کد خبر: ۹۷۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
تعداد بازدید: ۹۵
نکاتی از یک نامه تاریخینامه رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکایی حامی فلسطین، فصل جدیدی از دیپلماسی عمومی ایران و جریان مقاومت و تفسیری نو بر نظم نوین جهانی است. اما چرا و چگونه؟
یک. آن‌زمان که مارشال مک لوهان اولین‌بار اصطلاح دهکده جهانی را به کار برد، یا در زمان خلق مفاهیم و عباراتی از جنس نظم نو و پایان تاریخ، کمتر کسی فکر می‌کرد رهبر فکری و سیاسی جریان مقاومت در غرب آسیا و اندیشه گروه قابل توجهی از جوانان دانشجو در آمریکا، هم‌راستا شود. این ائتلاف گفتمانی تا جایی پیش رفته که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بندی از نامه خود، جوانان حامی فلسطین را نه جریانی هم‌صدا با مقاومت بلکه تشکیل‌دهنده بخشی از جریان مقاومت، خطاب کرده است.
دو. «ایستادن در سمت درست تاریخ» فراز اصلی و دال مرکزی عبارات نامه است. سمت درست تاریخ، انسانی و وجدانی است و با وجود دعوت به مطالعه و آشنایی با قرآن، از مرزهای دینی هم عبور کرده است. خطاب نامه به «جوانانی با وجدان بیدار» است و استدلال موجود در نامه برای روشن کردن سمت درست، مستقل از فرهنگ‌ها و ادیان است.
 این که در رسانه‌های جریان اصلی در غرب، چه کسانی تروریست معرفی می‌شوند در حالی که مدافع جان و سرزمین خویشند به‌خوبی بیان شده و تروریست‌های واقعی معرفی شده‌اند. «آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایت های اشغالگران صهیونیست از خود دفاع می‌کند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار می‌رود؟»
سه. فرازی از نامه با یک پیش‌بینی بزرگ همراه است. «من می‌خواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه حسّاس غرب آسیا است.» تجربه تاریخی ما از انقلاب اسلامی ایران، سرنوشت فروپاشی شوروی، پیروزی مقاومت لبنان و مسیر تحولات در بیداری اسلامی نشان می‌دهد که چنین پیش‌بینی‌هایی از سمت امامین انقلاب ما، کاملا قرین صحت است.
 امروز غرب آسیا، مهد مقاومت و جریانی است که حتی از دل دانشگاه‌های کشورهای مهد سلطه و رژیم‌های آپارتاید، یارگیری کرده است.
چهار. مشهور است که ایده‌های جدید و خطوط نو، ابتدا اصلا شنیده نمی‌شوند یعنی جدی گرفته نمی‌شوند، پس از چندی مورد انکار و طعنه و توهین واقع می‌شوند و در نهایت به کرسی می‌نشینند. این هم نکته‌ای است که در نامه‌های پیشین رهبری به جوانان غربی، کمتر رسانه‌ای به آن می‌پرداخت ولی این بار کاملا از بایکوت خارج شده و حتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به نامه واکنش تندی نشان داده است. «إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
نویسنده:محسن پیرهادی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: