کد خبر: ۹۵۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
تعداد بازدید: ۱۶۸
بنزین بی کیفیت در ایران باعث دردسر مالکان ماشین های خارجی شده است؛ اما چگونه سوخت بی کیفیت به خودروهای خارجی آسیب می‌زند

دردسر بنزین بی‌کیفیت در ایران برای این خودروهابه گزارش خبرداغ به نقل از گجت نیوز: بنزین بی کیفیت در ایران باعث دردسر مالکان ماشین های خارجی شده است؛ اما چگونه سوخت بی کیفیت به خودروهای خارجی آسیب می‌زند

پایین بودن کیفیت بنزین به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی مالکان خودروهای خارجی در ایران محسوب می‌شود. هرچند این مشکل از سال‌ها قبل وجود داشته، اما اکنون با توجه به این‌که خودروهای جدید به‌دلیل تکنولوژی ساخت پیشرفته خود به بنزین باکیفیت نیاز دارند، این مشکل بیش از پیش نمایان شده است.

 

طی هفته‌های گذشته بسیاری از مالکان خودروهای خارجی به‌دلیل مشکلات موتوری به تعمیرگاه‌ها مراجعه کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودروها پس از پیمودن مسافت کوتاهی با مشکلات مختلف در بخش پیشرانه مواجه می‌شوند و این موضوع فقط برای خودروهای چینی نیست، بلکه مالکان خودروهای وارداتی نظیر کره‌ای، ژاپنی و آلمانی نیز با مشکلات موتوری مشابه مواجه شدند.

 

معضل بنزین بی کیفیت در ایران

عدد اکتان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سوخت محسوب می‌شود. در واقع هرچه میزان عدد اکتان بنزین بیشتر باشد، کیفیت آن نیز در سطح بالایی قرار خواهد داشت. اگر عدد اکتان بنزین پایین‌تر باشد، اشتعال آن سریع‌تر انجام می‌شود. از این رو هنگامی که بنزین وارد سیلندر موتور می‌شود، توانایی تحمل فشار بالا را ندارد و فرایند اشتعال آن بلافاصله پیش از جرقه شمع انجام خواهد شد.

در چنین شرایطی پیشرانه نمی‌تواند این اشتعال زودهنگام را برنامه‌ریزی کند و ضربه‌هایی که از این اشتعال حاصل می‌شود، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به‌همراه خواهد داشت. همچنین این آسیب‌ها در پیشرانه‌های مجهز به تکنولوژی توربوشارژ و GDI بیشتر خواهد بود.

دردسر بنزین بی‌کیفیت در ایران برای این خودروها

بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران دارای تکنولوژی یورو ۵ و یورو ۶ هستند و تمام خودروهای اروپایی نیز از سال ۲۰۱۵ به بعد با استاندارد آلایندگی یورو ۶ روانه بازار شدند. از این رو با توجه به این‌که خودروهای وارداتی نو و کارکرده به‌زودی به ایران خواهند آمد، باید تامین سوخت مورد نیاز آنها نیز در دستور کار قرار گیرد؛ زیرا مصرف بنزین بی کیفیت داخلی باعث خواهد شد تا طی کوتاه‌مدت با مشکلات جدی مواجه شوند.

مناسب نبودن اکتان سوخت ایران برای خودروهای جدید

دردسر بنزین بی‌کیفیت در ایران برای این خودروها

خودروهای جدید باید بنزین با اکتان بالاتر از ۹۲ مصرف کنند؛ اما اغلب جایگاه‌های کشور سوخت با اکتان ۸۷ یا کمتر آن را عرضه می‌کنند. در چنین شرایطی مالکان خودروهای مونتاژی و وارداتی برای تامین سوخت مناسب خودروهای خود دو راهکار خواهند داشت؛ یا باید در کنار بنزین معمولی از اکتان بوستر استفاده کنند یا به استفاده از بنزین سوپر روی آورند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکتان بنزین های سوپر حدود ۹۵ است که برای خودروهای جدید مناسب خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: