کد خبر: ۹۶۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
تعداد بازدید: ۱۵۷
نام این بیماری که این روزها خیلی‌ها با آن درگیرند، چیست؟ شاید اصلاً نامش اهمیتی نداشته باشد.

نگرانی از بازگشت بیماری سخت؛ این نوع جدید کروناست یا فرض کنیم آنفلوانزا ست؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین بسیاری از مراکز درمانی با انبوه مراجعه بیمارانی مواجهند که با عطسه،سردرد،تب و لرز و کلافگی شدید مواجهند.

دکتر روزبه بیاتی، متخصص بیماری‌های عفونی هم در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: «ویروس شایع جدید بشدت طولانی و کلافه‌کننده است و طبق آزمایش‌های پی‌سی‌آر بیشتر هم آنفلوانزاست اما آنفلوانزایی که مقداری تغییر شکل پیدا کرده. این آنفلوانزا علائم طولانی و کلافه‌کننده‌ای برای بیمار دارد و با سرفه و عطسه زیاد و ترشحات همراه است بعد هم تبدیل به سینوزیت می‌شود که در این مرحله حاد، نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد. اینکه در این بیماری مدام بیمار حالش بد و خوب می‌شود و احساس می‌کند ویروس جدیدی گرفته این‌طور نیست و همان بیماری است که در دوره‌ای بهتر و بدتر می‌شود. در دوره حاد، تب و بدن‌درد وجود دارد و فروکش بیماری با کاهش این علائم همراه است و شخص رو به بهترشدن می‌رود اما باز فاز بعدی می‌آید و ویروس فعال می‌شود اما از ابتدا همان ویروس است. فاصله بین فاز اولیه و حاد، علائم بیمار را آزار می‌دهد معمولاً این ویروس سینوس‌ها، گوش و پرده گوش و ریه را درگیر می‌کند.»
دکتر بیاتی تأکید می‌کند: «اما در میان شیوع این ویروس خیلی به‌ندرت و کم ویروس کرونا دیده شده و جواب پی‌سی‌آرها هم منفی است مگر اینکه گونه جدیدی از کووید باشد که تست پی‌سی‌آر، آن را نشان ندهد. اما موارد ابتلا به کرونا واقعاً در این دوره اپیدمی، اندک است و معمولاً در بیماران با نقص سیستم ایمنی، بیماران مبتلا به سرطان یا آنهایی که شیمی‌درمانی می‌کنند گاهی دیده شده اما در افراد عادی، کمتر این مورد را دیده‌ایم مثلاً بین بیماران خودم من فقط یک بیمار با جواب مثبت کووید داشتم که ریه هم درگیر شده بود اما خوشبختانه همین ویروس هم کشنده نیست و قابل درمان است.»
این پزشک مهم‌ترین مراقبت را در این دوره اپیدمی بیماری مراقبت‌های تنفسی می‌داند اینکه افراد ماسک بزنند، در جمع‌های خیلی شلوغ حضور پیدا نکنند و حتماً در صورت بروز بیماری ایزوله 5 تا 7 روز را رعایت کنند تا دوره انتقال بیماری بگذرد. شستن دست‌ها و مراقبت‌های بهداشتی هم که کاملاً لازم است.»
این روزها ممکن است در خانه شما هم صدای سرفه و عطسه تبدیل به یک موسیقی یکنواخت و دلخراش شده باشد و حسابی هم از دست بیماری کلافه و خسته شده باشید اما فقط با مراقبت بیشتر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان این دوره را هم پشت سر گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: