کد خبر: ۹۷۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
تعداد بازدید: ۲۰۵
سرطان پوست در دو نوع اصلی «ملانوما» و «سرطان پوست غیر ملانوما» وجود دارد.

شایع‌ترین انواع سرطان پوست را بشناسیدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در ایالات متحده است و در عین حال میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است.

ایسنا در گزارشی نوشت: این سرطان در دو نوع اصلی وجود دارد: «ملانوما» که کمتر شایع اما کشنده‌تر است و «سرطان پوست غیر ملانوما» که شامل «سرطان سلول پایه‌ای» و «کارسینوم سلول سنگفرشی» می شود.

دکتر «کولین کاستلو»، متخصص پوست «مایو کلینیک» در این باره می‌گوید سرطان‌های پوستی غیرملانومایی شایع‌تر هستند و با تشخیص و درمان زودهنگام، پیش آگهی آنها خوب است.

دکتر کاستلو همچنین می گوید: کارسینوم سلول پایه و سنگفرشی اغلب سرطان های پوستی با رشد آهسته هستند و هر دو بیشتر توسط نور خورشید ایجاد می شوند.

این سرطان ها عمدتاً در نواحی در معرض آفتاب مانند صورت، پوست سر، گردن و گوش ایجاد می شوند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، سرطان سلول پایه‌ای اغلب به صورت تغییر در پوست ظاهر می شود، مانند زخمی که بهبود نمی یابد.

سلول های پایه اغلب یک برآمدگی صورتی هستند که به آرامی با گذشت زمان بزرگ می شوند. همچنین این برآمدگی‌ها گاهی اوقات ممکن است خونریزی کنند و کمی حساس شوند.

کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است شبیه به یک برآمدگی همرنگ پوست باشد و در هر نقطه از پوست ایجاد شود. معمولاً در مناطقی که در معرض آفتاب قرار دارند در افراد مستعد آفتاب سوختگی یافت می شود. با این حال، در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، می‌تواند در نواحی محافظت‌شده در برابر آفتاب از جمله انگشتان پا ظاهر شود.

همچنین به گفته کاستلو، گاهی اوقات ممکن است دردناک و زخمی شوند یا تقریباً مانند یک زخم غیرقابل التیام باشند.

با این حال، تشخیص و درمان زودهنگام این سرطان های غیر ملانوما بسیار مهم است. اگر متوجه تغییر یا رشد لکه هایی در نقاط مختلف پوستتان شدید به متخصص پوست مراجعه کنید.

کاستلو تاکید می کند که اکثر مواقع هم سرطان سلول پایه‌ای و هم کارسینوم سلول سنگفرشی با جراحی درمان می‌شوند به‌ویژه زمانی که روی صورت، پوست سر و گردن باشد.

در همین رابطه نشانه‌هایی که باید در مورد خال‌هایتان به آنها دقت کنید عبارتند از:

- شکل نامنظم

سازمان ملی خدمات سلامت انگلیس (NHS) می‌گوید خال‌های معمولی گردند و حاشیه صاف و رنگی یکنواخت دارند. اما ملانوما، تومور ناشی از سلول‌های ملانین‌دار که تومور پوستی محسوب می‌شود، غالبا نامنظم است، ممکن است دو نیمه باشد و هر نیمه شکلی متفاوت و حاشیه‌ای ناهموار داشته باشد.

- رنگ مختلط

خال معمولی معمولا تک‌رنگ است اما ملانوما غالبا ترکیبی از دو یا چند رنگ دارد یا توزیع رنگ‌ها نامتناسب است.

- اندازه

ملانوما معمولا بزرگ‌تر از خال معمولی است و در بیشتر اوقات بیش از شش میلی‌متر قطر دارد.

- تغییر شکل

به گفته متخصصان پوست، در صورت مشاهده خال جدید یا هرگونه تغییری در خال‌های موجود، باید به پزشک مراجعه کنید.

- خونریزی/ خارش

سایر نشانه‌هایی که باید مراقب آن‌ها باشید عبارتند از خال‌های متورم و دردناک، خونریزی یا خارش خال.

در صورتی که هر یک از این علائم را در پوست خود مشاهده کردید، باید برای احتیاط بیشتر سراغ پزشک بروید تا او خال را بررسی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: