کد خبر: ۹۷۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
تعداد بازدید: ۵۴
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: من چون در ستاد آقای روحانی و همچنین آقای پزشکیان بودم و مسئولیت نظارت بر صندوق آرا را بر عهده داشتم به آقای عبدالعلی زاده گفتم که نکند آقای پزشکیان هم مانند روحانی از رای دهندگان و هواداران خودش جدا شود و فقط برای جذب دیگران تلاش کند.

میرلوحی: به عبدالعلی‌زاده گفتم نکند پزشکیان هم مانند روحانی از هوادارانش جدا شود /وزرای دولت سیزدهم حاشیه امن وزرای اصلاح طلب هستندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح طلب،‌ درباره ترکیب وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: آقای پزشکیان یک مسیری را انتخاب کردند که تشکیل شورای راهبری، کمیته‌ها و کارگروه‌ها بود و این کار منسجم برای اولین بار صورت گرفت، بر اساس نظرات این کمیته‌ها لیست‌هایی فراهم شد که خدمت رئیس‌جمهور ارائه کردند. حدود پنجاه درصد این افراد به دولت راه پیدا کردند. رای‌دهندگان به خصوص بخش اصلاح‌طلبان و حتی آن‌هایی که در مقابل دعوت به شرکت در انتخابات، مقاومت کردند، منتقد هستند. بنای آقای رییس‌جمهور بر این بود که دولت اجماع ملی تشکیل دهند،  این دولت اجماع ملی باید آرا تقریباً سه بخش داشته باشد. در این سه بخش آن ۵۰ درصدی که مرحله دوم هم نیامدند، باید در نظر گرفته می‌شدند. آقای رئیس جمهور هم گفتند که من می‌خواهم سخنگوی بی‌صدایان باشم.

وی در گفتگو با ایلنا، افزود: در تمام دنیا اکثریت وقتی پیروز می‌شود به خودش حق می‌دهد که درباره سیاست‌های کشور و رویکردهای آن، مسائل اقتصادی و مسائل داخلی و خارجی تصمیم‌گیری کند. آقای پزشکیان تاکید کردند که من نمی‌خواهم این کار را انجام دهم اما رقیب ایشان این کار را انجام دادند یعنی جریان جبهه پایداری در انتخابات مجلس این کار را انجام داد. با اینکه بعضاً قول دادند که نماد ملی خواهند شد ولی ملاحظه می‌کنید که جبهه پایداری همچنان در مجلس خودنمایی می‌کند.

وزرای دولت سیزدهم در لیست قرار گرفتند که حاشیه امنی برای وزرای اصلاح‌طلب باشند

میرلوحی در پاسخ به این پرسش که انتخاب برخی وزرا  از دولت سیزدهم به چه دلیل بوده است، تصریح کرد: در اینجا همچنین امکانی فراهم بود ولی آقای رئیس جمهور اعلام کردند که بناشان بر اجماع ملی است. به نظر می‌آید که این سه بخش به خوبی دیده نشده است و الان که ملاحظه می‌کنید ۰ند نفر از کابینه مرحوم آقای رئیسی به کابینه دولت جدید آمده‌اند؛ وزیر صمت، سازمان انرژی اتمی و اطلاعات در لیست هستند که مشخصا به ایشان رای ندادند و در اردوی رقبا بودند. گله شدیدی که دوستان دارند به خصوص تاکیدشان روی وزارت کشور است. کاری که ایشان کردند بر اساس یک توافق صورت گرفته است یعنی رقبا را در این لیست قرار دادند که لااقل همین تعدادی که از اصلاح‌طلبان و افراد متفاوت با جریان خالص‌سازی آمدند، حاشیه امن داشته باشند. اما آن چیزی که در صحن در جریان است، دغدغه ایجاد می‌کند. 

اگر وعده‌های رییس‌جمهور اتفاق افتاد، شاید رای‌دهندگان متقاعد شوند که ایشان سیاست مشخصی برای معرفی کابینه داشتند

وی در جواب این سوال که چه میزان از وعده‌های شورای راهبری دولت چهاردهم عملی شده است، بیان کرد: اگر آقای رئیس جمهور می‌خواستند به قول خودشان و آن نرمی که در جهان مطرح است، عمل کنند باید ۶ نفر در این لیست از خانم‌ها حضور داشت همانطور که گفتند ۳۰ درصد سهم خانم‌ها خواهد بود. اگر مجلس یکپارچه به همین افراد رای دهد کابینه تشکیل خواهد شد. آقای رییس جمهور باید توجه داشته باشند، دوستانی زحمت کشیدند و در منزل مردم تک به تک رفتند، واقعا کسانی بسیار تلاش کردند. من چون معاون نظارت بر صندوق‌ها در ستاد آقای پزشکیان بودم، دیدم که با چه زحمتی این آرا یکی یکی جمع شده است به خصوص لحظات آخر که رقابت و مقابله خیلی تن به تن بود. اگر آقای رئیس جمهور یک توافقی کردند تا همه این افراد رای خوب و بالایی بیاورند،‌ خوب است. ما منتظر می‌شویم همانطور که آقای رئیس جمهور فرمودند منتظر عملکرد این افراد باشید. اگر قول‌هایی که رییس‌جمهور درباره سیاست خارجی، رفتار با جوانان، احترام به زنان  و اقوام و مسائلی از این دست داده‌اند، اتفاق افتاد، شاید رای‌دهندگان متقاعد شوند که ایشان یک سیاست مشخص و هدفمندی داشتند و بر اساس آن کابینه را معرفی کردند.

اگر مجلس به وزرای مورد تایید مردم رای ناپلئونی دهد، رییس‌جمهور جوابی برای رای‌دهندگانش نخواهد داشت

استاندار سابق آذربایجان شرقی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس در انتخاب کابینه دولت را همراهی خواهد کرد، گفت:‌ اگر  مجلس بخواهد افرادی که مربوط به جناح مقابل  هستند را با رای بالا انتخاب کند و اصلاح طلبان کابینه و افرادی که منتخب آن ۵۰ درصد تحریم‌کننده انتخابات و رای دهندگان به رییس‌جمهور یعنی عملاً ۸۰ درصد جامعه هستند را با رأی‌های ناپلئونی قبول یا رد کند در این حالت آقای رئیس‌جمهور حرفی به طرفداران و نمایندگان خودش نخواهند داشت. من چون در ستاد آقای روحانی و همچنین آقای پزشکیان بودم و مسئولیت نظارت بر صندوق آرا را بر عهده داشتم به آقای عبدالعلی زاده گفتم که نکند آقای پزشکیان هم مانند روحانی از رای دهندگان و هواداران خودش جدا شود و فقط برای جذب دیگران تلاش کند.

رییس‌جمهور زودتر پاسخگوی افکار عمومی باشد

وی با اشاره به مبهم بودن دلیل انتخاب وزرای پیشنهادی، گفت: من از آقای رئیس جمهور تقاضا می‌کنم که زودتر برای بحث رسانه و افکار عمومی اقدام کنند و مردم را بی‌خبر و بی‌اطلاع نگذارد. شما ببینید که کابینه معرفی شد ولی هیچکس نه آقای رئیس جمهور نه معاون اول توضیحی ندادند که بر چه مبنایی آقای مومنی را برای وزارت کشور که خیلی مهم است دعوت کردند در صورتی که ایشان شعارشان این بود که من می‌خواهم به کارشناسان و متخصصان توجه کنم. می‌گفتند درست است که جراح قلب هستم ولی در تمام امور متخصص نیستم، در یک رشته تخصص دارم؛ بر اصل تخصص تاکید می‌کردند. باید توضیح دهند.

چه اشکالی پیش می‌آمد اگر برای وزرات ارشاد، آموزش و پرورش و بهداشت یک خانم معرفی می‌شد؟

عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بالاخره ۷۰ درصد وزارت آموزش و پرورش و بهداشت خانم‌ها هستند، وزارتخانه‌های مختلفی داشتیم و داریم که خانم‌ها به خوبی می‌توانند از عهده کار آن بر بیایند در این صورت چرا یک نفر خانم برای حضور در هیئت دولت انتخاب شد؟ چه اشکالی پیش می‌آمد اگر برای وزرات ارشاد،  آموزش و پرورش و بهداشت یک خانم معرفی می‌شد؟ این‌ها نقدهایی است که علیه آقای رئیس جمهور وجود دارد و من خواهش می‌کنم که آقای رئیس جمهور لحظه به لحظه افکار عمومی را در جریان تصمیمات بگذارد. این تصمیماتی که گرفتند و می‌گیرند حتماً یک دلایل منطقی داشته است، آن را به هواداران خودشان و به افکار عمومی توضیح دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: