کد خبر: ۹۷۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
تعداد بازدید: ۲۲۷
معاون امور تعاون وزارت کار گفت: امسال برای اولین بار در طول تاریخ تعاون در کشور، موضوع مسکن کارگری را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم.

خبر معاون وزیر کار برای کارگران/منتظر مسکن کارگری باشیدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ در دهه‌های اخیر، شرکت‌های تعاونی مسکن به عنوان یکی از ابزارهای مهم در توسعه اقتصادی کشورها شناخته شده‌اند. این شرکت‌ها نقش مهمی در تأمین مسکن مردم، ایجاد اشتغال، توسعه شهرنشینی و تحولات مسکن شهری دارند. افزایش حمایت و تقویت شرکت‌های تعاونی مسکن می‌تواند به بهبود شرایط زندگی جامعه، افزایش توسعه پایدار و تعادل در توسعه مناطق مختلف کمک کند. بر این اساس، اهمیت این شرکت‌ها در تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی بسیار بالاست.

تسنیم در خبری نوشت:"مسکن" یکی از مهمترین مشکلات کارگران است. چرا که با افزایش و نوسانات قیمت مسکن در بازار، توان کارگران برای تهیه آن دشوار شده است. آمارها حکایت از این دارد که نزدیک به ۷۰ درصد درآمد کارگران صرف اجاره بها و تأمین مسکن می‌شود.

قیمت سرسام‌آور مسکن و به تبع آن اجاره بهای سنگین عملاً بیش از نصف حقوق کارگران را می‌بلعد و حال در شرایطی که حتی کارگران برای پرداخت اجاره در تنگناهای مالی هستند، دیگر توانی مالی برای خرید خانه حتی به شرط دریافت وام هم ندارند.

محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار در هفته کارگر ۱۴۰۳ خبر از ساخت ۶۰ هزار مسکن کارگری داد.

 

 

وی از ساخت حدود ۶۰ هزار واحد مسکن کارگری خبر داد و گفت: وزیر کار چند ماه قبل دستور تشکیل قرارگاه مسکن کارگری را صادر کردند که با حضور سازمان‌های تابعه وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شکل گرفت، ولی ما تمرکز کردیم روی اینکه چند سناریو را طراحی کنیم و برخی از این سناریوها، تعاونی محور، برخی کارفرما محور و برخی دیگر روی رفع موانع پیش روی کارگران و کارفرمایان است.

چکشیان با بیان اینکه تلاش وزارت کار این است که در چند ماه آینده رویکرد جدید و بسته‌های اختصاصی و رویکرد جدیدی در مسکن کارگری داشته باشیم، اظهار کرد: این رویکردها در ماه‌های آینده اعلام خواهد شد. جلساتی با تشکل‌ها برگزار شده و درحال رفع موانع هستیم و امیدواریم اقدامات خوب و متفاوت از گذشته رخ بدهد.

حالا حامد ویس کرمی، معاون تعاون وزارت کار بیان کرده است: به استناد قانون اساسی جمهوری اسلامی، بخش تعاون، رکنی از سه رکن اقتصاد کشور هست که عملاً زمینه ساز ایجاد اقتصاد مردمی و مشارکت مردم در اقتصاد است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون کار رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر وجوهی را برای مشارکت مردم در اقتصاد در نظر بگیریم عبارتند از مالکیت، مدیریت عاملیت و نظارت که همه این وجوه، در حوزه تعاون گنجانده شده، نمونه بارز آن، تعاونی‌های مسکن هستند که مردم با سرمایه‌گذاری و قدرت مدیریت خود در مجموعه متشکل و در کنار هم جمع شده تا با مدیریت سرمایه، عاملیت کار و نظارت پروژه، کار را برعهده دارند.

وی اظهار کرد: امروز شاهد هستیم در سیستان و بلوچستان بیش از ۵۰ درصد ظرفیت نهضت ملی مسکن توسط تعاونی‌ها و مردم انجام می‌شود، میدان برای مردم باز است و این دغدغه رهبر معظم انقلاب که بارها تعاون را مصداق اساسی اصلی و بنیادین مطرح می‌کردند حاصل شد.

ویس کرمی گفت: در سیستان و بلوچستان در حال حاضر ۵۷ تعاونی نهضت ملی مسکن فعال هست، یعنی ۱۶ درصد کل تعاونی‌های مسکن کشور که تعهد ساخت ۱۸ هزار ۷۸۰ واحد مسکونی را بر عهده دارند، این واحدها شامل کارگری، کارکنان دولت و مشاغل آزاد است.

وی تاکید کرد: امسال برای اولین بار در طول تاریخ تعاون در کشور و مساله تعاونی‌های مسکن موضوع مسکن کارگری را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم، تفاهم‌نامه‌ای با همکاری بانک توسعه تعاون منعقد شده که ۲۰ هزار میلیارد ریال، در سطح کل کشور منابع تسهیلاتی در کنار تسهیلاتی که برای جهش نهضت ملی در نظر گرفته شده، پرداخت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: