کد خبر: ۹۷۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
تعداد بازدید: ۲۲۸
به دنبال انتشار اخباری متعدد با تیتر انفجار خط لوله گاز در آبدانان در پی عملیات حفاری پروژه فیبر نوری شرکت های‌وب در ایلام، این مجموعه ضمن ابراز تاسف و تاثر عمیق نسبت به وقوع این سانحه دلخراش و درگذشت دو تن از کارگران دلسوز و زحمت‌کش ساکن آبدانان که در اجرای این پروژه ملی با این شرکت به صورت روزانه همکاری داشتند، مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده‌های داغدار و آسیب‌دیده این حادثه ابراز می‌نماید.

ماجرای انفجار در شهر آبدانان چه بود؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ چند روز قبل خبری با عنوان «تصاویر تازه از انفجار مرگبار لوله گاز در شهر آبدانان» منتشر شد.

با توجه به اعلام زودهنگام دلیل وقوع این رخداد، بدون انجام بررسی‌های کارشناسی متقن قضایی و بدون در نظر گرفتن قرائن و شواهد موجود مبنی بر اعلام شرکت (های‌وب) به عنوان مقصر حادثه، جهت تنویر افکار عمومی اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر می‌نماید که توجه مخاطبین محترم و فهیم را به چند نکته اساسی جلب می‌نماید:

شرکت های‌وب به عنوان یکی از دارندگان پروانه UNSP و یکی از شرکت‌های مجری پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها در طول دو سال گذشته علاوه بر استان ایلام در چندین استان کشور در حال اجرای این پروژه ملی مطابق با پروتکل‌های مربوطه و رعایت نکات ایمنی است که در راستای ادامه طرح مذکور با هدف کاهش زمان و هزینه مورد نیاز برای اتصال متقاضیان سرویس فیبرنوری و ایجاد شبکه انتقال بین شهری اقدام به عملیات اجرای فیبر از طریق پیمانکار در منطقه فوق‌الذکر نموده است.

براساس استانداردهای پروژه فیبر نوری شیار حفاری دارای ٨ سانتی‌متر عرض و حدودا ۴۰ سانتی‌متر عمق می‌باشد و عملیات حفاری آن منطقه در زمان وقوع حادثه به صورت کامل به اتمام رسیده بود.

یادآوری می‌سازد هیچگونه ادوات جوشکاری در پروژه مذکور استفاده نشده است و قاعدتا لوله‌های گاز در عمق بیشتر از ۱ متر قرار می‌گیرند و در نتیجه حفاری توسط تیم پیمانکار هیچگونه تداخل و تعارضی با خط لوله گاز نمی‌توانسته داشته باشد.

با بررسی میدانی و تحقیقات اولیه و همچنین استماع صحبت‌های سرپرست عملیات مجموعه پیمانکار، پروژه در منطقه به طور کامل انجام و سطوح شیار حفاری با خاک پوشانده شده بود و تیم اجرایی نیز در حال جمع‌آوری تجهیزات کار بوده که به ناگاه با انفجار و تخریب ساختمان مجاور متاسفانه در زیر آوار مدفون و در دم جان می‌سپارند.

ماجرای انفجار در شهر آبدانان چه بود؟

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر بی‌احتیاطی از سمت عوامل پیمانکار این مجموعه بوده چرا منزل مجاور از درون، آن هم با این شدت دچار انفجار و تخریب گسترده شده است؟ در آخرین قسمت عملیات حفاری، دیواری است که همچنان بعد از حادثه پابرجاست و به عنوان نقطه اصلی اتفاق می‌بایست به طور کامل تخریب گردد ولی درحال حاضر سالم و عاری از هر گونه آسیبی است.

ماجرای انفجار در شهر آبدانان چه بود؟

در صورت برخورد احتمالی ادوات حفاری به خط لوله گاز می‌بایست نشت گاز در فضای باز بیرون رخ داده و در نهایت آتش‌سوزی از این نقطه تشکیل گردد که این اتفاق هم رخ نداده است و حتی خاک‌ریزی عملیات حفاری هم بدون تغییر باقی‌ مانده است.

با کمی تامل در موارد فوق و شناخت حداقلی از روند حفاری پروژه فیبر نوری می‌توان دریافت که منبع و منشا حادثه، به احتمال قریب به یقین، غیر از عامل حفاری و اجرای پروژه توسط پیمانکار این شرکت بوده است.

بدیهی است تا زمانی که روند بررسی هیات‌های کارشناسی منتخب بازپرسی محترم دادسرای شهرستان آبدانان که با جدیت و دلسوزی پیگیر موضوع می‌باشند، به اتمام نرسد، تمام نظرات و گمانه‌زنی‌های صورت گرفته که بعضاً شامل اتهام‌زنی به افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌های مرتبط باشد، صحیح نمی‌باشد و موجب تشویش اذهان عمومی خواهد بود.

شرکت های‌وب فارغ از اتهامات مطرح شده با پیگیری موضوع از طریق دادستانی و بازپرسی محترم دادسرای آبدانان از یکسو و مسئولین اجرایی شهرستان آبدانان من جمله فرماندار محترم از سویی دیگر، همکاری‌های لازم را برای کشف حقیقت خواهد نمود و همانطور که نماینده این شرکت در زمان حضور در جمع خانواده‌های داغدار کارگران عزیز متوفی برای عرض تسلیت و همدردی، ابراز نمود، شرکت های‌وب تابع قانون و تصمیمات مقام محترم قضایی است و هرچند هیچ حمایت و جبران خساراتی از سوی این شرکت یا مقصرین حادثه، جایگزین فقدان پدران و همسران دلسوز، فداکار و زحمتکش را در جمع خانواده خود نخواهد کرد، این شرکت خود را حامی و همراه مردم عزیز داغدار خصوصا خانواده این عزیزان از دست رفته می‌داند.

در انتها از درگاه خداوند متعال، شادی روح تمام افرادی که در این حادثه از دنیا رفتند و صبر و تسلی خاطر بازماندگان و شفای حادثه دیدگان را خواستاریم و کمافی‌السابق بر انجام تعهدات خود با جدیت تمام تاکید کرده و امید است با بررسی دقیق و کارشناسی موضوع، دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقات تلخی در سطح کشور نباشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: