛ عوارض این کار را بخوانیدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ مسوول واحد امور دارویی این مرکز با بیان اینکه مصرف دارو به عنوان یکی از مراحل درمان، نقش مھمی در مداوای بیماری ایفا می کند، گفت: استفاده خودسرانه و بدون تجویز پزشک نه تنھا باعث بھبودی نمی شود، بلکه روند درمان را نیز چار اختلال می کند.

مهر در خبری نوشت: «فاطمه جسمانی» مصرف خودسرانه دارو را موجب ایجاد حساسیت و تغییرات فیزیولوزیکی در بیمار دانست و افزود: کارکرد و عملکرد یک دارو در همه افراد یکسان نیست و ممکن است مصرف نوعی از دارو برای یک بیمار عوارض زیادی به همراه داشته باشد، در حالی که بر روی برخی دیگر از بیماران اثری نداشته باشد.

او ادامه داد: مصرف خودسرانه داروھایی مانند مسکن ھا، موجب عادت کردن بدن به آن می شود؛ در ادامه بدن ھمچنان مایل است دوز بالاتری را دریافت کند، در حالی که اصل بیماری ھنوز مداوا نشده است و می تواند خطرات اجتناب ناپذیری برای بیمار به همراه داشته باشد.

دکتر جسمانی با اشاره به استفاده از روش ھای تسکینی در قالب استفاده از داروھا در فرھنگ مصرفی مدرن گفت: در فرھنگ مصرفی امروزی، ھمه به دنبال کسب اھداف خود در کمترین بازه ھای زمانی ھستند، در چنین شرایطی، زمان و حوصله ای برای به کارگیری روش ھای صحیح و بنیادی مانند تغییر سبک زندگی که مھمترین عامل بیماری زا در عصر حاضر است، دیده نمی شود و به ھمین دلیل به روش ھای تسکینی در قالب استفاده از داروھا روی آورده می شود که در واقع پاک کردن صورت مسئله است.

مسوول واحد امور دارویی مرکز بهداشت شهدای انقلاب فشارھای روانی ناشی از زندگی ماشینی را عامل گرایش افراد به دارو عنوان کرد و افزود: سردرد، اضطراب و حساسیت ھای عصبی که در اثر فشارھای روحی زندگی جدید بر افراد جامعه وارد می شود، گاھی منجر به گرایش افراد به دارو می شود تا بتوانند خود را برای تحمل شرایط اجباری زندگی آماده کنند.

او اضافه کرد: بر اساس آمار ١٠ درصد افرادی که به مصرف خودسرانه و غیرمنطقی دارو می پردازند، عوارض شدید دارویی را تجربه می کنند؛ از سویی مطالعات جدید نشان می دھد که مصرف زیاد استامینوفن، داروھای سرماخوردگی و قرص و اسپری ھایی که برای رفع گرفتگی بینی استفاده می شود، از علت های تاثیرگذار بر بروز ایست قلبی بوده است.

دکتر جسمانی از مردم خواست با اشاره به رواج مصرف مکمل ھای تغذیه ای مانند کپسول ھای مولتی ویتامین مینرال، ویتامین E، قرص آھن و ویتامین C جوشان، قرص کلسیم و کپسول روغن ماھی (امگا٣ ) از مردم خواست تا بدون تجویز پزشک، از مصرف خودسرانه این گونه داروها و مکمل ها خودداری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: