کد خبر: ۹۷۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
تعداد بازدید: ۱۳۴
رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، گفت: افرادی که منفعتشان از به سرانجام رسیدن قرارداد شهرداری تهران با چین به خطر افتاده، دادشان بالا رفته و دستگاه نظارتی باید پیگیری کند که چرا این افراد یکباره در مقام معترض ظاهر شده‌اند.

قرارداد شهرداری تهران با چینبه گزارش خبرداغ ، مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با  تسنیم درباره قرارداد بزرگ شهرداری تهران با چین در حوزه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: به طور قطع توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه خودرو‌های پاک به ویژه خودرو‌های برقی و خودرو‌های هیبریدی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌تواند به کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها از جمله تهران کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که با سلامت شهروندان ارتباط مستقیم دارد، موضوع آلودگی هواست و سالانه هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند یا دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند بنابراین ورود تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی و همچنین توسعه ناوگان مترو می‌تواند منجر به کاهش آلودگی هوا و در نتیجه حفظ هرچه بیشتر سلامت شهروندان شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: علی‌رغم نیاز کلانشهر تهران به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پاک، به عقیده بنده، برخی افراد از اقداماتی که شهرداری تهران در این زمینه انجام داده مانند قرارداد خرید از چین که به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، ناراحت هستند، افرادی هستند که از به خطر افتادن سلامت مردم درآمدزایی می‌کنند و اقدامات سودجویانه انجام می‌دهند و دسته دیگر آن‌هایی هستند که در حوزه سوخت فعالیت دارند.

وی ادامه داد: طبق آمار، ستاد نوسازی سازمان حمل و نقل، بیش از 35 میلیون خودرو در کشور در حال تردد بوده که بیش از 13 میلیون یعنی 37 درصد از این خودرو‌ها فرسوده هستند؛ از سویی بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، جایگزینی خودور‌های فرسوده باعث کاهش آلودگی هوا به میزان 10 برابر خودرو‌های ساخت داخل و 22 برابر خودرو‌های اروپایی مطابق با استنادارد یورو 2 می‌شود.

پیرهادی افزود: به طور کلی انتشار بیش از50 درصد ذرات معلق و کربن سیاه به وسایل نقلیه فرسوده نسبت داده می‌شود؛ این مسئله به‌ویژه در مورد اتوبوس‌های شهری در کلانشهر‌هایی مانند تهران به دلیل پیمایش زیاد، بیشتر صادق است و سهم بیشتری از انتشار آلودگی منابع متحرک را به خود اختصاص می‌دهند.

پیرهادی گفت: مصرف سوخت یک خودروی فرسوده بین 12 تا 20 لیتر و در مقایسه با مصرف یک خودروی استاندارد مانند تویوتا حدود 6 تا 7 لیتر و مابه‌التفاوت مصرف سوخت این خودرو‌ها حداقل 7 لیتر است. در صورتی که این میزان مصرف حتی در مورد خوردو‌های نو ساخت داخل نیز جای تامل دارد؛ به عنوان مثال در یک خودروی ساخت داخل با سیستم توربو و با حجم موتور 1400 در حدود 10 تا 11 لیتر مصرف سوخت داریم که این میزان هم به نسبت خودرو‌های مشابه خارجی بیشتر است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، براساس محاسبات صورت گرفته جایگزینی خودرو‌های فرسوده با خودور‌های نو موجب کاهش حداقل مصرف 5 لیتری بنزین به ازای هر 100 کیلومتر می‌شود،  با احتساب مسافت 20 هزار کیلومتری طی شده در هر سال برای هر خودرو، جایگزینی هر خودروی فرسوده موجب کاهش مصرف سوخت 1000 لیتری بنزین در هر سال خواهد شد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: باز هم بر اساس آمار ستاد نوسازی حمل و نقل، خودرو‌های فرسوده روزانه 46 میلیون لیتر بنزین و 17. 5 میلیون لیتر گازوئیل را مصرف می‌کنند و در صورت جایگزینی این خودرو‌ها با خودرو‌های استاندارد، حدود 27 میلیون لیتر بنزین و 9 میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی گازوئیل صورت خواهد گرفت؛ حالا با در نظر گرفتن هر لیتر بنزین و گازوئیل برابر با 70 سنت، سالانه 9 میلیارد دلار خسارات ناشی از عدم اسقاط خودرو‌های فروسوده به کشور است و سالانه 13 میلیارد لیتر بنزین را می‌بلعند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم مربوط به سلامت مردم است چراکه با توجه به میزان آلودگی هوا، خسارت قابل توجهی در حوزه درمان به دولت و مردم تحمیل می‌شود و کیفیت زندگی مردم را کاهش می‌دهد و بر اساس گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس کل هزینه‌های ناشی از مرگ و میر منتسب به PM2. 5 در کشور طی سال 1400 برابر  11. 3 میلیارد دلار برآورد شده است؛ این میزان در مورد هزینه اقتصادی مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال 1400 در شهر تهران بطور میانگین برابر با 3 میلیارد و 400 میلیون دلار است،  قاعدتاً این ارقام به ویژه برای برخی افراد سودجو دارای منافعی است که قطعاً به سرانجام رسیدن قرارداد چین ممکن است منافع آن‌ها را به خطر بیندازد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تصور بنده این است، تنها چیزی که می‌تواند روند اجرای قراردادی به این بزرگی را خدشه‌دار کند، منافع اقتصادی برخی افراد سودجو است چراکه پیش از این بعضی افراد خودرو‌های برقی را یکی از راه‌های برون‌رفت از وضعیت فعلی میدانستند و عنوان می‌کردند چرا اتوبوس برقی نداریم و از کشور‌های پیشرو در این زمینه، عقب هستیم.

وی ادامه داد: در اینجا لازم می‌دانم یادی کنم از رئیس جمهور شهیدمان که برای عقد این قرارداد تلاش بسیاری کرد اما حالا که این قرارداد در حال به سرانجام رسیدن است، افرادی که منافعشان به خطر افتاده دادشان بالا رفته است.

پیرهادی گفت: به عقیده بنده دستگاه نظارتی باید پیگیری کند که منافع چه کسانی به خطر افتاده و چرا به یکباره در مقام معترض ظاهر شده‌اند آن هم درباره موضوعی که جزء مطالبات مردمی و دوستداران محیط زیست بوده است و مرتباً در تلاشند که یک کار خوب را که در جهت منافع و رفاه عمومی است را بد جلوه دهند؛ به طور حتم مافیای قدرت و ثروت پشت آن قرار دارد و به دنبال تخریب حرکت مثبتی هستند که در کشور در حال انجام است.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: