کد خبر: ۹۷۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
تعداد بازدید: ۴۲
خودروهای فرمول یک همیشه بخش بسیار مهم و ویژه‌ای از دنیای خودروها محسوب می‌شوند. تاثیرگذاری این نوع از خودروها به‌گونه‌ای بوده که خودروهای جاده‌ای را هم در بر گرفته است.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ امیرمسعود عابدین_ به زودی مقررات ۲۰۲۶ برای فرمول ۱ وارد عمل می شود و انتظار می رود همه چیز را عوض کند. اگر چنین باشد، ممکن است موج جدیدی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی را برای خودروهای تولیدی داشته باشیم.

با در نظر گرفتن این موضوع، ما قصد داریم به پنج خودروی قانونی و جاده‌ای که فناوری فرمول ۱ را در خود جای داده‌اند و ممکن است از آنها اطلاعی نداشته باشید، نگاهی بیندازیم.

۵. فراری لا فراری

خودروهای فرمول یک که مردم عادی می‌توانند برانند / عکس

فراری لا فراری یکی از خودروهای این لیست است که به شدت به فناوری‌های فرمول یک تکیه دارد. به عنوان مثال، این مدل اولین فراری است که به پیشرانه هیبریدی-الکتریکی مجهز شده است. این خودروساز ایتالیایی آن را سیستم «HY-KERS» می‌نامد و آن را به فناوری فرمول ۱ ارتباط می‌دهد.

HY-KERS در لا فراری به تولید ۹۶۳ اسب بخار کمک می کند. ۷۸۹ اسب بخار از یک موتور ۶٫۳ لیتری V۱۲ تنفس طبیعی تامین می‌شود و دو موتور الکتریکی دیگر طبق گزارش‌ها حداکثر قدرت ۱۶۱ اسب بخار را ارائه می‌کنند.

طراحی این خودرو همچنین در تونل باد تیم فرمول یک بهبود یافته و در نتیجه دارای دماغه ای نوک تیز و ورودی های هوای متعدد است.

موتور: ۶٫۳ لیتری V۱۲

قدرت: ۹۵۰ اسب بخار

گشتاور: ۹۰۰ نیوتون متر

گیربکس: ۷ سرعته DCT

انتقال قدرت: دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا صد: ۲٫۴ ثانیه

حداکثر سرعت: ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت

۴. فراری انزو

خودروهای فرمول یک که مردم عادی می‌توانند برانند / عکس

فراری با انزو، ماموریت خود را برای شکست دادن مک لارن F۱ آغاز کرد. فراری برای پیشی گرفتن از مک لارن، یک موتور ۶٫۰ لیتری V۱۲ کاملاً جدید با قدرت ۶۵۱ اسب‌بخاری را توسعه داد. لانچ کنترل (که در دهه ۱۹۹۰ قبل از ممنوعیت FIA در فرمول ۱ استفاده می شد) در این خودرو به کار رفت.

علاوه بر این، یک گیربکس نیمه اتوماتیک به سبک فرمول یک برای تسریع تغییرات دنده نصب شد.

موتور: ۶٫۰ لیتری V۱۲

قدرت: ۶۵۱ اسب بخار

گشتاور: ۶۵۷ نیوتون‌متر  

گیربکس: ۶ سرعته

انتقال قدرت: دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا صد: ۳.۱ ثانیه

حداکثر سرعت: ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت

۳. مکلارن F۱

خودروهای فرمول یک که مردم عادی می‌توانند برانند / عکس

مکلارن F۱ توسط گوردون موری طراحی شد، هر میلی متر این خودرو با ذهنیتی برای خلق نفس گیرترین خودروی جهان طراحی شد. برنامه ریزی دقیق، طراحی و ساخت مک لارن F۱ چهار سال طول کشید. این خودرو در دهه ۱۹۹۰ رکوردهای جهانی متعددی را شکست و همچنان جزو سریع‌ترین خودروهای جاده‌ای با پیشرانه تنفس طبیعی به حساب می‌آید. تنها ۱۰۶ خودرو در یک دوره ساخته شد و مک لارن F۱ را به یکی از منحصر به فردترین و پرطرفدارترین خودروی جهان تبدیل کرد.

ویژگی های مشترک با فرمول یک: شاسی مونوکوک فیبر کربنی با الهام از خودروی فرمول یک مکلارن  MP۴/۱ / صندلی مرکزی برای راننده

موتور: ۶٫۱ لیتری V۱۲

قدرت: ۶۱۸ اسب بخار

گشتاور: ۶۴۶ نیوتون‌متر

گیربکس: ۶ سرعته

انتقال قدرت: دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا صد: ۳٫۲ ثانیه

حداکثر سرعت: ۳۹۰ کیلومتر بر ساعت

۲. آستون مارتین والکری

خودروهای فرمول یک که مردم عادی می‌توانند برانند / عکس

این خودرو دارای سیستم تعلیق مستقیماً بدست آمده از دنیای فرمول یک و همچنین سیستم بازیابی انرژی مشابه KERS است. سیستم انرژی جنبشی فرمول یک به نام KERS با نحوه شارژ مجدد خودروهای الکتریکی در جاده ارتباط دارد.

خودروی مرسدس AMG پروجکت وان احتمالاً نزدیک‌ترین رقیب والکری است.

موتور: ۶٫۵ لیتری V۱۲ با ۱ موتور الکتریکی

قدرت: ۱۱۶۰ اسب بخار

گشتاور: ۹۰۰ نیوتون متر

گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه

انتقال قدرت: دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا صد: ۲٫۳ ثانیه

حداکثر سرعت: ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت

۱. بوگاتی ویرون

خودروهای فرمول یک که مردم عادی می‌توانند برانند / عکس

وقتی صحبت از تکنولوژی فرمول یک در خودروهای تولیدی به میان می‌آید، یکی از خودروها بالاتر از بقیه است. بوگاتی ویرون با موتور بیش از هزار اسب بخاری، به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه که توسط سازنده گیربکس فرمول یک در بریتانیا ساخته شده بود، مجهز شد.

با حداکثر سرعت ۴۰۸ کیلومتری، این خودرو در آن زمان سریع‌ترین خودروی جاده‌ای در جهان بود و کتاب قوانین را بازنویسی کرد. در حالی که همه خودروهای موجود در این لیست از فناوری F۱ بهره می‌برند، اما بوگاتی توانسته این کار را به بهترین نحو انجام دهد.

موتور: ۸٫۰ لیتری چهار توربوشارژ W۱۶

قدرت: ۱۰۰۱ اسب بخار

گشتاور: ۱۳۴۴ نیوتون‌متر

گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک سکوئنشال

انتقال قدرت: تمام چرخ تحرک

شتاب صفر تا صد: ۳٫۲ ثانیه

حداکثر سرعت: ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت

منبع: hotcars

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: